1

Onderwerp: vraagje icing en botercreme

Ik heb een vraagje over botercreme en icing (om te decoreren).
Ik wilde namelijk een randje tussen mijn taart (rondom) doen zodat de vulling er niet uitgedruk wordt, omdat ik dat gelezen had, maar ik krijg de icing niet goed. Als ik het eiwit heel stijf heb en dan suiker (poeder) toevoeg, dan wordt het steeds plakkeriger. Op een gegeven moment lijkt het heel stug en plakkerig maar als ik het wil spuiten zakt het langzaam maar zeker in. Heb ik te weinig suiker gebruikt (dat denk ik misschien) of te veel of is er iets anders aan te doen?
Dan het andere, m'n botercreme was erg droog, ik had er niet te veel suiker in gedaan (minder dan recept volgens mij), maar als ik het op de taart probeerde te smeren maakte ik de taart steeds kapot (hij was wel al een dag oud). Wat doe ik fout, toch iets minder suiker gebruiken, is dat niet erg als het nog heel boterig is zeg maar, ik vind dat wel prettig werken namelijk, dat had ik vorige keer ook.
Nou bedankt voor jullie hulp alvast en sorry als het al ergens staat uitgelegd.

Mijn website: Presentaart

2

Re: vraagje icing en botercreme

Als je icing inzakt, heb je te weinig poedersuiker gebruikt. Dus toch nóg meer suiker! Er gaat echt veel in hoor.

En de botercr

3 Laatst bewerkt door Franky (21-06-2006 21:54)

Re: vraagje icing en botercreme

Hoi Mascha

Je zegd dat de botercreme een dag oud was. Misschien moet je het eventjes in de magnetron zetten (letterlijk een paar seconden) om het wat zachter te maken, en dan weer goed mengen. Of er toch een paar druppels melk of ander vocht door doen kan ook helpen.
succes voor een volgende keer

groetjes francisca

4

Re: vraagje icing en botercreme

nou vandaag aan de slag gegaan met icing. Ik denk dat het niet een echte icing'er wordt maar ik wordt toch wel blij als ik al die leuke gekleurde bloemetjes zie (ik heb inderdaad veeeeel meer suiker gebruikt en nu ging het goed, bedankt!), ik had meteen ook kleine worteltjes en aardbeitjes en paddestoeltjes gemaakt. Had jij nou lieveheerstbeestjes gemaakt??? Hoe krijg je dat zwart zo miniscuul gespoten??? En wat zijn goede spuitmondjes om te kopen die niet zo duur zijn?
Zometeen aan de slag met botercreme... cakejes versieren.

Mijn website: Presentaart

5

Re: vraagje icing en botercreme

Bedankt voor de tips, het ging nu veel beter met de botercreme! Ik had niet echt goed geklopt, alleen een beetje geroerd de eerste keer, denk dat dat het probleem was.

Groetjes Mascha

Mijn website: Presentaart

6

Re: vraagje icing en botercreme

ik heb ook een vraagje over icing, dat is toch eiwit met poedersuiker om lijntjes en zo te spuiten h

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

7

Re: vraagje icing en botercreme

Ja Caterine, ik doe alles met de keuken machine, gaat geweldig.

Ik gebruik trouwens eiwit poeder. Gewoon een kilo suiker in je kom van de machine, zachtjes laten draaien en je eiwit mensel (met water) erbij gieten en iets harder zetten om het goed te mengen. Een tip van Inge, laat je machine nog ongeveer 10 minuten op de zachtste stand draaien dat bevorderd de elastisiteit van je icing. Werkt goed. :) Ze breken minder snel.

8

Re: vraagje icing en botercreme

helaas nog geen eiwitpoeder gevonden hier in belgië (behalve op de webshop); blijkbaar is er zeer weinig vraag naar dus alleen maar per 5 kilo te krijgen of zo. hetzelfde met rolfondant, minstens 15 kilo of ik kan er niet aan geraken...

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010