1 Laatst bewerkt door inge75 (21-11-2011 07:19)

Onderwerp: botercreme vulling

regelmatig lees ik hier dat er gevuld word met botercreme maar dan vraag ik me steeds af:

is dat 1:1 botercreme (roomboter poedersuiker)
of is dat botercreme met botercrememix er doorheen

en als je de taart in de koelkast zet word de botercreme dan neit zo hard als een pakje roomboter of blijft dat wel gewoon "smeuig"

Zelf vul ik vaak met monatoetjes of banketbakkersroom met een laagje slagroom maar wil wel eens wat anders maar ben zo bang dat de botercreme een hardere massa word.

en met welke botercreme variant kan ik nou het beste mijn eerste toeven op een cupcake proberen?

2

Re: botercreme vulling

1:1 botercreme gebruik je alleen om af te smeren en voor dijkjes, dat is niet lekker om mee te vullen. Vullen doe je dus inderdaad met de botercreme mix, dit wordt in de koelkast wel wat harder, maar niet zo hard als de 1:1.. Als je je taart een half uurtje voor het aansnijden uit de koelkast haalt, heb je geen last dat het een harde massa is (hoe het id als je gelijk uit de koelkast aan zou snijden weet ik niet)

Met cupcakes heb ik geen ervaring, dus kan ik je niet helpen..

3

Een taart met vulling van bc mix hoeft niet perse in de koelkast bewaard te worden. Doe je dat wel dan hangt het af van de kamertemperatuur hoe lang van te voren je hem uit de koelkast haalt. Denk daarbij aan een pakje roomboter, hoe lang zou dat nodig hebben om romig te worden? Het hangt ook af van de grootte van je taart, maar ik zou er toch zeker 2 tot 3 uur voor rekenen  :)
Cc's met een toef (van bc mix) bewaar je buiten de koelkast. Cake droogt nl. uit in de koelkast.
Sommige baksters gebruiken wel bc 1:1 om te vullen, net zoals er baksters zijn die wel afsmeren met de bc mix.
Zelf vul ik met de mix en smeer af met de 1:1.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

Bovenop een cc zou ik zeer zeker de meringue botercrème gebruiken (recept hier op de site te vinden). Vele malen lekkerder dan welke andere bc dan ook (is natuurlijk puur persoonlijk  ;) ).  Deze vind ik ook het lekkerst om mee te vullen en gebruik ik ook altijd om af te smeren. Gaat perfect. Deze bc wordt (net als alle andere vormen van bc volgens mij) weer harder in de koelkast maar omdat een bc gevulde taart (mits je de taart niet ook nog met een andere, wel bederflijke vulling hebt gevuld) niet persé in de koelkast hoeft houd ik deze taarten altijd gewoon op een koele plek (bij warm weer wél in de koelkast by the way) en laat ik ze voor aansnijden een klein uurtje op kamertemperatuur komen. Dan is de vulling heerlijk zacht. Als je de taart direct uit de koeling aansnijdt is het toch een wat hardere laag en dat is een stuk minder aangenaam.

Gewoon, omdat ik het zo leuk (en lekker) vind!
www.cakeme.nl

5

Zeker met meringue botercreme ruim de tijd nemen als ie uit de koelkast komt. Ik hou zelf 2 uur aan. Is nl behoorlijk hard zo uit de koelkast.
Persoonlijk vind ik de meringue bc ook met afstand de lekkerste.

Helaas schift deze wel snel als je ze wilt verwerken als ie een tijdje in de koelkast geweest is. Gelukkig is dat dan weer op te lossen door au bain marie op te warmen en te mixen en zodra het weer smeuig wordt het warme water vervangen door koud water en verder mixen tot ie weer vast genoeg is.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

6

1:1 is inderdaad roomboter + poedersuiker (in gelijke hoeveelheden) en dan evt. op smaak gebracht met bijv. Patidess.
Deze bc gebruik ik voor de dijkjes en voor het afsmeren

Botercreme mix kun je gebruiken als vulling, wij vinden het "naturel" al erg lekker, maar met een smaakje er doorheen is het ook mjammie.
Ik zou er ivm het toegevoegde water niet mee afsmeren.

Voor allebei geldt dat het in de koelkast harder wordt. Zelf vind ik het het lekkerste werken als het net vers is. Maar ook als je het na het invriezen / ontdooien goed door mixt is het weer prima te verwerken.

Toeven zou ik spuiten met de meringue botercreme maar dat heb ik nog nooit gedaan.  O-)  Er staat al wel een au bain marie pannetje klaar in de kast. Bijna naast het kantklaar potje met toevencreme dat bij de Makro in mijn kar sprong.  :shh:

~ Never waste a good crisis... ~

7

Jultie schreef:

1:1 is inderdaad roomboter + poedersuiker (in gelijke hoeveelheden) en dan evt. op smaak gebracht met bijv. Patidess.
Deze bc gebruik ik voor de dijkjes en voor het afsmeren

Botercreme mix kun je gebruiken als vulling, wij vinden het "naturel" al erg lekker, maar met een smaakje er doorheen is het ook mjammie.
Ik zou er ivm het toegevoegde water niet mee afsmeren.

Voor allebei geldt dat het in de koelkast harder wordt. Zelf vind ik het het lekkerste werken als het net vers is. Maar ook als je het na het invriezen / ontdooien goed door mixt is het weer prima te verwerken.

Toeven zou ik spuiten met de meringue botercreme maar dat heb ik nog nooit gedaan.  O-)  Er staat al wel een au bain marie pannetje klaar in de kast. Bijna naast het kantklaar potje met toevencreme dat bij de Makro in mijn kar sprong.  :shh:

ooh bij de makro?? welk potje???

8

@ me-mel: het is creamy home-style frosting van Duncan Hines.
Staat bij de FC en wilton spullen. Ik heb het alleen nog niet geprobeerd.

9

ojee het word echt tijd dat ik de makro weer eens onveilig ga maken, heb ergens nog een oud pasje liggen, hopelijk mag ik daar nog mee naar binnen.

Binnenkort maar eens een aantal verschillende botercremes gaan maken en kijken wat hier het lekkerst word gevonden.

10

Ik heb 1:1 botercreme gebruikt (taart gister gemaakt). De taart staat al een dag in de koelkast en de botercreme is niet hard! Heb het alleen voor afsmeren gebruikt. Dat kleine laagje maakt het wel lekker zoet.

11

Jultie schreef:

@ me-mel: het is creamy home-style frosting van Duncan Hines.
Staat bij de FC en wilton spullen. Ik heb het alleen nog niet geprobeerd.

ook bij de Hanos, sinds kort weer, heb het in het verleden vaak gebruikt om te vullen (cakes van Duncan Hines), lekker, maar wel zoet.
wel makkelijk kant en klaar :+

12

inge75 schreef:

ojee het word echt tijd dat ik de makro weer eens onveilig ga maken, heb ergens nog een oud pasje liggen, hopelijk mag ik daar nog mee naar binnen.

Ik heb een goed werkend pasje, dus we kunnen altijd een keer samen gaan. En dan gelijk naar de Paardenkooper en Sligro. Lijkt me reuze gezellig!   :D Eerst even een bank overvallen...  :+

13

Een botercreme op basis van helft boter/suiker en toevoeging van bv.chocolade, mokka of vruchten met een helft banketbakkers room mengen. Maakt de creme zachter en niet zo vet.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

14

Jultie schreef:
inge75 schreef:

Ik heb een goed werkend pasje, dus we kunnen altijd een keer samen gaan. En dan gelijk naar de Paardenkooper en Sligro. Lijkt me reuze gezellig!   :D Eerst even een bank overvallen...  :+

o o laten onze mannen het maar niet horen, dan krijgen ze nog gelijk met taartverslaafden :D ....zeg maar wanneer ik ben wel in voor dagje shoppen.

15

Annette52 schreef:

Een botercreme op basis van helft boter/suiker en toevoeging van bv.chocolade, mokka of vruchten met een helft banketbakkers room mengen. Maakt de creme zachter en niet zo vet.

je bedoelt dus 1:1 botercreme bijv 250 gram totaal en dan 250 gram banketbakkersroom erbij?

Jumbo verkoopt ook Duncan's :Y