201

Re: [HOW TO] Macarons

Heykes Ellen,

ik vervang altijd 30gr amandelpoeder door kokospoeder, dan behou je ook nog je fijne structuur en ook zeven hé.  Ik denk wel dat je ook macarons volledig kan maken met kokospoeder of ze dan nog zo fijn zijn... als je het héél fijn zeeft wel.  Ik maag ze ook vaak met hazelnootpoeder en dat lukt perfect  :Y

Ellen1981 schreef:

Even een vraagje voor de expirimenteurs onder ons:

Als ik kokos wil toevoegen aan het recept, hoeveel amandelpoeder moet ik dan vervangen door hoeveel kokos?
Ik neem aan dat de kokos ook zo fijn als het amandelpoeder moet zijn omdat de macarons anders een andere structuur krijgen..?

Kan ik ook al het amandelpoeder vervangen door kokos?
Ja dan zal 't wel geen macaron meer mogen heten maar ben benieuwd naar jullie ervaringen :Y

Volgens mij zijn 't 3 vragen geworden haha

202

Re: [HOW TO] Macarons

Annick schreef:

Deze ga ik ook eens proberen.

En de paasmacarons heb ik deze week zien passeren bij "de meesterbakker".

:D inderdaad Annick, dit zijn de macarons die ik heb gemaakt voor de meesterbakker  :Y

203

Re: [HOW TO] Macarons

meentje schreef:
Annick schreef:

Deze ga ik ook eens proberen.

En de paasmacarons heb ik deze week zien passeren bij "de meesterbakker".

:D inderdaad Annick, dit zijn de macarons die ik heb gemaakt voor de meesterbakker  :Y

Dan heb ik het gezien. Je doet het trouwens goed bij de meesterbakker.

Ik heb de macarons ook geprobeerd, maar ze zijn mislukt. Volgende keer beter

204

Re: [HOW TO] Macarons

Hey Meentje, Bedankt voor je antwoord!
Had ze alweer op de gewone manier gebakken maar aangezien ik nog amandelpoeder en kokos over heb ga ik dit binnenkort zeker proberen.

Hierbij mijn versie van koninginnedag macarons:
http://1.media.hyves-static.net/1490667872/6/G7t6/0/img1490667872.jpeg

De witte zijn wat kleiner en dikker, waarschijnlijk omdat ik mijn beslag korter heb gemengd omdat er geen kleurstof egaal doorheen moest en ze dus niet uitlieper zoals de rest. Weer een leermomentje dus :-)

It's just a piece of cake

205

Re: [HOW TO] Macarons

Ik kan het zelf bijna niet geloven maar yes yes dankzij deze how-to zijn de macrons voor het eerst gelukt !!! :Y  :Y  wel niet zo hoog als degene die ik hier zie passeren en niet zo mooi rond maar voor de rest dik in orde.
Om hoger te worden langer bakken? oven hoger? wie heeft de gouden tip ?
Nog een vraagje :weet iemand of ze kunnen ingevroren worden ?
@ Meentje, succes nog bij de meesterbakker, je was al mijn favoriet en nu helemaal !!!! :)

206 Laatst bewerkt door JPS (30-04-2012 16:26)

Re: [HOW TO] Macarons

@miss-baksel 54
Invriezen gaat prima, dan wel ongevuld en gescheiden door een bakpapiertje o.i.d.

@Ellen 1981, mooi gelukt hoor, lekkere knalkleuren!

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

207

Re: [HOW TO] Macarons

@ Miss Baksel 54
Ik denk dat je beslag iets te lang gemengd is en daardoor iets te veel uitloopt. Als je gelijkt stopt met mengen als het door elkaar zit dan loopt het niet zoveel uit.
Met de oven hoger of een langere baktijd heb je alleen maar meer kans op verbranden dus dat zou ik zeker niet doen.

Succes!

It's just a piece of cake

208

Re: [HOW TO] Macarons

Vandaag een 2e poging gedaan om Macarons te maken. Dit keer met het recept van Meentje. De macarons hebben wel een klein voetje, maar zijn niet gerezen en zijn allemaal erg gescheurd... en aardig hol van binnen? Ze zien er al wel veel beter dan de eerste keer...

Wat doe ik fout???

Komt het omdat ik met de mixer alles door elkaar heb geklopt? Ik heb ze 20 minuten laten drogen.

Wie kan mij helpen?

209

Re: [HOW TO] Macarons

@Sannewa, je moet de suiker en het amandelmeel echt niet met de mixer doen want dan word het veel te dun!
Rustig spatelen en als het erdoor zit niet verder mengen!
Bij 20 minuten drogen zijn mijn macarons nog niet goed hoor, dan is het laagje nog kleverig. Ik laat ze nu standaard een uur drogen voor ze de oven in gaan, dan weet ik zeker dat ze goed zijn.

Meentje vermeld dat ook in de how-to, als je die echt stap voor stap doet en geduld hebt gaat het je zeker lukken!

It's just a piece of cake

210

Re: [HOW TO] Macarons

@sannewa in het recept staat 20-60 minuten laten drogen als ik me niet vergis..... ik laat ze zéker 50 minuten drogen, soms 60 en heel soms nog (iets) meer, als ik net even wat anders aan het doen ben. Ik heb nog géén last van openbarsten gehad ofzo... ;)

En inderdaad NIET mixen: in het recept van meentje staat duidelijk vermeld spátelen, dat maakt hier zoveel verschil.....

Succes!  :thumb:

211 Laatst bewerkt door Krentje (09-05-2012 14:45)

Re: [HOW TO] Macarons

Hoi allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum en ik heb al meteen een vraagje  O-)
Ik heb vandaag voor de tweede keer macarons proberen te maken, dit keer volgens het recept van Meentje. Ik dacht dat ik alles wel goed had gedaan, ik heb toch netjes het recept gevolgd, ik heb enkel wat cacaopoeder toegevoegd om een bruine kleur te krijgen, vorige keer had ik met vloeibare kleurstof gewerkt, maar dat had het deeg erg loperig gemaakt dus dat wou ik deze keer vermijden. Het deeg leek mij ook niet te loperig deze keer, juist goed dacht ik. Toch zijn de macarons niet helemaal perfect geworden zoals ik ze graag had gehad, wie kan mij zeggen wat ik fout heb gedaan  :think: Ik vind ze er op zich wel mooi uitzien, ze zijn alleen niet echt gerezen, ik heb ze zeker 50 minuten 'laten rusten' voor ik ze in de oven heb gestoken. Ik heb ze misschien wel een beetje te dicht bij elkaar gespoten op het bakpapier  :rolleyes: Ze hebben wel een mooi 'voetje' gekregen vind ik.

P.S Na ze geproefd te hebben vind ik ook dat ze nogal taai zijn, de smaak op zich is wel goed, heb ik ze misschien te lang gebakken? Ongeveer 15 minuten op 140 graden.

Alvast bedankt voor de hulp :)  O-)

212 Laatst bewerkt door Krentje (09-05-2012 14:35)

Re: [HOW TO] Macarons

ff een test om een foto toe te voegen...

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7YDDPTQV.jpg

Gelukt  :D  Bij deze dus mijn foto van mijn niet zo super gelukte macarons :)

213

Re: [HOW TO] Macarons

Hoeveel kan je er ongeveer maken met dit recept?

214

Re: [HOW TO] Macarons

Niet zo heel veel, ik had het eerst gemaakt, maar zag dat het nogal weinig was dus heb het beslag nog eens gemaakt.

Ik denk dat het met 1 keer dit recept je ongeveer 10 of 12 koekjes kan maken en je hebt er telkens 2 nodig als je er een vulling tussen gaat doen, dus dat komt ongeveer neer op een 6-tal gevulde koekjes. Dat was toch bij ongeveer het geval.

215

Re: [HOW TO] Macarons

Oeee,ik heb geen azijn in huis om mijn kom te ontvetten,is dat echt nodig??

216

Re: [HOW TO] Macarons

Je kan ook citroensap gebruiken. Of anders gewoon heel goed schoonmaken (vetvrij) met heet water en citroenzuurhoudend afwasmiddel.

217

Re: [HOW TO] Macarons

Deborah schreef:

Oeee,ik heb geen azijn in huis om mijn kom te ontvetten,is dat echt nodig??

Kan ook met citroensap. Ik doe het altijd met een opengesneden citroen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

218

Re: [HOW TO] Macarons

Bedankt dames!

219

Re: [HOW TO] Macarons

Jeutje wat een klus... Ze staan nu te drogen,ik ben benieuwd...  :s

Eiwit tot schuim kloppen,ik begon met de hand en eindigde met mn Kennie,duurde een eeuwigheid! Ook nadat ik de suiker erbij heb gedaan... Mag dat wel wat langer?

Ik vind het nog lastiger om fatsoenlijk rondjes te spuiten! Het droop steeds uit mn spuitzak...

Ik heb meer sterretjes en ovaaltjes geloof ik... :rolleyes:  :D  :grr:

220

Re: [HOW TO] Macarons

Yammie

221 Laatst bewerkt door JPS (19-05-2012 11:29)

Re: [HOW TO] Macarons

Het blijft een lastig iets die macarons
Bij mijn tot nog toe beste gelukte poging heb ik de kleurstof er juist met de mixer doorheen gemengd, het beslag was toen zelfs nog iets te dik. Zo zie je maar dat het resultaat ook van keer tot keer wel kan varieëren.

Vergeet ook niet dat er invloeden zijn die je niet in de hand hebt zoals de luchtvochtigheid en de hoeveelheid vocht in het eiwit.
Hoe droger de lucht hoe eerder ze een velletje krijgen bij het drogen.
Te lang drogen is ook weer niet goed, dan komen ze scheef omhoog.
De soort, of zelfs de kleur van de kleurstof kan het resultaat ook nog sterk beïnvloeden.

Als laatste kunnen ook de eigenschappen van het amandelmeel van merk tot merk variëren en zo het resultaat enigzins beïnvloeden

Het spuiten van de rondjes is een kwestie van zak loodrecht houden ,oefenen en verschillende spuitmondjes uitproberen.
Ik gebruik het liefst de wilton 2A, die is 10mm rond.
Kleiner kan ook nr12 bijvoorbeeld, dan druipt het iets minder snel maar dan krijg je ook kleinere macarons

Zorg er in ieder geval wel voor dat je oven en bakplaat waterpas staan

Mooie macarons bakken is dus alles behalve gemakkelijk en zeker geen exacte wetenschap.

Suc6 en Meentje, nogmaals bedankt.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

222

Re: [HOW TO] Macarons

Hallo allemaal,

via google ben ik op dit forum en topic terecht gekomen. Volgende week organiseren wij een high tea/babyshower voor mijn schoonzus en ik wil dan blauwe macarons maken. Gisteren op pad geweest voor de nodige ingredienten en tools (amandelmeel gevonden bij De Tuinen) en dit hele topic doorgenomen. Vandaag ben ik aan de slag gegaan en het resultaat mag er zeker zijn voor een eerste keer. De koekjes zijn knapperig van buiten en nog wat kleverig van binnen. De vloeibare kleurstof gelijk met het poedersuiker-amandelmengsel bij de eieren gegaan (mijn magnetron heeft geen ontdooistand, ik heb de eieren 10 sec op 200 watt gedaan, de volgende keer doe ik dit 9 sec, er ontstond net een klein wit (gaar) puntje).

Het enige is dat de kleur wat minder mooi is geworden, achteraan de bakplaat waren de koekjes zelfs nog wat donkerder (bruiner) dan vooraan. Bij een tweede lading heb ik de koekjes 17 minuten bij 140 graden gebakken, maar dit maakte voor de kleur geen verschil. Als iemand nog tips heeft hoe ik de kleur mooier kan laten zijn, dan hoor ik het graag.

Nu snel op zoek naar een lekkere vulling en dan volgend weekend een flink aantal bakken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6DSVLMEJ-D.jpg

223

Re: [HOW TO] Macarons

Bakels heeft nu een mix voor macarons... iemand dit al geprobeerd?

224

Re: [HOW TO] Macarons

Pas zag ik mix bij de xenos maar heb die niet meegenomen vanwege niet al te positieve verhalen hierover.
De bakels mix kende ik nog niet, zou trouwens ook niet zo snel weten waar ie te koop is.
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe die bevalt
Voorlopig heb ik nog een pond amandelschaafsel liggen, die moet eerst op.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

225 Laatst bewerkt door Valiant (21-05-2012 21:41)

Re: [HOW TO] Macarons

De macarons van de Xenos zijn héél goed te eten, die chocolade althans :D (en heel makkelijk om te maken) wilde het een keer uitproberen dus gehaald. Binnenkort ga ik ze zelf maken :) (zonder kant en klare mix dus  :lol:  )

Hier m'n 1e, had toen nog geen spuitzakken, zonder spuitzak is echt not-done hihi!
http://i757.photobucket.com/albums/xx213/RoosPatries/macarons.jpg