1 Laatst bewerkt door marieke84 (18-01-2012 20:57)

Onderwerp: It's fudgie rocky road.

Oftewel Rocky Road Fudge.

Ik vind het altijd leuk om met de kerstdagen ook wat lekkers te geven en het liefste maak ik dat lekkers ook nog eens zelf. Maar omdat het bijna kerst is en er nog genoeg te doen is moet het ook niet te moeilijk zijn. Na een tijdje zoeken op het internet heb ik een recept gevonden wat aan bovenstaande eisen voldoet.

Rocky Road Fudge:

http://gewoonmarieke.com/wp-content/uploads/rockyroad.png

Je hebt nodig:

Één blikje gecondenseerde melk
400 gram chocolade (ik gebruikte bij deze versie melk maar puur kan ook heel goed)
handje vol pinda’s
mini-marshmallows of grotere in vieren geknipt (laatste gebruikte ik in deze versie)

Extra:
Ovenschaal rechthoek of vierkant
bakpapier
steelpan

Zo maak je het:
Zet de steelpan op het vuur. Giet de gecondenseerde melk hierin en voeg de chocolade in brokjes bij de melk.
Laat dit op een laag vuurtje samensmelten tot een smeuïg geheel. Zodra de melk en de chocolade goed vermengt zijn met elkaar haal je de pan van het vuur en voeg je de marshmallows en de pinda’s toe.

Roer dit even door elkaar en stort het mengsel uit in de ovenschaal. De bodem van de ovenschaal bekleedt je van te voren even met een velletje bakpapier.
Zet dit minstens een halve dag in de koelkast om af te koelen. Haal daarna de plak uit de schaal en snijd de fudge in mooie stukjes.
Eet smakelijk!

En natuurlijk heb ik ze alvast even op proef gemaakt en ze zijn door mijn zeer deskundige testpanel goed bevonden en zelfs goddelijk genoemd.

Natuurlijk heb ik dit recept ook weer op mijn blog gedeeld.

Groetjes Marieke

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

2

Re: It's fudgie rocky road.

Ooh, dat klinkt goed zeg, hoelang heb je het ongeveer op het vuur gehad ?

3

Re: It's fudgie rocky road.

Marinina schreef:

Ooh, dat klinkt goed zeg, hoelang heb je het ongeveer op het vuur gehad ?

Ik heb het ongeveer 5 minuten op het vuur gehad. Hou het vuur wel laag. Want het moet zeker niet gaan koken. De hitte is alleen nodig om de gecondenseerde melk en de chocolade te laten mengen.

Groetjes Marieke

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

4

Re: It's fudgie rocky road.

Marieke !!!! Niet meer van die lekkere recepten neer zetten hoor, heb deze vandaag gemaakt ( voor de verjaardag van mijn vriend morgen ) maar kan er echt niet van af blijven  :9  :9

5

Re: It's fudgie rocky road.

het is inderdaad heel lekker en je vindt heel veel varianten op dit recept. Je kan hier lekker mee spelen en volledig aan je eigen smaak aanpassen.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

6

Re: It's fudgie rocky road.

Ja, dat bedacht ik me ook, je kan van alles door de basis doen  :think:
zal er maar niet te vaak aan beginnen whahahaha... 2 januari en nu al problemen met mijn voornemens  :lol:

Re: It's fudgie rocky road.

:P  :9  :thumb:

8

Re: It's fudgie rocky road.

Marinina schreef:

Ja, dat bedacht ik me ook, je kan van alles door de basis doen  :think:
zal er maar niet te vaak aan beginnen whahahaha... 2 januari en nu al problemen met mijn voornemens  :lol:

moet ik je nog wat doen watertanden : lekker met wat stukjes chocolade in, met wat stukjes chocoladekoekjes, met pecannoten, met stukjes caramel,...... :lol:

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

9

Re: It's fudgie rocky road.

Heerlijk!

10

Re: It's fudgie rocky road.

xhafal schreef:
Marinina schreef:

Ja, dat bedacht ik me ook, je kan van alles door de basis doen  :think:
zal er maar niet te vaak aan beginnen whahahaha... 2 januari en nu al problemen met mijn voornemens  :lol:

moet ik je nog wat doen watertanden : lekker met wat stukjes chocolade in, met wat stukjes chocoladekoekjes, met pecannoten, met stukjes caramel,...... :lol:

:lol:  :lol:  :lol:

11

Re: It's fudgie rocky road.

Heb het gemaakt met mijn dochtertje samen. Het is inderdaad erg lekker. We hadden een schaaltje in de koelkast gezet en dat was
's middags bijna leeg  :D  :P .
Daarna maar een witte chocoladevariant gemaakt met gedroogde cranberries. Ook die is heerlijk.

12

Re: It's fudgie rocky road.

Hmmmmmm

lekkerrr! Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

13

Re: It's fudgie rocky road.

Jeeee wat een lekker recept zeg!!!

Maar een vraagje: bewaar je het daarna in de koelkast of gewoon op kamertemperatuur? Dat laatste lijkt me het lekkerst, maar ik weet niet of dat kan qua houdbaarheid?

14

Re: It's fudgie rocky road.

Ik heb dit gisteravond gemaakt en in de koelkast gezet.
Nu heb ik net gekeken en het lijkt wel gelantine.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
En hoeveel marshmellows moeten erin?
Ik heb nu 1,5 kopje(ongeveer)gedaan.
De marshmellows bleven allemaal bovenop drijven.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

15

Re: It's fudgie rocky road.

Katja1604 schreef:

Ik heb dit gisteravond gemaakt en in de koelkast gezet.
Nu heb ik net gekeken en het lijkt wel gelantine.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
En hoeveel marshmellows moeten erin?
Ik heb nu 1,5 kopje(ongeveer)gedaan.
De marshmellows bleven allemaal bovenop drijven.

Je hebt sowieso teveel marshmallows gebruikt. Daar zit vaak ook gelatine in vandaar dat effect. Verder horen de marshmallows niet boven te drijven die blijven er echt in. Heb je voldoende chocolade gebruikt? Dus echt 400 gram want dat heb je echt wel nodig. Maar ik denk dat het aan de hoeveel marshmallows heeft gelegen.

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

16

Re: It's fudgie rocky road.

Onbekend schreef:

Jeeee wat een lekker recept zeg!!!

Maar een vraagje: bewaar je het daarna in de koelkast of gewoon op kamertemperatuur? Dat laatste lijkt me het lekkerst, maar ik weet niet of dat kan qua houdbaarheid?

Ik doe het vaak in een glazen bonbonnière of als ik het meeneem in van die papieren boterhamzakjes, Zou ong een paar dagen goed moeten blijven dan, maar vaak halen ze dat niet eens.

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

17

Re: It's fudgie rocky road.

marieke84 schreef:
Katja1604 schreef:

Ik heb dit gisteravond gemaakt en in de koelkast gezet.
Nu heb ik net gekeken en het lijkt wel gelantine.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
En hoeveel marshmellows moeten erin?
Ik heb nu 1,5 kopje(ongeveer)gedaan.
De marshmellows bleven allemaal bovenop drijven.

Je hebt sowieso teveel marshmallows gebruikt. Daar zit vaak ook gelatine in vandaar dat effect. Verder horen de marshmallows niet boven te drijven die blijven er echt in. Heb je voldoende chocolade gebruikt? Dus echt 400 gram want dat heb je echt wel nodig. Maar ik denk dat het aan de hoeveel marshmallows heeft gelegen.

Ja, ik heb het precies gedaan zoals hierboven beschreven, 400 gram chocolade.
Ik heb net nog even gekeken en het is alleen aan de bovenkant gelatine-achtig, daaronder was het nog vloeibaar.
Ik heb het een keer omgeroerd en weer terug de koelkast ingezet.
Als het vanavond nog steeds vloeibaar is, word het als toetje op tafel gezet!
En volgende keer minder marshmellows(hoeveel? :think:  ) en misschien voor de zekerheid iets meer chocolade.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

18

Re: It's fudgie rocky road.

Weet iemand hoeveel marshmellows erin moeten?
Kan het nergens terug vinden.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

19

Re: It's fudgie rocky road.

ik denk dat je chocolademengsel te heet was. volgens mij moeten die marshmellowsmer nl helemaal niet in smelten, maar als stukjes erdoorheen. en als je nu een laag vloeibaar en een laag gelatine hebt is het ook geschift denk ik..... :s

If life gives you lemons, make lemoncurd.

20

Re: It's fudgie rocky road.

Katja1604 schreef:

Weet iemand hoeveel marshmellows erin moeten?
Kan het nergens terug vinden.

Dit verschilt per persoon. Ikzelf doe nooit meer dan een handje vol want de fudge wordt hierdoor wel zoeter. Probeer gewoon een beetje uit wat jij het lekkerst vind. Maar ik zou beginnen met een handje vol.

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

21

Re: It's fudgie rocky road.

Mirjam5 schreef:

ik denk dat je chocolademengsel te heet was. volgens mij moeten die marshmellowsmer nl helemaal niet in smelten, maar als stukjes erdoorheen. en als je nu een laag vloeibaar en een laag gelatine hebt is het ook geschift denk ik..... :s

Ik vermoed ook dat dit is gebeurt. Kan verder niets bedenken. Ik doe pas de pinda's en de marshmallows erbij wanneer de pan al even van het vuur is. In elk geval nooit het erbij doen wanneer de pan nog op het vuur staat.

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

22

Re: It's fudgie rocky road.

Ik heb me aan het recept hierboven gehouden: pan van het vuur en dan marshmellows en pinda's toevoegen.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

Re: It's fudgie rocky road.

mijn vraagje.. ik heb ze uitgeprobeerd en ik vind ze hmmmmm  :9

maar ik heb een vriendin met een flinke noten allergie en die wilt het ook eens proberen..

dus ik dacht gedroogde vruchtjes of zo..

weet jij een leuke smaak combi?  want alleen cranberries vind ik zo saai

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

24

Re: It's fudgie rocky road.

Ik ben ook wel benieuwd naar combi's van andere.

Dan nog de vraag: Ik heb nog gekonfijt fruit staan kan dat er eigenlijk ook in of gaat het dan mis? Heeft iemand een idee?

Ik heb eerst een variant gemaakt van melk chocolade en pinda's inderdaad mmmmmm. Ik wacht vandaag ook het oordeel van het kritische testpanel af vandaag(mijn collega's). Mijn vriend heeft het al goed gekeurd die kon er niet vanaf blijven hahahaha

Re: It's fudgie rocky road.

Ik doe vaak een beetje minimarshmellows, pistachenootjes en gedroogde cranberries  :9