1

Onderwerp: Zelf mokka maken

Wie van jullie weet het 'ouderwetse' recept om mokka te maken?
Vanmorgen met een bakker staan praten, hoe hij de mokka maakt als ie een mokkaslagroom wil maken.
Hij gooit er gewoon een dessertsaus doorheen zei hij.
Toen ik aangaf dat mijn moeder 'vroeger' bij hun bakker om de hoek de allerlekkerste mokkataart at, zei hij dat die bakker dan waarschijnlijk zelf zijn mokka(saus?) maakte. Dat was suiker in water oplossen (dan inkoken??) en afblussen met (sterke) koffie, vroeger zelfs zo'n lepeltje buisman, zodat ie echt sterk zou zijn.
Iemand van jullie enig idee welke verhoudingen je dan het beste aan kunt houden?
Ik heb laatst een mokkaslagroomtaart gemaakt door een zakje cafe mokka (zo'n poedertje) van Nescafe erdoorheen te doen. Die was al erg lekker, maar het leukste lijkt me om het helemaal zelf te maken.

2

Re: Zelf mokka maken

Als ik het google vind ik de volgende link met recept: kenter.demon.nl/recipes/nlc/Art009196.html

Een topic uit 1997 (dat zie je ook wel aan de opmaak :lol: )
Geen flauw idee of dit lekker is, maar ben ook niet heel erg van mokka

3

Dank je wel voor de link.
Da's een recept met mokkacreme, en ik wil juist mokka slagroom...

Ergens moet toch een recept in een kast liggen van 'vroegah' hoe ze die mokkasmaak kregen?

4 Laatst bewerkt door Idelet (16-08-2011 15:02)

Petuut schreef:

Dank je wel voor de link.
Da's een recept met mokkacreme, en ik wil juist mokka slagroom...

Ergens moet toch een recept in een kast liggen van 'vroegah' hoe ze die mokkasmaak kregen?

Oooow vroegah: Ik ben 24 dus geen ervaring :P

Edit: Ik zou Suikertaartjes-Suuz vragen/mailen... Heeft een hele familie die in bakkerij heeft gezeten ofzo (sowieso een opa las ik ergens, dus misschien is dat 'vroegah' genoeg? :lol: )

5

Ik ben wel een stukkie ouder, en het gaat over taart die mijn moeder in haar jeugd at, dus tel uit je winst, hahaha.

goed idee, over Suikertaartjes-suuz, ik zal er eens een pbtje of mailtje aan wagen.

6

Ik duik even in mijn oude kookboek.

Christine.

7

keukentje schreef:

Ik duik even in mijn oude kookboek.

Recept 1 komt uit een Zwitsers bakboek.
2 dl water
2 eetl. oplos koffie
150 gr suiker                dit samen tot een dikke siroop koken.

2 eieren, los geklopt,     de hete siroop onder goed roeren in een  klein straaltje toe voegen.

200 gr boter                zacht roeren en het mokka mengsel lepel voor lepel toevoegen, je hebt nu een mokka crème.

Recept 2, komt uit chocoladeboek.

1 theelepel oplos koffie en 1 eetlepel kokend water, samen oplossen en af laten koelen.
3 dl slagroom en 25 gram poeder suiker met de oplos koffie stijf kloppen.
Je hebt nu mokka slagroom.

Veel succes.

Christine.

8

Thx!!!! Ik ga voor recept 2!
Leuk om te lezen dat er toch ergens in boeken mokka terug te vinden is, ook al zijn ze weer anders dan de bakker het vanmorgen uitlegde.