1

Onderwerp: Kleuren met cacoa

Ik wil mijn marsepein voor mijn volgende taart graag kleuren met cacao voor bruine marsepein.
Wie heeft daar ervaring mee? Kan de cacao er droog doorheen, of moet je het eerst wat aanmaken tot pastadikte?
Iemand idee over de verhoudingen?

Ik heb net een proefje gedaan met een klein beetje cacao. Ik ging er van uit dat ik het er niet droog door heen kon doen, dus had het wat aangemaakt met alcohol, maar hier werd de marsepein te nat van. Toen droge cacao verder toegevoegd en daarna was hij o.k. Best wat theelepels er door voor een relatief kleine hoeveelheid. Maar misschien is de alcohol dus helemaal niet nodig?(smaakte trouwens daarna wel erg lekker..  :9 )

Ik zou trouwens ook graag foto's willen zien van mensen die hun marsepein of fondant gekleurd hebben met een natuurlijke kleurstof. Ben benieuwd naar het effect.
Iemand ervaring met saffraan? gentiaan violet? Ingedikte sappen?

2

Re: Kleuren met cacoa

ik heb het wel eens gedaan met zelfgemaakte fondant maar vond het daarna niet meer fijn werken. Werd erg droog en stug door de cacao.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

Met de Zeelandia marsepein bleef het wel goed, maar dus pas nadat ik eerst alcohol met cacao en toen nog droge cacao had toegevoegd.
Heb er vervolgens een hertje mee geboetseerd als proefje, dat ging prima.

Zou het niet goed werken op fondant? Marsepein bevat misschien meer vetten waarmee de cacao kan samensmelten.

4

Ik heb wel eens een kleine hoeveelheid marsepein donkerbruin gekleurd met cacao, gewoon droog toegevoegd.. Dat was voor een beren cupcake.. Ik heb er geen foto van maar ik vond het goed geslaagd en erg lekker!
Gewoon steeds wat toevoegen, afhankelijk van hoe donker je het wil hebben!

Ik heb alleen fondant wel een gedust met cacao, maar dat wordt natuurlijk niet echt bruin.

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

Ik heb het uiteindelijk gewoon gedaan. Een hele taart bruin gekleurd met cacao.
Hier het resultaat:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=172805

Er moet best wat cacao door de marsepein. Op 600 Zeelandia marsepein gram gingen heel wat eetlepels cacoa. Toen vond ik de marsepein wat droog aanvoelen, was bang dat hij snel zou gaan scheuren en heb toen 1 theelepel vocht toegevoegd (vanillewodka weer). Voelde toen goed en was goed te hanteren bij het bekleden.

Ik heb natuurlijk in het mengproces ook de kleuren gezien die tussen het blank en bruin inzaten en moet zeggen dat ik daar niet geïnspireerd op raakte. Is dan een wat smoezelige kleur beige. Ik zou er zo geen taart mee willen bekleden, maar dit bruin vond ik dan wel weer mooi.
Bedankt voor het meedenken!