1

Onderwerp: Bruidstaart wanneer stapel je de taart????

Moet binnen nu en een maand 3 bruidstaarten maken maar wanneer stapel je de taart nu?
Ik moet bijv. vrijdags de taart afleveren en bak, vul en bekleed de taart dus donderdags maar moet ik de taart dan ook stapelen of vrijdags?
De taart die ik laatst heb gemaakt heb ik donderdags wel gestapeld omdat ik zelf vrijdags naar de bruiloft moest maar de taart was toch wel wat gaan zakken ondanks alle douwels.
Help!!!!

2

Re: Bruidstaart wanneer stapel je de taart????

Stapelen op lokatie?

3 Laatst bewerkt door Jultie (17-10-2011 20:11)

Ik zou proberen te bedenken waarom de taart ondanks de dowels heeft kunnen gaan zakken. Dowels iets schuin gezet, korter dan de taart hoog was, dowels te dun voor de hoogte/gewicht van de totale stapel etc. ? Want in principe moet je een taart toch echt wel de dag van te voren kunnen stapelen.

Als het een hoge taart is zou ik hem zelf per 2 taarten stapelen, zodat je het nog kan vervoeren zonder een zenuwinzinking te krijgen. ;)  En dat scheelt ook een hoop afwerk werk ter plekke.

~ Never waste a good crisis... ~

4

Bedankt voor jullie tips.
Ik gebruikt dowels, houten en knip ze niet te kort af of heb ze er scheef in gezet.
Ga eens kijken wat het beste is om te doen.

5 Laatst bewerkt door kokkie (21-10-2011 10:49)

Esther; toch zou ik eerst even goed kijken waarom je taart is scheefgezakt.
Je moet er toch niet aan denken dat hij dat op een bruiloft doet, en het zal waarschijnlijk nou eenmaal niet mogelijk zijn om hem bij elke bruiloft op het laatste moment in elkaar te zetten.
Het moet; zoals Juultje zegt; mogelijk zijn om hem de dag tevoren te stapelen zónder dat hij scheef zakt. Zou het anders aan je kartonnetjes kunnen liggen; die je ertussen doet, dat ze niet stevig genoeg zijn of zo? Of anders aan je onderplaat?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

6

Mijn onderplaat is een mdf plaat die is wel stevig.... De taartkartons die ik gebruik zijn van de webshop, de gewone!!
Ik heb houten dowels gebruikt.
Het is niet zo dat hij scheef is geworden maar de taarten gingen aan de zijkant wat bol te staan terwijl ze na de decoratie (nog niet gestapeld) wel mooi strak en recht waren.
Zou het ook aan de houten dowels kunnen liggen moet ik hiervoor pvc gaan gebruiken????
De taart was 4 lagen met tussen elke laag een taartkarton.
Ik hoor graag van jullie tips zijn erg welkom.
Oh ja mijn vulling was: banketbakkersroom, aarbeienkwarktaart toetje van mona en aarbeienvlaaivulling

7

Hoe heb je de douwels afgemeten?
En 4 hoog met een taartkarton? Lijkt mij echt niet stevig genoeg.

8 Laatst bewerkt door kokkie (23-10-2011 11:49)

Ik stapel zelf ook met kartonnetjes; maar dan wel 2 per laag, van die zilver/gouden hier uit de webshop, 1 is echt te weinig. Maar de meesten gebruiken voor 4-hoog dan iets stevigers; cakeboards of -drums.
Houten dowels zijn prima hoor!
Wat er ook gebeurd kan zijn is dat je de dowels wat te kort hebt gemaakt, want dan zorgt het gewicht van de taart(en) erboven dat die eronder wat in elkaar worden gedrukt. (beetje wazig uitgedrukt maar ik hoop dat je het toch begrijpt  :lol:  )

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...