1

Onderwerp: Groot oppervlakte bekleden. Marsefond?

Hallo mede forumgenoten,

door kennissen van mijn ouders ben ik gevraagd een bruidstaart te maken. Ze willen een 2 laags, vierkante, witte taart met een zwarte rand en fel roze gerbera's. Een enorm leuke opdracht vind ik zelf, zeker omdat ik nog niet veel ervaring heb met 'in oppervlakte' grote taarten.

Nu maak ik normaal gesproken mijn taarten het liefst met fondant omdat ik dit heel fijn vind werken. Marsepein vind ik persoonlijk wel lekkerder maar veels te stug en ik kan soms helemaal panisch worden als de marsepein er niet mooi omheen komt.

De bruidstaart wou ik met witte marsepein maken omdat ik dit het lekkerst vind (natuurlijk ga ik dit ook laten proeven aan het bruidspaar, maar ik denk dat zij ook voor marsepein zullen kiezen) maar dit moet ik dan wel in een grote oppervlakte uitrollen en hier zie ik nu al tegenop.

Is het een idee om fondant door de marsepein te kneden? Zodat ik dus marsefond krijg? Dit heb ik nog nooit gedaan. Is het dan soepeler en elastischer? Zodat ik een grote oppervlakte hiermee kan bekleden zonder alle stress en geerger hahah.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me tips kan geven.
Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door kaatje1 (06-10-2011 09:13)

Re: Groot oppervlakte bekleden. Marsefond?

Het enige dat je nodig hebt is een stuk tafelzeil van Blokker, daar rol je je marsepein of fondant op uit, het plakt er dan op vast. Vervolgens kun je hem heel rustig over je taart leggen, zeiltje voozichtig eraf halen en Voila.......supersimpel
Ik heb op deze manier laatst een taart van 70x70 cm bekleed, dus de marsepein had een afmeting van plm. 1x1 meter, maar het ging nog steeds heel goed.

Ik heb ook geen ervaring met marsefond, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Ik gebruik altijd broere marsepein en moet zeggen dat ik daar heel tevreden over ben, ik vind het goed soepel worden en goed te kleuren.

groetjes karin

3

Re: Groot oppervlakte bekleden. Marsefond?

mijn man heeft 2 pvc pijpen voor mij gekocht met 2 verschillende diameters zodat ze in elkaar passen. de dikste 80 cm de kleine er in en die is een meter zo kun je in iedergeval goed uitrollen, zonder strepen.. ook handig met de rilief matjes.