1

Onderwerp: smelten

IK heb afgelopen week voor het eerst een stapeltaart gemaakt en hij was prachtig geworden. Helemaal van fondant.
De avond ervoor haalde ik hem uit de vriezer en begon hem te stapelen en af te werken. Ik zag hem al gaan glanzen, maar dat is normaal als ik net iets uit de vriezer trek.

Vervolgens in de koelkast laten ontdooien.
De volgende morgen een uurtje voor het feest uit de koelkast gehaald en hij stond te pronken op het aanrecht. NOg steeds glimmend en ik zag al wat witte fondant over de lintjes, maar nog niet noemenswaardig. Het fondant was ook heel zacht.

Nog geen 1,5 uur later zegt mijn dochter in ene: de taart zakt...
dus snel gezongen, aangesneden en heerlijk opgesmuld...
(het was niet extreem warm binnen)
Deed niets aan de smaak af, maar ik maak ook wel eens taarten voor andere mensen(tot nu toe marsepein) en dan wil je niet dat hij instort.
Wat deed ik nu fout en/of wat kan ik eraan doen?
Ik hoor het graag van jullie!
Wat

2

Re: smelten

Ik laat de taart nooit ontdooien in de koelkast maar gewoon op een koele plaats en 24 u op voorhand uit de vriezer halen. Het stapelen doe ik pas als ze helemaal droog is. Het hangt natuurlijk af van de vulling maar een taart gevuld met botercrème kan je best laten ontdooien op een droge plaats.

3

Ik begrijp het niet helemaal: is je fondant gaan smelten en van de taart afgegleden of is je stapel helemaal ingestort?

Waarmee heb je gevuld, afgesmeerd?

En hoe heb je gestapeld? Met welke materialen?

4

fondant is langzaam gaan smelten. Gleed er langzaam vanaf en was heel zacht.

En er zaten wat vullingen in die officieel in de koelkast moeten.
o.a. banketbakkersroom en een pudding.
Omdat ik hem lekkerder vind als hij niet zo koud is had ik hem een uurtje ervoor uit de koelkast gehaald.

Afgesmeerd met botercreme/bakkerssuiker.

Gestapeld met onderkartonnetjes en rietjes.
Dat had ik ergens gelezen of gehoord, weet niet meer.
Ach.. voor thuis een mooie test en dochterlief was er evengoed heel blij mee.

5

als het een grote taart is zijn rietjes te slap. ik zou houten stokjes gebruiken.
wat voor botercreme heb je gebruikt om af te smeren? die van de mix bevat teveel vocht.

jammer dat hij inzakte, gelukkig hebben jullie hem lekker opgegeten en was ie niet voor een klant!