1

Onderwerp: afvlakken bovenkant taart

Hallo mensen,

Ik ben Marianne en ben 38 jaar en kom uit Friesland. Sinds ik enige weken geleden beloofd heb om niet alleen heerlijke hapjes maar ook mooie kersttaart op tafel te zetten 1e kerstdag met 17 vrienden bij ons thuis ben ik niet meer van deze site af te slaan. Ik ben een echte kookgek en het was een kwestie van tijd voor ik zelf mijn energie in zo'n heerlijke traktatie zou steken. De tijd is dus nu gekomen.

Ik had niet in de gaten dat dit allemaal mogelijk is!!! En heb ook spullen besteld uit de webshop.
Vandaag mijn eerste taart gebakken, omdat ik heb gelezen dat het beter is om de taart even te laten berusten voor je hem opmaakt.
Hij is niet 100% uit de oven gekomen, maar is wel gaar. Ik heb hem al door midden gesneden om te kijken (en stiekem te proeven). De bovenkant van de taart is beetje ribbelig en zit een deuk in maar volgens mij is dat wel op te lossen met het opmaken. (ik had de taart in de oven moeten laten staan af te koelen?).

Kan ik de botercreme mix  uit de webshop gebruiken voor het afvlakken? Gat vullen met de botercreme? De ribbels er een beetje af snijden........
En kan ik daarna de fondant (noemden wij dat niet altijd glazuur?) over de hele taart doen? En kan ik die botercreme ook als vulling gebruiken? Ben eigenlijk ook van plan een aardbeien vulling van saroma pudding te gebruiken. En is het dan ook mogelijk om er een stapeltaart  van te maken? Zakt ie dan niet in?

Zou leuk zijn als jullie me uit brand kunnen helpen zo vlak voor de kerst, de tijd begint n.l. een beetje te knijpen en zou zo graag een plaatje op tafel willen zetten. En daarna zou ik ook hooked zijn...

Ik wens jullie bij deze......hiele noflike krystdagen

Marianne

2 Laatst bewerkt door lune (22-12-2007 09:36)

Re: afvlakken bovenkant taart

Hoi welkom Frieslân Boppe,

Dat zijn een heleboel vragen.
Het is beter om inderdaad je taart minimaal een dag vantevoren te bakken. (bij langer vantevoren gewoon even in een plastic zak in de vriezer)
Heb je je taart andersom gestort (de onderkant van je bakvorm is de bovenkant van je taart) ik haal m trouwens ook altijd gelijk uit de oven.
Over afsmeren met de webmix ....sommige doen het wel, sommige doen het niet, er gaat namelijk best veel vocht in....en vocht kan je bekleding laten smelten.
De smaak is zeker lekkerder dan zelfgemaakte botercreme en de webmix kan je zeker als vulling doen, zelfs met allerlei smaakjes erdoorheen, ipv al het vocht een deel  drank of andere smaakstofjes, allerlei kapotgetimmerde koekjes (bastogne, bokkepootjes (hier een groot succes) oreokoekjes etc.
Als je een stapeltaart wilt maken moet je de onderste taart verstevigen dmv stokjes die je in je taart steekt, dit kunnen deuvels zijn, maar ook chocoladestokjes, kitkat (ik zelf doe altijd iets eetbaars)

Ik meet waar ongeveer mijn boventaart komt (op een kartonnetje even groot als je boventaart anders zie je m, dat snijd makkelijker) en maak dan iets kleiner rondje van stokjes die ik in de taart steek en dan kan ik daar de boventaart op zetten.
Saromavulling kan ook, maar ook daar zit veel vocht in dus dan is het verstandig een dijkje te spuiten voordat je de vulling erin doet, zie www.felicitaartjes.nl

en hier een voorbeeld hoe te bekleden: http://uk.youtube.com/watch?v=We26gwKS_ … re=related

Ik hoop dat je er wat aan hebt en zo niet......vraag gerust
heel veel succes en we zien je taart wel in de showoff

Alles goed???? nee 3 fout

3

Hoi Petra,

Aardig van je om zo snel te reageren. En tuurlijk heb ik jouw fantastisch mooie taarten bekeken, ik ben er denk ik nog niet gelijk aan toe om mijn taart in de show off te plaatsen. Ook de tip van you tube heb ik wat aan, maar daar gaat wel veel tijd in zitten en moet nog zoveel, zo kort voor de kerstdagen.
Dom van me dat ik de taart op de kop had. Achteraf heb ik het ook wel ergens gelezen. Het beste is om notities te maken geloof ik dan blijft het je beter bij. Je moet zoveel info onthouden in zo'n korte tijd. En de onderkant van mijn taart is hartstikke vlak :)

Chocosticks ga ik vanmiddag dan maar halen voor de ondertaart. Ik begrijp die zet je dr recht op in?

Zelf meende ik dat de vulling het simpelst zou zijn. Ik had in mijn hoofd om aardbeien jam of de saromapudding vulling, en een dijkje van de botercreme. Ook op de taart en de zijkanten zelf een beetje jam, om de fondant plakkend te krijgen? Heb ik dat tot zover allemaal goed begrepen.? Als ik fout zit, graag een reactie nog.

En hoelang kan je de taart bewaren zonder hem in de vriezer te doen? Ik ben van plan vandaag de 2e kleinere te bakken en dan morgen alvast beginnen met bekleden, dan is het zondag en maandag hier en daar nog af maken. En dinsdag middag op tafel te plaatsen. Of is dat te ver vooruit. Is het nog nodig hem in de vriezer te doen?

Groet van Marianne

4

De allersimpelste vulling is gewoon kant en klare puddingen/ mousses van mona(of andere merken) :D ik heb zelf de citroenkwarkpudding er een keer tussen gedaan :thumb: (winkels zijn morgen ook nog open ;) )
Je kan met jam afsmeren, de bovenkant en zijkant, ik heb het 1 x gedaan maar was niet zo kapot van het resultaat, botercreme wordt toch het straktst (dat maak je van 1 deel poedersuiker, 1 deel roomboter en 2 lepels vocht erdoorheen, het staat hier ook op de linkerkant bij recepten)
Als je het met botercreme doet, afsmeren, even terug zetten in de koelkast dat stijft het wat op en daarna met een warm pallet (bij gebrek aan een palletmes in het begin heb ik het met een heel groot snijmes gedaan)eroverheen.
En de stokjes steek je er inderdaad recht in, zodat je ondertaart niet gaat verzakken, de taarten worden namelijk best zwaar.
Je kan gerust de taart morgen bekleden (fondant sluit alles af) voor dinsdag.
Met slagroom doe ik het alleen zo vers mogelijk.
En gewoon showen je taart, trots zijn op wat je toch maar gecreeerd hebt en misschien nog tips ontvangen voor een volgende keer.

En ik zette in het begin als ik ging lezen een word document open en kopieerde alle handige dingen/recepten daarin (doe ik nog vaak) dat scheelt je schrijfwerk

5

Hoi Marianne...

... volgens mij ben je inmiddels wel van antwoorden voorzien... ;) dus rest mij nog je een hartelijk welkom te heten hier op deze site en dit gezellige forum.

Door je vragen raak ik reuze benieuwd naar je baksels... en tuuuuuuuurlijk ga je ze ons showen! Gewoon fotograferen en in de show-off plaatsen (hier lees je hoe je dat kunt doen):

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=8723

... en dan kunnen wij ook lekker meegenieten!

Veel plezier met bakken en decoreren enne... natuurlijk ook succes!!!

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

6

waar blijft hij ....waar blijft hij.....

7

Daar was ie dus al. Echt leuke hobby dit. Alleen de voorpret al....
Om nog een keer te oefenen probeer ik hem hier ook te plaatsen.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-WGJ87LGW.jpg[img]
of lukt dat niet in dit forum?

8

streepje vergeten
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WGJ87LGW.jpg

9

Tjeempie, is dit echt je eerste!
Wauw, die is heel mooi gemaakt. Heel mooi gelukt.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com