1

Onderwerp: HeLp!

Ben ik weer en ik heb weer wat vraagjes.
Komende zaterdag vieren mijn zoons eerste verjaardag en natuurlijk wil ik een taart daarvoor maken. Nu wordt de taart in onze familie nogal als machtig beschouwd (door het zoete van het fondant) en ik had het volgende idee, maar weet niet of het haalbaar is.
Ik zou graag een biscuittaart willen maken, die in 3 lagen willen snijden, vullen met jam en slagroom, zijkant met slagroom en dan bovenkant afgedekt met een fondantlaagje met slagroom (wat je ook wel bij de bakker ziet zeg maar)
Ik zou dit dus dan morgen al helemaal af moeten maken denk ik..
Is het mogelijk wat ik in gedachte heb?

En wat kan ik het beste doen:
1: taart vrijdag helemaal afmaken, met slagroom gevuld en al en dan in een doos in de koelkast

2: biscuitgebeuren klaarmaken, alles voor het vullen klaarzetten, vrijdagavond het fondantlaagje maken en op een of andere manier bewaren een nachtje en dan zaterdagochtend de taart vullen en dat erbovenop leggen..

Of hebben jullie nog andere suggesties voor een lekkere taartvulling die niet zo machtig is

ps: heb trouwens de laatste keer botercreme gemengd met limoensap en daar waren de mensen wel heel erg enthousiast over, was lekker fris!

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want ik wil natuurlijk zaterdag de perfecte taart hebben!!

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

2

Re: HeLp!

Hoi Miriam,
Slagroom onder de fondant of op de fondant is geen goed idee, het gaat namelijk dan smelten, is te nattig. Je kunt wel een laagje fondant (kun je goed zien op Ciska haar taarten) op de bovenkant doen maar wel met botercreme of gewoon abrikozengelei eronder. En als je een randje erom wilt zul je toch iets van botercreme moeten kiezen of royal icing maar dat is echt mierzoet. Op het laatste moment de fondant erop is geen probleem hoor, dat is zo gebeurd zo´n rondje met plaatje al gewoon klaarhebben en afdekken met een folietje en je kunt het er zo opleggen!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3 Laatst bewerkt door wietske (13-07-2006 11:52)

Re: HeLp!

Hoi Miriam,

Ik zou inderdaad ook geen slagroom gebruiken waar je fondant op legd, i.v.m. het smelten.

Je kan je biscuit vandaag al maken, tenminste ik doe dat wel altijd en dan vrijdag de taart vullen en bekleden en dan zaterdag OPETEN :D :D :D Mjammmmm

En je kan vandaag of een week van tevoren al het figuurtje maken dat je op je taart doen. Ik pak het figuurtje altijd heel luchtig in huishoudfolie en leg dat dan in een afgeslotn bakje. Zo kan je zeker een hele tijd vooruit werken en hoef je niet alles op het laatst te doen. Dan heb je het toch al druk genoeg :)

Ik snij de taart altijd 2x door. Ik vul de onderste laag of met aardbeienbavarois, lekker fris ! Of een vulling van banketbakkersroom, botercreme en manderijntjes met wat citroenaroma door de botercreme is dat ook een hele lekkere vulling !

Ik smeer de buitenkant toch altijd met botercreme in, die ik dus altijd op smaak heb gemaakt met citroenaroma voor de wat minder zoete smaak. Ik gebruik altijd de botercrememix vind ik ook iets minder zoet dan de zelfgemaakte.

Ikzelf vind marsepein minder zoet dan fondant dus dat kan je ook nog overwegen om te doen.

Maar goed, smaken verschillen hoor !!!

En anders gewoon hele kleine stukjes geven, hahaha kunnen ze niet zeggen dat het te machtig is !!!

Succes met je taart !!!

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

4

Re: HeLp!

Ik was ook niet van plan om de fondant op de slagroom te leggen, ik wilde de bovenkant wel insmeren met botercreme en dan een plaat met een plaatje erop (snappen jullie het nog)
Vullen met aardbeienlimoenjam en slagroom en de zijkant met slagroom (waar dan dus geen fondant op komt..)
Het ziet er in mijn hoofd mooi uit, maar weet dus niet of het haalbaar is..?

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

5

Re: HeLp!

Dat denk ik wel, als de slagroom maar niet in aanraking komt met de fondant. En je moet met slagroom altijd uitkijken dat het heel snel inzakt, ook met slagroomversteviger, bijv. toefjes enzo... Maar misschien dat iemand anders daar meer verstand van heeft...

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

6

Re: HeLp!

Moet helemaal lukken hoor. En als je een blaadje gelatine oplost in een scheutje kokend water (wel eerst in koud water soepel laten worden) en dat dan even wat af laat koelen dan kan je dat met het opkloppen mee mixen. Blijft je slagroom een stuk steviger van. Werkt bij mij beter dan klopfix.

7

Re: HeLp!

Oh maar ik wil verder geen versiering spuiten van de slagroom hoor, alleen vullen en zijkanten, of zouden de zijkanten dan misschien ook eraf kunnen lopen?

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

8

Re: HeLp!

ach Wendy wat beedoel je nu?
eerst oplossen in koud water en dan in heet water?

cateren is ook gebakjes maken :)

9

Re: HeLp!

Gelatine blaadjes moet je eerst in koud water zacht laten worden.
Pas dan mik je het geweekte glibberige blaadje in gekookt water waar hij in oplost.
Als je dat weer wat af laat koelen, dus niet heel lang want dan is het weer stijf, dan giet je het al mixend bij je nog slappe slagroom. Dan goed stevig mixen en bij mij blijft het dan mooi stevig. Ik gebruik het ook als ik zwitserse room als vulling gebruik. Toen ik dat niet deed drukte je de room echt tussen de taart vandaan bij het aansnijden. Nu blijft het keurig op zijn plaats wat er weer wat smakelijker uit ziet. :)