1

Onderwerp: HELP! mijn biscuit lijkt mislukt

wie wil/kan mij helpen. heb dus net een biscuit gebakken, maar is ietwat ingezakt en ook niet echt heel hoog geworden. de zijkanten zijn ietwat gelig, lijkt een beetje op ei  :( . heb geproefd aan de zijkant en vind het wel goed smaken.
heb een vierkante vorm van 30 cm, geloof 7 cm hoog. heb hem eerst 25 minuten op 160 graden gebakken en daarna omhooggedraaid naar 175  graden.

heb ik ergens iets verkeerds gedaan? iemand nog een tip voor me?

2 Laatst bewerkt door Carien (28-07-2011 15:02)

Re: HELP! mijn biscuit lijkt mislukt

heb je de mix gebruikt of zelf gemengd? welk recept dan?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

heb de funcake mix gebruikt

4

ik heb een foto gemaakt, maar weet niet hoe ik hem hier kan uploaden  :nooo

5

Geen mixen gebruiken jo!  is allemaal zo makkelijk!  Als je een goed biscuit wil hebben moet je 5 eieren gebruiken en 230/270gr suiker gebruiken dit 20 minuten mixen.

180 gr bloem, 1 theelepel bakpoeder ( 10gr cacoapoeder voor choco)
Dit 2 keer door de zeef en dan naar die 20 minuten het lepel voor lepel bij de eiermix. daarna 10ml kokend water erbij.  Dit in een bakblik.

10 minuten op 140, 10 minuten op 160 en daarna 15 minuten op 180.  Bij een hoog en smal bakblik moet hij 10 minuten extra op 180graden. :Y

6

Stefantje schreef:

Geen mixen gebruiken jo!  is allemaal zo makkelijk!  Als je een goed biscuit wil hebben moet je 5 eieren gebruiken en 230/270gr suiker gebruiken dit 20 minuten mixen.

Dit 2 keer door de zeef en dan naar die 20 minuten het lepel voor lepel bij de eiermix. daarna 10ml kokend water erbij.  Dit in een bakblik.

10 minuten op 140, 10 minuten op 160 en daarna 15 minuten op 180.  Bij een hoog en smal bakblik moet hij 10 minuten extra op 180graden. :Y

wat voor bakpoeder bedoel je? sorry, ben nog maar een beginner  :o . moet ik dat straks maar eens proberen.
en voor welke maat bakvorm is dit? heb een vierkante vorm van 30 cm en 7 cm hoog.

7

wat voor bakpoeder bedoel je? sorry, ben nog maar een beginner  :o . moet ik dat straks maar eens proberen.
en voor welke maat bakvorm is dit? heb een vierkante vorm van 30 cm en 7 cm hoog.

8

ik heb 2 biscuits verkl.....voor ik een goede had met funcakes mix.
de mijne is 25cm rond..
het bleek, ik moest gewoon de hoeveelheden aanhouden van verpakking maar dan ipv 10 minuten kloppen 12 minuten (en gewoon 12 minuten hoge snelheid) en bakken in trapjes:

13 min 140 graden
13 min 160 graden
13 min 175 graden
en nu ook met een 20cm ronde vorm (iets minder lang bakken, even lang kloppen) komen ze er perfect uit..het is een kwestie van ' gevoel voor kloppen en hoe is je oven' ...heb ik gemerkt..(hoe frustrerend ook die 1e twee ' gevallen' ...)

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

9

Dit recept kun je voor zover ik weet op alle bakblikken gebruiken. Alleen voor vierkanten weet ik het niet precies. Ik gebruik bakpoeder uit een klein geel zakje wat ik bij de AH haal. Dr. Oetker!!

Succes!
;)

10

Stefantje schreef:

Aparte reactie " geen mixen gebruiken jo"

De hoeveelheden die jij vermeldt zijn echt niet voldoende voor een vierkant blik van 30 cm.....en ook het oplopend bakken is niet altijd de tovertruc, zeker niet als je niet weet wat voor oven de TS heeft.......en 20 min mixen  ;)
Wel fijn dat het bij jou allemaal ' zo makkelijk'  gaat............

@Jernin.............bij de tabellen links staat ook de 30cm vierkant.........zowel voor de mix als voor de andere recepten.

Welke hoeveelhden heb je precies gebruikt? Wat voor oven heb je, weet je zeker dat je oven zo warm wordt al je vraagt (testen met een oventhermometer)...en je moet zowel je oven, je mixer als je ingredienten leren kennen...............

En voor het plaatsen van een foto kun je even kijken bij de sticky bovenaan in de taartenparade............daar staat het goed uitgelegd.

11

Karin09 schreef:

Aparte reactie " geen mixen gebruiken jo"

De hoeveelheden die jij vermeldt zijn echt niet voldoende voor een vierkant blik van 30 cm.....en ook het oplopend bakken is niet altijd de tovertruc, zeker niet als je niet weet wat voor oven de TS heeft.......en 20 min mixen  ;)
Wel fijn dat het bij jou allemaal ' zo makkelijk'  gaat............

Ja gelukkig gaat het bij mij wel  allemaal zo makkelijk....

12

heb nu een voorraad bakpoeder, bloem en eieren gehaald. als de kids in bed liggen ga ik nog eens proberen.

@ karin, heb 575 gr mix, 445 gram eieren, 58 ml water gebruikt. dit heb ik uit de tabel gehaald. heb 10 en 2 minuten gemixt. misschien dat dit te lang geweest is.
hopen dat het straks wel lukt.

bedankt voor al jullie reacties. laat jullie weten als het gelukt is.

groeten

Als je het zelf wilt gaan maken is de beschrijving hierboven wel wat simplistisch (sorry). Er zijn nogal wat dingen waar je op moet letten. Kijk anders even op mijn blog :)

Voor de mix zijn er tig topics hierover te vinden, dus je kunt beter daar even zoeken.
Wat voor mixer heb je? Heb je de kom tussendoor geschraapt?
En was je biscuit wel gaar?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

14

@ suikertaartjes, ik ga voordat ik begin inderdaad nog ff goed zoeken naar een recept. heb niet meer genoeg funcakesmix.
hij was wel gaar, heb ik gecontroleerd. zijkanten zijn ook vrij droog  :( .
nou, ik ga de kinderen in bed leggen en dan ga ik weer zoeken naar de goede recepten en aan de slag  :9

15

:think: te heet gebakken?

(ik heb een heteluchtoven en bak continu 150)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

16

@ carien. ga hem nu weer maken met het recept van deze site. hopelijk lukt het nu wel. anders word het nog een latertje vandaag.  ;)

Misschien heb je hier iets aan :)
http://suikertaartjes-wavy-taart.blogsp … scuit.html

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/