1

Onderwerp: met ganache afsmeren en dan bekleden met fondant

Tot nu toe heb ik mijn taartjes afgesmeerd met 1:1 botercreme.
Graag zou ik ook eens een taart willen afsmeren met ganache van pure chocolade.
Er komt nog een laagje fondant overheen met bekleding.

Ik zou graag jullie ervaringen er mee willen weten.

Welk recept zal ik gebruiken?
De 1:1 (hier van het forum) en de 1:2 (van inspiredbymichelle).

Heeft iemand wel eens beide recepten geprobeerd?
En welke beviel jou dan het beste en waarom?

Iemand van het forum klopt de ganache op.
Dat doe je als je de ganache als vulling gebruikt? Of ook om er mee af te smeren?
Zijn beide recepten op te kloppen?

Tenslotte zou ik graag een richtlijn wat betreft de hoeveelheid  slagroom en pure chcocolade voor een rond taartje van 22 cm (ca. 6.5 hoog) die alleen afgesmeerd wordt met ganache, dus hij wordt niet ook gevuld met de ganache. Dat lijkt me erg machtig namelijk.

Zijn er ook vullingen die qua smaak niet combineren met ganache?

2

Re: met ganache afsmeren en dan bekleden met fondant

Ik denk dat je in dit topic al veel antwoorden vindt: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=158344

3

Hoi Nokkie, het afsmeren met ganache werkt heel fijn. Je hoeft de ganache niet op te kloppen (dat is idd alleen als je ermee wilt vullen).
Ik heb melkchocolade ganache gebruikt in een verhouding van 1:3 (1 deel slagroom en 3 delen melkchoco). Als je pure choco gebruikt, kun je de verhouding 1:2 aanhouden.
Als je op youtube naar het filmpje van Michelle kijkt (even zoeken op "inspired by michelle) dan wordt er een hoop duidelijk!

4

ik moet dat toch ook eens gaan proberen. Maar ik vraag me ook steeds af of het uberhaupt wel lekker is. Niet iedereen houdt van chocolade natuurlijk. Dus Nokkie...ik ben erg benieuwd wat jij ervan gaat vinden

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

5

Je kan de ganache ook opkloppen hoor en niet alleen voor de vulling. In plaats van gieten smeer je het dan. Net zoals botercreme.

Ik heb dit weekend het recept van inspiredbymichelle gemaakt en van hier. Die van inspiredbymichelle is mislukt, met de magnetron werken is niks voor mij, haha. Daarom over gegaan naar het recept hier. Werkt prima, maar denk dat ik de opgeklopte variant fijner vind werken.

Zelf hou ik alleen niet zo heel erg van chocola, dus ik vond het niet heel erg superlekker maar misschien de volgende keer met witte choco of melk doen. Ik had nu drie kwart puur, kwart melk gedaan. Het werkt wel prettig en in vergelijking met bc een verbetering.  De rest van de familie vond het overigens wel heel erg lekker!

Don't just dream your life, but live your dreams too!

En wordt dat dan hard dat chocolade laagje? Of blijft t smeuïg?
en als je dat als vulling gebruikt? Ik neem aan dat t dan smeuïg/lobbig is? Lijkt me wel ONTZETTEND lekker!! :Y

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

7

Ik heb het nog niet als vulling gebruikt. Maar de 1:1 werd aan de buitenkant hard, maar gewoon lekker hard. Niet chocoladerepen hard zeg maar.

:D

Don't just dream your life, but live your dreams too!

8

Vandaag dan eindelijk ganache geproefd.

Ik heb het recept van meel-suiker.nl/howto_afsmerenmetganache.html gebruikt.
Dat is met boter er in.
En callets van Callebaut gebruikt.
Ik heb een boltaartje (12 cm ) dun met de pure ganache afgesmeerd en bedekt met marsepein (en niet met fondant zoals ik eerst van plan was).
Ik heb het taartje gevuld met 1 laag slagroom met diepvries-frambozen.
Die combinatie kon heel goed.
Op zich vond ik de combinatie marsepein en pure chocolade ook lekker.
Ik denk lekkerder dan de combinatie 1:1 botercreme en marsepein
(maar dat vind ik ook niet verkeerd).
Voor mij voert de chocolade iets teveel de boventoon, en dat vind ik jammer.
Maar dat had ik wel verwacht.
Ik denk dat ik het ook wat machtig vind.
Maar ik had ook al een half boltaartje met alleen slagroom en frambozen op.
Ik ben gewoon niet zo van de chocoladetaarten, vind het gauw te chocolade-achtig, terwijl ik niet van chocoladerepen en m&m’s enzo af kan blijven. Ook op de boterham heb ik graag iedere ochtend hagelslag.

Ik vond de ganache makkelijk om te maken.
Ik heb de ganache een paar nachten in de koelkast gehad.
Niet omdat dat moest volgens het recept, maar omdat een tuinklus even voor ging.
Ook het aanbrengen ging makkelijk.
Ik heb het eerst een paar uur uit de koelkast gehad, en toen was het al vrij zacht.
Tijdens het afsmeren (heb ik met een gewoon mes gedaan, wel even warm gemaakt)  merkte ik dat het nog net iets te hard was.
De ganache 5 seconden in de magnetron gehad en het was prettig om mee te werken.
Vooral niet te lang in de magnetron doen, het wordt erg gauw dun.
Ik heb het niet opgeklopt voor gebruik (staat wel in het recept dat je dat moet doen).
Ik heb 't alleen een beetje geroerd.

In principe ben ik niet weg van witte chocolade, maar ik ga toch ook een keer witte ganache proberen. Want ik vind het wel makkelijk dat je geen botercrème hoeft te maken.

Voor ganache gebruik ik de aller goedkoopste pakjes slagroom die in het koffiemelk vak staan, en daarbij de euroshopper pure chocolade van ah...ik gebruik de verhouding 1:1  slagroom warm maken tot aan kookpunt,gas uit,stukjes choco erbij,en daarna gewoon laten afkoelen,met een kleine garde roer ik regelmatig door de ganache, zo koelt hij goed af en word heerlijk romig om te smeren...
De goedkope slagroom moet je niet gebruiken voor andere opgeklopte vullingen hoor,want dat werkt voor geen meter ;)

Life Is Not Measured By The Breath We Take But By The Moments That Take Our Breath Away!!
voor de leukste workshops en cursussen in Haarlem www.deleukstetaartenshop.nl/haarlem

10

@ Ilonka, bedankt voor het delen van jouw ervaring met ganache.

Mag ik je nog wat vragen?
Weet je ook waarom de goedkope slagroom niet werkt?
Is het omdat ie een te laag vetgehalte heeft (dus vetgehalte lager dan 35%)?
En wil je een voorbeeld noemen van een vulling die niet op te kloppen is met de goedkope slagroom?