1

Onderwerp: Help! taart word niet gaar

Hey allemaal,

Net op laatste moment besloten toch maar een sinterklaas taart te bakken voor sinterklaas viering morgen.
Omdat de fam. liever biscuit bodem had, biscuit mix van funcakes gehaald.
Netjes aan de achterkant van de zak gehouden. Op 160 graden in de hetelucht oven voor 40 min.
Haal ik hem er net uit was hij helemaal ingezakt en totaal niet gaar van binnen..
Help? wat is er mis gegaan?
Heb hem 8 min gemixed op hoogste stand en 3 min op laagste stand..
5 eieren, 33 ml water dus snap er niets van?!
Graag jullie advies, want heb alleen nog vanavond de tijd om te bakken!

2

Re: Help! taart word niet gaar

Heb je wel getest met een sateprikker of ie gaar was voor je hem uit de oven hebt gehaald? Want de temperatuur en duur in de oven die op de zak staan moet je altijd in de praktijk van je eigen oven testen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Had inderdaad met sate prikker getest.
Kwam er aan de buitenkant kurkdroog uit. Toen ik hem in de binnenkant had gestoken kwam hij er vrijwel droog uit, zat 1 korreltje aan.
Had hem nog 5 min langer erin laten staan en uit de oven meteen uit de bakvorm gehaald. Toen zag ik eigenlijk al meteen dat het niets meer zou worden.
Als ik op de bovenkant drukte hoorde ik het gewoon "soppen" onder mijn vingers.
Heb hem toen geprobeerd door te snijden en toen kwam ik hele stukken natte taart tegen die totaal niet gegaard was. Je kon het bijna tegen de muur gooien!
Nu had ik hem op de hetelucht stand gebakken.
Zou het helpen als ik een nieuwe maak met de "gewone" bakstand en dan 175 graden en er langer dan 35/40 min inlaten?

4 Laatst bewerkt door JPS (03-12-2011 16:51)

Tip: Controleer je oven eens met een oventhermometer.
Sommige ovens bakken er echt niets van. De temperatuurmeting bedoel ik dan :)

En inderdaad altijd na de aangegeven tijd controleren met prikker of door te kijken of ie iets gekrompen is (los komt van de zijkant van je vorm) of dat ie terugveerd nadat je de bovenkant iets indrukt.

Wat voor vorm heb je trouwens gebruikt en wat om plakken te voorkomen? Heb je de eieren ook eerst handwarm gemaakt in een schaaltje warm water?

Suc6 met je 2e poging,

John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

5

Oeps je was me al voor zag ik.

De temperatuur wel of niet verhogen hangt ook af van hoe bruin je biscuit aan de buitenkant was.
Mag het nog bruiner dan kun je wel iets de temp verhogen maar ik zou eerder proberen langer te bakken met dezelfde temperatuur.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

6

Het rare was, dat hij rondom de bakvorm inderdaad los was gekomen van de rand en hij wat was gekrompen. Daarom dacht ik in eerste instantie dat hij gaar zou zijn. Als ik aan de buitenkant erop drukte veerde hij netjes terug. In het midden was hij er alleen als een ramp aan toe!
Heb een 25 cm ronde vorm van kaiser. Heb de bakvorm met boter ingesmeerd en op de bodem nog bakmeel gestrooid.
Eieren niet handwarm gemaakt, waren gewoon op kamer temperatuur, kan het daaraan gelegen hebben?
Zie er echt tegenop een 2de poging te wagen. Als die weer mislukt heb ik niets voor morgen.

7

Tja, maar als je het niet opnieuw probeert heb je morgen ook niks.

Wel vreemd inderdaad dat ie alle tekenen van een gare taart vertoonde... tot je hem opensneed.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

8

Heb net nog een keer naar de taart gekeken. Het was niet alleen het midden wat een ramp was.. maar de onderkant van de taart was ook nog helemaal nat en plakkerig terwijl dat aan de sateprikker niet te zien was
Snap er nu echt niets meer van!

9

Bij de mix hoeven de eieren niet in een bakje warm water, kamertemperatuur is al genoeg  :Y . Misschien is je oven niet goed. Ik heb in mijn oven een losse temperatuurmeter omdat mijn oven niet helemaal klopt. Mijn 25 cm biscuit bak ik op 150 constant hetelucht, en gaat zeker wel 50 minuten in de oven  :Y

10

Het lijkt er op dat jouw biscuit aan de onderkant niet genoeg warmte op heeft kunnen nemen.
Dit heeft meestal te maken met de plaatsing in je oven en de manier waarop de lucht door je oven stroomt.
Zorg dat de hete lucht ook goed onder je bakvorm kan komen.

De eieren handwarm maken geeft een nog iets luchtiger resultaat maar ook zonder zou je taart gaar moeten worden.
Misschien iets te veel bakmeel in je vorm gestooid? Heb je het teveel aan bakmeel er wel uitgeklopt?

Gr,
John.

11

Ik sluit me aan bij John...  :Y
Weet niet hoe je oven werkt maar heb je hem toevallig niet op de stand staan dat ie alleen van bovenaf verwarmd?
Of misschien de vorm te dik ingesmeerd met boter.
Wel balen zeg!

Groetjes, Serena

12

Ik bak ook op 160 graden in een heteluchtoven maar ik bak ze bijna een uur en dan zijn ze goed gaar. Veel langer bakken dus.

13

Chennie schreef:

Ik bak ook op 160 graden in een heteluchtoven maar ik bak ze bijna een uur en dan zijn ze goed gaar. Veel langer bakken dus.

Ik bak ook met hete lucht in een combi magnetron.
Bij mij stel ik de temperatuur de eerste 10 tot 15 min in op 140 graden daarna verder op 160 graden. Mijn ingestelde temperatuur klopt vrij aardig met de gemeten temperatuur.
Ik bak wel altijd in het midden van de oven en op het draaiende plateau om gelijkmatig te verhitten

De totale baktijd is bij mij dan zoals achter op de verpakking van de zak F.C. biscuitmix. Tot nu toe altijd gaar.

Laat je nog weten hoe de volgende poging afloopt?

Gr,
John

14

Heb nog een poging gedaan alleen niet meer met de mix.
Heb het recept voor biscuit van de site gebruikt en dat ging in 1 keer goed!
Ik ga van de week als ik een oventermometer heb gehaald nog een poging wagen met de mix in de oven. Misschien dat er toch iets met de temperatuur mis is.
De sinterklaas taart was dus gelukkig nog wel gelukt!
Bedankt voor al jullie hulp!

15

Ik heb ook altijd biscuit mix van funcakes en deze bak ik in een hete lucht oven op 175 graden en dan meestal iets langer dan dat op de verpakking wordt aangegeven.

Een taartje van 24 cm gaat bij mij dus 40-45 minuten op 175 graden in de oven. taart komt er dan perfect uit

;)