1 Laatst bewerkt door purepassion (21-08-2011 16:58)

Onderwerp: Hulp gevraagd, 'gezonde' cupcakes met muesli

Hallo,

Ik heb daarnet een poging gedaan tot het maken van 'gezonde' cupcakes. Maar je raad het al het is mislukt. :/  Nu heb ik het recept inmiddels al talloze keren bekeken, en ook gecheckt of de oven wel op de goede stand stond e.d. maar ik kan maar niet bedenken wat er nu fout is gegaan.

Misschien heeft iemand van jullie een idee? Ik heb het volgende recept gebruikt uit het boekje cupcakes en koekjes van de reeks culinair genieten.

ingredienten voor 12 stuks:
100 gr muesli
100 gr zelfrijzend bakmeel
1 theelepel bakpoeder.
1 dl melk
1 dl yoghurt
50 gr honing

Verwarm de oven voor op 190 graden en zorg dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn. Schep de muesli door het bakmeel en voeg dan het bakpoeder toe. Meng de melk, yoghurt en honing en spatel dit door het meelmengsel. Vul je cupjes tot 2/3 en bak ze in 15 min gaar.

Mijn cupcakes bleken uiteindelijk niet gaar te zijn aan de binnenkant, terwijl de boven kant al wel goed was. Daarnaast heb ik het idee dat ze niet goed 'gerezen' hebben omdat ze erg laag de oven uit zijn gekomen.

Kan iemand mij misschien helpen? Ik was eigenlijk zo blij een relatief gezond (en makkelijk!) alternatief gevonden te hebben voor cupcakes.

2

Re: Hulp gevraagd, 'gezonde' cupcakes met muesli

Is er niemand die een mogelijke oplossing heeft voor mij?
Ik zou de cupcakes graag opnieuw gaan maken vanavond.

3

Misschien de oven wat lager en dan wat langer? Ik doe cc's meestal 20 min op 180.

En ik mis de boter in het recept, maar dat zal het wel gezond maken. ;-) Alleen weet ik niet wat voor effect dat op de cake zelf heeft.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

4

Ja dat miste ik ook inderdaad.
Maar dit is exact het recept in het boekje.
Daarom zullen het ook wel 'gezonde' cupcakes zijn  :Y

5

Ik heb het nogmaals geprobeerd.
Met een lagere en langere baktemperatuur maar ook deze keer zijn de cupcakes mislukt.
Ze rijzen niet en zijn niet gaar vanbinnen. Grr behoorlijk frustrerend.
Ben nu maar kokosmakronen aan het maken, die lukken tenminste wel  :Y

6

Ik had onlangs een soortgelijk probleem met een vergelijkbaar recept, maar dan muffins met aardbeistukjes erin. Ik kwam ook tot de conclusie dat er gewoon olie of boter mist.

De muffins waren net uit de oven wel lekker, maar niet goed gerezen, zaten vastgeplakt aan de caising. En de volgende dag waren ze gewoon niet lekker meer. Dus heb ik ze maar weggegooid.

Ik heb het nog niet opnieuw geprobeerd, maar ik denk dat het niet lukt zonder vetcomponent zoals boter of olie....

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)