1

Onderwerp: SPOED!! Merengue niet stijf

Hoi hoi

Ik ben met een bruidstaart bezig: vullen en bekleden.
Nu krijg ik de merengue niet stijf :s

Ik heb een recept van Ria (1-2-2), eerst eiwitten met suiker au bain marie oplossen.
Dit 10 min. gemixt, werd redelijk stijf, maar geen pieken.
Toen op een lage stand de klontjes roomboter op kamertemp. erbij gedaan.
Dit weer 10 min. gemixt, maar het blijft (ondanks ff een poosje in de koelkast) zowat vanillevla :(

Heeft iemand een tip hoe ik dit nog op kan lossen? Moet de massa eerst heel koud worden, en dan weer doormixen?

Ik hoor het graag, bedankt alvast!!

Groetjes, Cotie. www.datverdienteentaartje.nl
Ik geef ook workshop's in Dordrecht!

2

Re: SPOED!! Merengue niet stijf

Hoop dat je er nog wat aan hebt. Moest ff denken, want maak het zelf altijd de italian way en dit is swiss meringue creme.
Maakt niet uit, resultaat is verder hetzelfde.
Idd eiwit met suiker aubain marie verwarmen en mixen, dit duurt idd een minuut of 10, suiker moet compleet opgelost zijn. Dit kun je checken door een klein beetje tussen jevingers te wrijven, dan moet je dus geen korreltjes meer voelen.
Daarna moet je de kom boven het water weghalen en weer gaan mixen, totdat je eiwit afgekoelt is. Echt koud word het natuurlijk niet, maar mag niet heet zijn, dit duurt ook een minuut of 10. Daarna pas de boter er in klontjes bij. Dat kan eerst nog heel dun zijn met mixen maar word na een paar minuutjes dikker. Mocht het dan zo zijn dat het ineens te dik is, gewoon ff door blijven mixen en dan word het een mooie creme.

Ik vermoed dat jou creme gewoon nog te warm is/was. Ik zou het idd even in de koelkast zetten en daarna weer mixen. Mixen moet je wel op kamertemp doen hoor, als de creme echt koud is, kun je hem niet mixen.

Succes!

3

heb je de kom en de mixerhaken voordat je het eiwit erin deed vetvrij gemaakt??
en als je eigeel erdoor hebt al is het maar een klein beetje wil het ook niet lukken :s
eiwit en suiker moet je vetvrij verwerken
succes het gaat je vast lukken  :Y

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

4

:Y  Idd, vetvrije kom voor het maken van meringue,

Dus zowel je kom, als de garde als ook je mixergarde..
En bij het gebruik van verse eieren ook opletten met het scheiden van de eiwitten, het kleinste fliedertje eigeel kan er voor zorgen dat het niet lukt om ze stijf te slaan

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!