1 Laatst bewerkt door Zoetezinnen (01-12-2011 15:16)

Onderwerp: Gelatine lost niet goed op in bavarois

Hallo!

Ik heb nu driemaal de monchou bavarois gemaakt die bij de recepten staat, maar dan met iets minder suiker.

Hier het recept zodat jullie het niet op hoeven te zoeken:

'Ingrediënten
1 pakje monchou (standaard of licht en luchtig)
250 ml slagroom
een klein beetje citroensap
2 blaadjes gelantine
90 gr basterdsuiker (of minder naar smaak)
1 zakje vanillesuiker

Werkwijze
Klop de slagroom stijf met de vanillesuiker.
Roer de monchou los met de basterdsuiker.
Week de gelantine in koud water.
Warm een scheutje citroensap of water op in de magnetron.
Knijp de gelatine uit en los het op in het warme citroensap. Laat dit even afkoelen tot het lobbig wordt.
Roer dit door het monchoumengsel.
Spatel dit goed door de slagroom en laat opstijven in de koelkast.'

De eerste keer dat ik het maakte was het erg goed gelukt.
De laatste twee keer dat ik het maakte toen mengde de gelatine niet goed en ontstonden er stukjes gelatine in de bavarois. Hoe ontstaat dit en hoe kan ik dit verhelpen?

De gelatineblaadjes waren helemaal opgelost en ik heb even gewacht tot het redelijk afgekoeld was en het mengsel iets dikker werd. Moet ik het er misschien meteen doormengen als het nog warm is (ik los de gelatine op in een scheutje gekookt water). Kan het zijn dat mijn monchou mengsel te koud is waardoor de gelatine als het ware stolt als het gemengd wordt of zou ik meer water moeten gebruiken om het op te lossen?

Alvast bedankt!

Groetjes, Marleen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog voor veel zoete (on)zin: www.zoetezinnen.nl

Re: Gelatine lost niet goed op in bavarois

ik ben ook wel benieuwd.

3

Je moet idd de gelatine niet af laten koelen tot hij stolt.
Ik doe zelf de gelatine na heel even wachten (Hooguit 1 minuut) meteen door het monchou mengsel.
Dit is dik genoeg om de gelatine aan te kunnen als hij nog warm is.
Meteen daarna de slagroom erdoor spatelen.
Succes!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

4

Bedankt voor je antwoord Annette, ik wacht inderdaad stukken langer omdat ik dacht dat het wat dikker moest zijn. De volgende keer meng ik het eerder door elkaar.

Groetjes, Marleen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog voor veel zoete (on)zin: www.zoetezinnen.nl

5 Laatst bewerkt door coconuts (01-12-2011 23:36)

het werkt prettiger als je eerst " familie "maakt
dit doe je door eerst een beetje monchou mengsel bij de gelatine oplossing te doen en dan pas bij de hele hoeveelheid monchou mengsel
dan "schrikt" de gelatine niet en klontert het niet zo gauw, het wordt ook beter gemengd zo

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

6

coconuts schreef:

het werkt prettiger als je eerst " familie "maakt
dit doe je door eerst een beetje monchou mengsel bij de gelatine oplossing te doen en dan pas bij de hele hoeveelheid monchou mengsel
dan "schrikt" de gelatine niet en klontert het niet zo gauw, het wordt ook beter gemengd zo

Inderdaad, dit is de methode! :Y

7

Bedankt voor het advies, het klinkt erg logisch. Fijn dat jullie me geholpen hebben!

Groetjes, Marleen!

8

graag gedaan hoor !! :Y

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

ik heb de aardbeien-yoghurt bavarois van de site gemaakt en nu klontert de gelatine ook

valt dit nog te redden door er (extra)gelatine aan toe te voegen en dit (na goed mengen) opnieuw te laten opstijven?

of kan ik het zegmaar "zeven" en door botercreme mengen?

Birthdays and weddings are nature's way of telling us to eat more cake <3

10

Beide niet. Gewoon opnieuw beginnen.

das shit want daar heb ik de ingrediënten niet meer voor.....
en de taart MOET af.....

dus denk dat et maar een andere vulling word dan

das shit want daar heb ik de ingrediënten niet meer voor.....
en de taart MOET af.....

dus denk dat et maar een andere vulling word dan

13

persoonlijk zou ik voor poedergelatine kiezen, hier een receptje van m'n school:
Bavaroise van:
gelatine 90 g
water 640 g
kwark of yoghurt 900 g
aardbeienpuree 900 g
poedersuiker 900 g
citroensap
slagroom 3640 g

Wel gelatine in water 70ƒC. en houdt dit op temperatuur door het bijvoorbeeld in een kom met heet water te zetten.
Meng kwark of yoghurt en aardbeienpuree en voeg het gelatinemengel toe.
Wacht tot de massa geleert en meng opgeklopte slagroom door.

dus eerst gelatinemengsel maken en laten weken
slagroom opkloppen (lobbig) en dit koelen.
daarna de suiker, citroensap en aardbeienpuree aan de yoghurt toevoegen en daarna de gelatine erdoor mengen.

waarneer het begint te geleren haal je de lobbige slagroom uit de koelkast en spatelt dit erdoor. direct verwerken dmv spuiten met een spuitzak of uitstrijken met een paletmes.

14

Ik mik eigenlijk altijd de opgeloste gelantine meteen bij de vulling, na eerst een beetje familie te hebben gemaakt. Ik wacht dus echt niet totdat het iets afgekoelt is. Het werk altijd goed. Ik zet daarna de vulling meteen in de koelkast voor ongeveer een half uur zodat het al wat stijver geworden is en dan vul ik de taart. Na het afsmeren van de taart gaat hij toch de koelkast weer in en kan de vulling verder "opstijven".
Het ook al eens gehad dat een notencreme maar niet wilde opstijven. Heb toen wederom gelantine zacht laten worden in koud water en met aanhanged vocht opgewarmd en gesmolten. Toen gewoon weer na familie te hebben gemaakt in de koude creme gedaan...doorgeroerd en weer de koelkast in en......toen steef hij keurig op!

Snoep verstandig....maak een taart, geef hem weg en.......blijf zelf op gewicht! :)