1

Onderwerp: onderkant biscuit na vullen/bekleden nat en smeuig

hoi!

ik heb een probleempje en ik kan maar niet vinden hoe het anders moet. ik heb nou 2 keer een taart gemaakt en heb het allebei de keren gehad. als ik mijn biscuit gevuld heb, en afgesmeerd met botercreme, daarna bekleed en gedecoreerd, dan wordt het biscuit na een klein tijdje, vochtig aan de onderkant. een beetje smeuig, het is echt alleen de onderkant, lijkt een beetje op jam ofzo, heel raar. ik kan het niet zo goed uitleggen haha, hoop dat jullie me een beetje snappen. ik snap er niks van wat ik fout doe. het biscuit is goed gesneden etc. heb 1 met 2x jam en slagroom gevuld en de 2e keer met jam en bbr en jam en slagroom. iemand die weet wat ik verkeerd doe? ik hoop het!

2

Re: onderkant biscuit na vullen/bekleden nat en smeuig

Als ik het goed lees snij je je biscuit 3x. Ik weet niet hoe hoog je biscuit was en hoe dik (in cm) de lagen biscuit nog waren?
Kan het zijn dat je vulling te ver in je biscuit trekt, waardoor de onderste laag vochtig wordt?

~ Never waste a good crisis... ~

3

nee ik heb hem 2 keer doorgesneden, en dus 2 lagen! ja dat zou het ook kunnen zijn.. nou het biscuit was zo hoog als een normale taartvorm. en de lagen waren wel goed in 'verhouding' zegmaar haha, alleen de 2e keer was de middelste biscuitlaag niet helemaal goed gelukt maar de 1e taart was sowieso het biscuit goed gesneden!

4

Ik denk dat het misschien aan de combi slagroom jam ligt, in een laag zoals ik het begrijp... Je slagroom schift dan soms, en er komt vocht vrij...

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

5

met welke botercrème heb je hem afgesmeerd? bc van de mix of bc 1:1?

Groetjes, Dorothea.

6

Is hij goed afgekoeld voor je hem op je taartkarton zet?

7

ik heb hem met deze botercreme afgesmeerd: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … afsmeren)/

en wat bedoel je precies met goed afgekoeld voordat je hem op je taartkarton zet? :$

het ziet er best raar uit vind ik, echt een beetje jam achtig maar het is ook alleen de onderkant van het biscuit en niet ertussen dat is nog goed, en ook tussen de 1e laag en de onderkant is het biscuit nog goed alleen het onderste gedeelte is het..

8

Als ik een kapsel dat nog wat warm is op een taartkarton zet, dan gaat dat daar door vochtigheid wat aanplakken. Bedoel je dat?

9

taartdoos schreef:

Ik denk dat het misschien aan de combi slagroom jam ligt, in een laag zoals ik het begrijp... Je slagroom schift dan soms, en er komt vocht vrij...

Mee eens. Denk persoonlijk dat de jam door de taart is gaan lopen.

10

oeps beetje laat, maar wat kan ik dan beter doen? want iedereen vond de combinatie van jam slagroom en dat 2x heerlijk! kan ik dan niet een laagje jam doen en daarop slagroom? of moet ik dan iets met het biscuit doen?

11

charliegirl schreef:

oeps beetje laat, maar wat kan ik dan beter doen? want iedereen vond de combinatie van jam slagroom en dat 2x heerlijk! kan ik dan niet een laagje jam doen en daarop slagroom? of moet ik dan iets met het biscuit doen?

Ik zou de volgende keer eerst een dun laagje botercreme dun en daarna de andere vulling, dit voorkomt het eventuele doorlekken

Taart groetjes Ellen

12

oke dan ga ik dat wel proberen! :) dus op het biscuit een klein laagje botercreme, dan jam en dan slagroom erop, en dan de 2e laag gewoon jam en slagroom?

13

Ik zou dan bij beide lagen een laagje botercreme eronder doen :Y

OF

Een laagjes slagroom en dan daar wat verse vruchten op... :thumb:

14

maar is het dan niet te zwaar? omdat je 3 vullingen hebt in 1 laagje, botercreme jam slagroom. ik heb geen idee hoor haha is maar mijn 3e taart, maar het zou kunnen.

in ieder geval heel erg bedankt voor je reactie!

15

oh en met een laagje slagroom en vruchten erop dan bedoel je geen jam? kan ik dan de onderste laag met slagroom en aardbeien erop en de 2e laag met jam en slagroom? :)

16

Ja dat kan allemaal.

De botercreme is maar een dun laagje he, net als de boter die je op brood smeer voor je broodje ei en ham..

Tja je kan van alles met de slagroom en aarbei.

Laag 1, slagroom
Laag 2, aarbeienjam

Laag1, slagroom, stukjes verse aardbei
Laag2, slagroom, stukjes verse aardbei

Laag1, slagroom, stukjes verse aardbei
Laag2, aardbeienmouse

Nog meer? :lol:

17

super, dankjewel!!
ik ga dan voor 1e laag: aangevette slagroom + verse aardbeien
en de 2e laag: laagje aardbeienjam + slagroom

en even nog een vraagje, kijken wat jij daarvan denkt, kan het als ik bij een stapeltaart (2 lagen, onderaan 26 cm en bovenaan 20 cm) dat ik chocosticks gebruik als ondersteuning? bij deze vulling?