1

Onderwerp: Nieuwjaarsborrel voor 42 personen, advies nodig !!

Ik heb even jullie advies nodig  O-)

Mijn tante heeft mijn taarten van de afgelopen maanden op facebook gezien, ben gewoon voor mijzelf als hobby aan het bakken, maar nu vroeg ze mij of ik een taart wil bakken voor onze jaarlijkse nieuwjaarsborrel. En eerlijk gezegd vind ik dit natuurlijk harstikke leuk, misschien ook wat bekendheid onder de familie als bakster haha!

Als volgt:

Er komen 42 volwassenen en 17 kinderen (daar worden cc voor gebakken) het duurt van 16 uur tot 19 uur en er wordt een high tea gehouden, dus van sandwiches tot koekjes en dus ook een stukje taart, ze vertelde mij dat ze niet een homp taart wil snijden maar gewoon kleine mini puntjes.....

Dus:

Ik heb een vierkante PME pan van 25 cm omtrek, ik zag in de tabel staan dat hier 21 stukjes uit gehaald kunnen worden, ik heb deze pan 1x eerder gebruikt voor mijn werk maar heb toen niet geteld hoeveel stukken eruit waren gehaald DUS zou ik genoeg hebben aan de 25 cm pan voor 42 personen en weet iemand hoe groot de stukjes dan ongeveer worden?

Ik las trouwens op een taarten website van iemand dat deze 25 cm taarten voor €65 verkocht worden  :rolleyes:  ECHT, wow, ik laat haar gewoon de ingredienten betalen en krijg een leuke bon als cadeau !!

Bedankt voor het lezen, is een hele lap tekst geworden,
hoop op advies!

Liefs Ivy

2

Re: Nieuwjaarsborrel voor 42 personen, advies nodig !!

Is het misschien leuk om petit fours te maken?

3

Even rekenen... Als je uit die PME pan van 25x25cm stukjes van 5 bij 5 cm snijd heb je er 25. Dat zijn niet al te grote stukken, maar ook niet heel klein.

6*7=42 ofwel: de ene zijde in 6 repen en dan de andere zijde in 7 repen. Dan krijg je stukjes van 4 cm bij 3,5 cm. Je zou even een papiertje op die grootte moeten uitknippen om te kijken of je dat te klein vind. Ligt ook een beetje aan wat er verder bij die hightea zit. Persoonlijk zou ik gelijk voor petit fours gaan, want een taart zo klein snijden lijkt me knap lastig.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

Joanna1981 schreef:

Is het misschien leuk om petit fours te maken?

Dacht ik ook aan! Kun je toch ook los met leuke versieringen en lekkere vullingen. Zo'n hoge taart in kleine, dus dunne stukjes snijden is qua presentatie iets minder mooi, maar kan natuurlijk wel...

Of minitaartjes bekleden? Is eigenlijk wel weer een grote portie.

5

Petit Fours  :think:  ik ehhhh ben een beginnende bakster, hoe ga ik dat voor elkaar krijgen ...  :nooo

6

Daarvoor is hiernaast de sectie 'how to' en daarin kun je onder projecten het onderwerp 'petit four' vinden. http://www.deleukstetaarten.nl/howto/23/Petit+fourtjes/ Heel duidelijk, met foto's er bij! :)

Succes er mee! :)

<><

7

Thnx voor de link! Gaat mij dit veel meer werk kosten dan een grote   25 cm taart?

Ik had namelijk uitgerekend dat ik ma,di,woe de biscuit ging bakken, marsepein ging kleuren en de versieringen ging maken. Vrijdag ben ik vrij dus dan zou ik de taart in elkaar zetten en hij is voor zaterdag, die dag moet ik zelf werken dus zou ik het op één dag redden !!

Sorry dat ik dit vraag maar ga mijzelf even één dezer dagen inlezen in petit fourt maar is zo makkelijk als jullie dit misschien al weten !!

Heb zelf nog nooit petits fours gemaakt, hoor, maar schat in dat het ene niet veel scheelt met het andere, maar dat alles wat je voor het eerst doet meer tijd vraagt, omdat je dan de handigheid nog niet zo hebt.

Dus een mooie taart is dan misschien wel zo 'veilig'. Vaak al genoeg reden tot zenuwachtigheid als je ineens voor veel meer mensen moet maken dan je gewend bent.

Is het bij petits fours niet zo dat je alleen de bovenkant bekleed? Zou dan toch inschatten dat dat dus minder tijd zou vragen..

Hoop dat een expert reageert voor je, want aan mij heb je us duidelijk niks. :lol:

9

Je kunt alles zo moeilijk en ingewikkeld maken als je zelf wilt natuurlijk. Ik vond op internet ook een how-to voor petitfours die nog simelpeler is: http://www.lilotaart.nl/HowTo.aspx (zij maakte er 40 op deze manier!) Zij bekleed echt alleen de bovenkant en gaat dan snijden. Bloemetje of zo er op en je hebt al een heel leuk hapje taart.

Voordeeltje (vind ik) aan petit fours is dat je wat sneller kunt decoreren. Bij een taart moet ik veel meer nadenken over balans en kale plekken etc. Zo'n petit four is gewoon heel snel vol. Als je bijvoorbeeld 4 verschillende designtjes verzin (andere basiskleur, grote bloem, drie kleine bloemetjes, bloemetje in de linkeronderhoek met een pareltje, etc) ziet het er snel heel gaaf uit, terwijl het relatief simpel is. En al die versierseltjes kun je grotendeels al maken terwijl je wacht tot je kapsel gaar is in de oven.

<><

10

Iedereen bedankt voor het mee denken, ik heb mijn tante gebeld en uitgelegd dat het bakblik wat ik in huis heb te kleine zou zijn om daar 42 stukjes uit te halen, ik stelde voor om er twee te maken maar dat vond ze ook weer niet nodig, over de petit fourtjs heb ik het niet met haar gehad omdat ik de hele week avonddienst heb en pas vrijdag de tijd heb om te bakken en ga dan niet als een leek ,,petit four,, gebakjes maken, stel je voor het mislukt DUS ...

Ik ga vrijdag lekker 48 cupcakes bakken en versieren, gezellig op een standaart neerzetten ...

Ik ga ze vullen met amaretto botercreme en misschien iets van champagne botercreme of creme, even een recept opzoeken !!!

11

Ivy84 schreef:

Iedereen bedankt voor het mee denken, ik heb mijn tante gebeld en uitgelegd dat het bakblik wat ik in huis heb te kleine zou zijn om daar 42 stukjes uit te halen, ik stelde voor om er twee te maken maar dat vond ze ook weer niet nodig, over de petit fourtjs heb ik het niet met haar gehad omdat ik de hele week avonddienst heb en pas vrijdag de tijd heb om te bakken en ga dan niet als een leek ,,petit four,, gebakjes maken, stel je voor het mislukt DUS ...

Ik ga vrijdag lekker 48 cupcakes bakken en versieren, gezellig op een standaart neerzetten ...

Ik ga ze vullen met amaretto botercreme en misschien iets van champagne botercreme of creme, even een recept opzoeken !!!

Dat klinkt ook ontzettend lekker :)
Succes met bakken en alvast een gelukkig nieuwjaar.

12

Bedankt, jij ook !!