1

Onderwerp: Mijn eerste echte taarten!

Zo, toch maar een topic openen!
Volgende week zijn mijn vriend en ik jarig, en ik ga dan 2 verjaardagstaarten maken: 1 voor hem, 1 voor mij. Hij lust namelijk geen chocolade, en ik ben er dol op, dus doen we het maar zo!
Voor mijn vriend wilde ik een vierkante taart maken met een caramelvulling, en een whiskey-room vulling. Dan blauw fondant en een grote lussenstrik erop.
Voor mijn taart wordt het witte chocolademoussevulling en frambozenvulling, met roze fondant en met bloemetjes.
Maar, ik heb nog wel een paar vraagjes! Want taart bakken en vullen kan ik wel, maar decoreren heb ik nog niet vaak gedaan (nog maar 2x eerder).

In de howto van de lussenstrik staat dat je tylose moet gebruiken bij je fondant. Dus ik heb braaf tylose besteld. Maar hoe werkt dat precies? Kneed je dat erdoor? En wordt het dan heel snel hard of valt dat mee (moet ik snel werken of niet?)
En voordat je aan de 2e rij lussen begint, moet de onderste rij dan nog wat drogen/hard worden of kun je meteen verder knutselen?

En ik heb ook zo'n rolmat met een patroontje erop besteld, zodat het fondant een patroontje heeft. Moet ik dan eerst crisco op het fondant smeren zodat het matje niet blijft plakken of hoeft dat niet?

Voor de bloemetjes heb ik stekertjes besteld, want met die lussenstrik ga ik het al moeilijk genoeg krijgen denk ik!

Verder nog tips voor deze taartjes? Of op- en aanmerkingen?
Ik wil het wel graag goed doen, want er komt veel visite! :P

2

Re: Mijn eerste echte taarten!

ik weet niet alle antwoorden... maar de tylose moet je inderdaad door je marsepein/fondant kneden. ik heb alleen maar ervaring met tylose door marsepein... je moet het dan een dag laten liggen, zodat het goed kan inwerken!

daarna moet je de lussen maken en die goed laten uitharden, dus ik zou daar bijtijds mee beginnen :-) als al je lussen goed zijn uitgehard, dan kan je de strik gewoon opbouwen!

Succes!

Fondant met tylose kun je beter meteen verwerken, en wat je niet gebruikt moet je goed luchtdicht verpakken tot je eerste beetje in lusjes is verwerkt.
Ik laat mijn lusjes altijd even drogen voordat ik ze allemaal direct op een taartje plak. Dan zijn ze stevig genoeg om hun vorm te houden, maar ook nog soepel genoeg om mooi natuurlijk tegen elkaar aan te zitten.
De mat zou ik licht bestuiven met maïzena en daarna goed uitkloppen zodat er niet teveel op blijft zitten.
Dan met mat en al de fondant over je taartje leggen.

Oh en voor de tylose geldt dat je ongeveer een theelepel op 250 gram gebruikt.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

4

Super, dankjulliewel! Dus als ik de strik van marsepein maak, eerst 24 uur laten rusten, en als ik de strik van fondant maak, meteen verwerken!

En Maizena kan zeker alleen bij wit fondant? Als ik een kleurtje gebruik, blijf je dan niet een beetje poeder zien?

Ik gebruik altijd maïzena :)
Bij pastelkleurtjes en wit is het geen probleem, bij donkere kleuren en zwart moet je dus zo min mogelijk gebruiken en liefst met een zakdoekje maïzena over de fondant poetsen zodat je niks ziet, maar ook niet plakt.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

6

Oke bedankt!

Ik wilde dus een taart maken met een lussenstrik, maar nu lees ik dat funcakes fondant niet hard wordt. Geldt dat ook voor de marsepein? Paniekmomentje, nu moet ik nog ergens anders fondant of marsepein vandaan zien te halen!

7

ik gebruik zelf altijd bakels fondant, die hard prima uit.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

8

Misschien moet ik die dan ook nog maar even bestellen. De postbezorger heeft inmiddels een hekel aan me, die heeft elke dag een doos voor me met taartspullen :lol:
Ik heb nu wat tylose - heel eigenwijs - door een stuk marsepein gekneed. Ik heb het pas volgende week nodig, dus hopelijk heeft het zo tijd genoeg om wat uit te kunnen harden. Als die strik maar blijft staan, dan vind ik alles prima :p