1

Onderwerp: Vraagje van een beginner in koekjesdecoreren

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal enthousiast gemaakt door verschillende blogs en o.a. deze site. Ben op mijn manier  ;) al leuk bezig geweest met cupcakes en ben nu ah frobelen geweest met koekjes.
Nu heb ik een paar keer koekjes gedecoreerd met royal icing (recept van poedersuiker, eiwitpoeder en water). Nu had ik de tip gekregen om ze 20 min. te drogen in de oven (op 90gr). Als ik dat gedaan heb, lijkt het net alsof ik gewerkt heb met purschuim. Er zijn dan bij bijna alle koekjes flinke bellen ontstaan...weg leuke koekjes.
Hebben jullie enig idee wat ik hieraan zou kunnen doen? (alles, dus het eiwitpoeder en de poedersuiker zijn gezeefd)

Daarnaast gebruik ik voor de omlijning van de koekjes tip 2 van Wilton, maar steeds raakt de tip verstopt. Dit terwijl ik vlgs mij de royal icing nog iets steviger had moeten maken. Lopen jullie hier ook weleens tegenaan?

Hoop dat jullie de tips voor mij hebben! Alvast bedankt!

gr
Femke

2

Re: Vraagje van een beginner in koekjesdecoreren

Je kunt ze gewoon laten opdrogen hoor, dus niet in de oven doen. Ze worden gewoon hard. Ik denk dat je dan geen bellen krijgt.
Of heb je op een hoge stand geklopt met je mixer toen je dit maakte? Je moet op een lage stand kloppen want anders komt er allemaal lucht in.
Als je het bijvoorbeeld de volgende dag opnieuw wilt gebruiken, moet je eerst goed de lucht eruit roeren. Wellicht dat dat ook scheelt voor het verstoppen van je tip, maar dat weet ik eigenlijk niet goed. Ik heb dat zelf nog nooit gehad. En ik lees dat je alles hebt gezeefd (doe ik zelf eigenlijk nooit). Misschien dat iemand anders je daarmee kan helpen?
Heb je het eiwitpoeder na het mengen met water wel een uurtje laten staan voordat je de suiker erbij deed? Kan wellicht ook klontjes geven...

Tieneke

3

Re: Vraagje van een beginner in koekjesdecoreren

Dank je wel voor je reactie. Misschien idd iets te hard geklopt. Heb het eiwitpoeder vermengd met t water geen uur laten staan, maar meteen doorgegaan. Misschien is dat t euvel.

Nogmaals thanks.

gr