1

Onderwerp: Even wat hulp nodig bij een chocolade ganache !

Hey Allemaal,

Binnenkort ga ik mijn 4e taart maken, de andere taarten waren met jam en botercreme, wel lekker maar zo standaart, dus wil iets anders gaan maken, ik kom heel vaak de chcocolade ganache tegen en dit gaat dan ook mijn volgende project worden  *D Maar ik heb als leek wat vragen hierover...

De bereiding is mij bijna helemaal duidelijk, alleen lees ik de warme ganache moet koelen, waarom? Waarom kan hij niet warm als vulling worden gebruikt? En als je dan de garnache gaat koelen dan wordt hij toch helemaal hard of zie ik dat verkeerd en hoe kun je de harde koude ganache dan als vulling gebruiken ?

Nu nog even tips nodig voor het vullen, is de chocolade garnache bedoeld als vervanging van de botercreme?

Stel ik maak een witte chocolade garnache met een frambozenjam en moet er dan ook nog botercreme op, lijkt mij anders erg droog worden. En je hebt toch de botercreme nodig om af te smeren anders blijft de marsepein niet plakken?

Ohhh ik hoop echt dat jullie mij kunnen uitleggen wat jullie precies met de garnache doen, alle tips zijn welkom, ben ook erg dol op bitterkoekjes en amaretto !

Meiden alvast bedankt,
Liefs Ivy

2

Re: Even wat hulp nodig bij een chocolade ganache !

Ganache moet afkoelen omdat het anders te vloeibaar is om te verwerken als vulling of om te overgieten.
Wil je de taart overgieten dan moet hij toch wel bijna koud zijn en dan wel 2-3 x overgieten voor een mooi strak resultaat.
Om te vullen laat je hem helemaal afkoelen en klop je hem met de mixer op zoals je ook doet met slagroom. Dan kan je hem gebruiken om te vullen.

Om een taart te overgieten heb je idd wel nog bc nodig om de ergste putten/gaten en kieren van de taart te dichten. Niet de hele taart besmeren want door het vet loopt de ganache er dan zo af en blijft dan niet aan de taart plakken. Dus bc alleen voor reparatie gebruiken!

Hoop dat je iets met deze informatie kunt1
Succes.

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Haaai Joyce,

Bedankt voor je antwoord, snap nu idd waarom het eerst moet koelen voordat je het wilt gebruiken ;)

Dat overgieten gaat het voor mij nog maar even niet worden, ga het eerst wel even als vulling gebruikenom een beetje te oefenen want dat overgieten lijkt me nog wel een hele klus !!

Alleen rest mij nog de vraag, gebruiken mensen de garnache samen met de botercreme, smaakt dat of toch liever wat anders om te vullen? Ik zou dan wel de botercreme moeten gebruiken om af te smeren ...

Hoop hier nog een antwoord op te krijgen  :thumb:

4

Ik heb witte chocolade ganache gebruikt om de hele taart af te smeren. Vervolgens heb ik de fondant daar overheen gelegd. Ik heb geen botercreme gebruikt en geen enkel probleem gehad met de fondant.

E zijn op dit forum veel topics over dit onderwerp. Misschien deze even doorspitten?

Succes met je taart!

5

Hoi ivy.
Als je ganache wilt hebben voor vulling met botercreme kun je ganache botercreme maken.
De gewone ganache maak je chocolade donker/melk 300 gram (wit 125)
En 300 cc slagroom

Boter ganache maak je 200 gram chocolade, melk, puur of wit
200 cc slagroom en 250 gram roomboter (Kamer temperatuur).
Breng de room tegen de kook aan. Haal pan van het vuur.
Doe er de in stukjes gebroken chocolade bij roer tot alles is opgelost.
Laat de choco ganache afkoelen in bak koud water tot bijna koud.
Klop de roomboter even romig en giet de choco ganache er in een straaltje bij.
Dan 10 minuten op hoogste stand op kloppen en klaar is je ganache boter creme.
Je kan het in een spuitzak doen en deze even iets laten opstijven in koelkast (10 minuten)
Dan kun je er mooie toefjes of randen tussen je taart mee maken.
Je kunt het ook gewoon smeren tussen en op je taart.
En daarna b.v bekleden met marsepein,fondant of alleen botercreme houden.
Als je over houdt dan kun je het invriezen, laten ontdooien als je het nodig hebt en even opkloppen en het is weer klaar voor gebruik.
Succes en ik hoop dat het je helpt.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

6

@ Jonivl, heb je dus alleen de witte chocolade ganache gebruikt en geen ander smaakje eraan of erbij, jam of een andere vulling, smaakte hij niet heel saai toen ? Weet je ik zou zoiets eerst moeten proberen omdat ik nu alleen bc met jam gewend ben ;)

@ Annette, jij ook onwijs bedankt voor je tip van de witte chocoladeganache botercreme, ik ga even op het forum kijken voor een vulling die erbij kan, denk iets met frambozen, hmmmmm lijkt me heerlijk !!

7

Nou ik heb de witte choco ganache alleen als afsmeermiddel gebruikt.

Mijn vulling voor de eerste laag was slagroom/mascarpone mengsel met bosbessen (potje van hak) erin gemengd. Bosbessen wel heel goed uit laten lekken! De 2e laag bestond uit enkel het slagroom/mascarpone mengsel.

Ik vond zelf de combinatie van slagroom, mascarpone, witte chocolade en bosbessen ontzettend lekker!

Je kunt ook bramen o.i.d. gebruiken natuurlijk!

8

Nou ik heb de witte choco ganache alleen als afsmeermiddel gebruikt.

Mijn vulling voor de eerste laag was slagroom/mascarpone mengsel met bosbessen (potje van hak) erin gemengd. Bosbessen wel heel goed uit laten lekken! De 2e laag bestond uit enkel het slagroom/mascarpone mengsel.

Ik vond zelf de combinatie van slagroom, mascarpone, witte chocolade en bosbessen ontzettend lekker!

Je kunt ook bramen o.i.d. gebruiken natuurlijk!