1

Onderwerp: blunder,,,royal icing.

Hallo allemaal,
Net voor het eerst royal icing gemaakt, smaakt prima, maar wel echt heel machtig! Bij nadere bestudering van het recept blijkt dat ik ipv 10 gram eiwitpoeder maar liefst 60 gram gebruikt heb,en
daar kom je natuurlijk pas achter als je het al overal opgesmeerd hebt.
ik neem aan dat het geen kwalijke gevolgen voor onze gezondheid heeft, maar vraag mij wel af of het biscuitkapsel extreem droog gaat
worden door dit geconcentreerde mengsel of zo?
Heeft er vaker iemand zo´n misser gemaakt of ben ik uniek?

[

Re: blunder,,,royal icing.

Heb je afgesmeerd met royal icing? Dat is sowieso niet zo'n goed idee want dat wordt nogal hard...
Is de taart voor jezelf?

Life is what you bake it.

3

ja, ik dacht dat het wel kon onder fondant?
ik begin nog maar net, en probeer gewoon maar wat uit van
de recepten hier. had het in eerste instantie voor cupcakes gemaakt, maar had ook nog wat biscuit gebakken, en van het 1 kwam eigenlijk het ander.ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gaat worden dan. ik heb het dus opgespoten op de cupcakes, als laag vulling en afsmeesel gebruikt met fondant erover dus.
zal het dan maar niet weggeven, of mischien als het totaal mislukt is als winterextraatje voor de kippen hier...
ik had niet begrepen dat het spul zo hard zou worden...

4

Royal icing wordt (écht) hard, buttercream icing wordt niet hard. Hoewel: soms alleen het buitenste (droge) laagje.

Buttercream icing is icing wat je gemaakt hebt met plantaardige vetten zoals bijvoorbeeld Crisco.

Royal icing is míerzoet (maar wel lekker, mits klein beetje, vind ik). Afsmeren zou ik niet met royal icing doen.....

5 Laatst bewerkt door inge h (29-12-2011 21:49)

Volgens mij zal het voor de smaak niet uitmaken hoor het is allemaal merendeel suiker  :lol:
Alleen zul je misschien een harde laag onder je fondant hebben.
Gewoon afmaken, stukje je proeven en weer wat geleerd ;)

Royal icing gebruik je vooral om decoraties mee te 'teken'.

Wat annick al aangeeft het is suiker met suiker, zou ik zelf ook niet doen maar een lekkere ander smaak onder de fondant.

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

bedoel je niet gewoon meringue botercreme?

en het is in ieder geval niet schadelijk voor de gezondheid, hooguit voor je tanden :+

wat is het recept dat je gebruikt hebt?

I never met a calorie I didn't like....

7

ik heb het recept gebruikt met 60 ipv 10 gram eiwitpoeder,
water en poedersuiker. ik had er ook wat citroensap bij gedaan.
het smaakte veeeel lekkerder dan de botercreme die ik al eerder
gemaakt had. ik ga de volgende keer die variant met boter maar eens proberen.
mocht het toch een happy accident blijken te zijn zal ik het laten weten!

met royal icing kun je prima afsmeren c.q. maskeren :Y alleen is het over biscuit niet lekkere maar moet je een lekkere cake nemen. Of het dan een succes is om er nog fondant overheen te doen weet ik niet, maar het maskeren an sich kan zeker :Y
Wel een beetje glycerine erdoor, zodat het niet al te hard wordt.
En keihard wordt het niet, omdat het tegen je cake aanzit en het daarbinnen nog vochtig is.

o ja, wel eerste abrikoteren voordat je gaat smeren, ivm de kruimels

zie net dat het er al op zit, tsja het kan voor je gezondheid geen kwaad, het zal alleen erg droog zijn schat ik.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

9

Vanavond aangesneden, en het valt mee!
Hij is niet keihard of droog geworden, alleen errug zoet...
Bedankt voor alle tips, kan ik goed gebruiken!
groetjes Doreth.