1

Onderwerp: Help!!

Hallo allemaal,

Ik heb een dringende vraag: ik moet voor zaterdag een taart bakken, (3 lagen wel te verstaan ), nu heb ik alle fondant boetseersels als af en luchtdicht bewaard, maar hoe zal ik het verder doen?

Zal ik donderdag de kapsels bakken, vrijdagavond vullen en bekleden? Of zaterdag bekleden?

Als ik ze donderdag bak zijn ze dan nog wel lekker voor zaterdag?

X

....

2

Re: Help!!

Ik zou donderdag bakken.
Vrijdag vullen en bekleden dus alleen de fondand/marsepein er omheen doen.
Zaterdag afmaken.
Zo heb je toch alles verdeeld en hoef je niet zo te haasten.
Succes!

3

Als ik ze vrijdag bekleed moet ik ze dan in de koelkast bewaren?

....

4

Ja dat kan wel. Dacht alleen dat je ze dan wel moet afdekken ivm het vocht.  Misschien weet iemand hier dat beter?

5

Donderdag bakken is zeker nog goed voor zaterdag.
Ik bewaar mijn biscuits altijd in vershoudfolie, gewoon op het aanrecht, dan blijven ze lekker. Vind het ook nog beter te bewerken als ze net "iets ouder" zijn...
Mocht je bij het doorsnijden merken dat ze wat droog zijn, gewoon even tremperen met een suikersiroopje.

Of je ze in de koelkast moet zetten, hangt af van de vulling en waarmee je afsmeert.
Ik smeer mijn taarten met ganache af, en hoewel de room wordt gekookt, vind ik het toch veiliger in de koelkast. Ook als je iets van eieren of verse melk/room in je vulling hebt, best in de koelkast...

Als het enkel botercrème en jam en fondant is, gewoon op een koele plaats zetten, ik zou het wel afdekken, tegen stof en vuiltjes...

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

6

Ik ga de taarten vullen met botercreme, chocolademousse en ganache

....

7

gizEm schreef:

zeker in de koelkast dan... chocomousse is met rauwe eieren en room, en ganache ook met room.
Vrijdag vullen en afsmeren en zeker in de koelkast.
Hangt af van wanneer je zaterdag de taart nodig hebt en de tijd die je nog zou hebben om te bekleden.
Je kan sowiezo al de fondant/marsepein kleuren.

Maar ook een volledig afgewerkte taart kan gewoon in de koelkast, wel opletten dat er dan geen sterkgeurende producten in de koelkast staan (look, ui, spaghettisaus) want dat kruipt in de taart.

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

8

Ik ben zaterdag rond een uur of 6 thuis en de taart moet rond 8 uur geleverd worden, hoe lang van te voren moet de taart uit de koelkast dan zodat ik 'm netjes kan bekleden?

....

9

Marie-Popo schreef:
gizEm schreef:

ganache ook met room.
Vrijdag vullen en afsmeren en zeker in de koelkast.

vanwege vulling wel in koelkast, niet vanwege de room in de ganache, want als het goed is, is die verhit tot aan kooktemperatuur....

Groetjes, Dorothea.

10

En wat is lekkerder, als ik een laag dunnetjes besmeer met ganache of de ganache door klop tot luchtige massa en dan als dikkere vulling gebruik?

....

11

gizEm schreef:

Ik ben zaterdag rond een uur of 6 thuis en de taart moet rond 8 uur geleverd worden, hoe lang van te voren moet de taart uit de koelkast dan zodat ik 'm netjes kan bekleden?

Vanwege de vulling kum je de taart er niet te lang van tevoren uithalen, jammer genoeg. Het zou kunnen dat je taart gaat zweten en dan is decoreren lastig, is mijn ervaring.
Ik bak mijn biscuit meestal een dag voordat ik deze ga bekleden en leg deze dan in de vriezer voor een nachtje en haal deze er meteen uit 's morgens. Wordt de biscuit lekkerder van, vind ik.

12

gizEm schreef:

En wat is lekkerder, als ik een laag dunnetjes besmeer met ganache of de ganache door klop tot luchtige massa en dan als dikkere vulling gebruik?

je hebt al chocomousse, dus dan zou ik de ganache in een dun laagje smeren, de smaak van geklopte ganache leunt nl. nogal aan bij die van donkere chocomousse. Met een dun laagje heb je de kans dat het nog net wat knapperig wordt in de koelkast. Lijkt me wel lekker dan!

13

Esther68 schreef:
gizEm schreef:

Vanwege de vulling kum je de taart er niet te lang van tevoren uithalen, jammer genoeg. Het zou kunnen dat je taart gaat zweten en dan is decoreren lastig, is mijn ervaring.
Ik bak mijn biscuit meestal een dag voordat ik deze ga bekleden en leg deze dan in de vriezer voor een nachtje en haal deze er meteen uit 's morgens. Wordt de biscuit lekkerder van, vind ik.

Het probleem is dat ik maar een kleine vriezer heb waar ik geen biscuit in kwijt kan, zou het niet lekker zijn als ik de biscuit gewoon in een pedaalemmerzak bewaar een nachtje? en de volgende dag vul ik m, zal ik m dan meteen ook bekleden en dan zaterdag de boetseersels erop?

....

14

Marie-Popo schreef:
gizEm schreef:

je hebt al chocomousse, dus dan zou ik de ganache in een dun laagje smeren, de smaak van geklopte ganache leunt nl. nogal aan bij die van donkere chocomousse. Met een dun laagje heb je de kans dat het nog net wat knapperig wordt in de koelkast. Lijkt me wel lekker dan!

Ja je hebt helemaal gelijk, bedankt voor de tip. Zodra de taart af is post ik foto's ik kan niet wachten om te beginnen! Spannenddd!!

....

15

gizEm schreef:
Esther68 schreef:
gizEm schreef:

Het probleem is dat ik maar een kleine vriezer heb waar ik geen biscuit in kwijt kan, zou het niet lekker zijn als ik de biscuit gewoon in een pedaalemmerzak bewaar een nachtje? en de volgende dag vul ik m, zal ik m dan meteen ook bekleden en dan zaterdag de boetseersels erop?

Klinkt als een goed plan ;)
Succes ermee!

16

Marie-Popo schreef:
gizEm schreef:
Esther68 schreef:

Klinkt als een goed plan ;)
Succes ermee!

Hoi Marie! Hier heb ik de foto van mn taartje!
www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=176518

....

17

Super, zeg!!
Die is heel erg mooi geworden!
En was die lekker?

Angry Birds is zo leuk... De letters zijn ook erg tof!

Ik ga 'em zeker en vast opslaan, voor het geval ik ook eens een angry birds taart moet maken ;)

18

Marie-Popo schreef:

Super, zeg!!
Die is heel erg mooi geworden!
En was die lekker?

Angry Birds is zo leuk... De letters zijn ook erg tof!

Ik ga 'em zeker en vast opslaan, voor het geval ik ook eens een angry birds taart moet maken ;)

Hahaha dank je wel! Jaa hij was erg in de smaak gevallen, ik had over de choco.mousse nog Maltesers gecruncht en erover heen gedaan dat vonden ze wel een aangename verrassing er in.

....