1 Laatst bewerkt door Carin (19-11-2007 23:46)

Onderwerp: Waarom hardt mijn fondant (met gom) niet uit?

Ik ben een strik aan het maken. Ik wil het ik wil het ik wil het :D !

Maar waarom hardt de fondant niet uit?
Ik heb er gom doorgedaan. Volgens de gebruiksaanwijzing. Dus niet te weinig.

Ik heb de lussen vanmorgen gemaakt, vanmiddag aan de ene kant een mooi randje erop geplakt (allemaal volgens de how to van Karin en Lara), en nu is het nog steeds zacht. Morgenochtend ga ik het 2e randje erop plakken, althans dat is de bedoeling. Ik hoop dat het alsnog wat wordt...

Ik heb overigens Ballina gebruikt. Ik vind dat normaliter altijd heel "elastisch" spul. Ik gebruikte eerst altijd regalIce.

Had ik beter marsepein kunnen nemen? Maar ik wil een witte strik (het wordt een groene taart en de letters (met de nieuwe funky tappits :Y ) liggen al klaar... ook wit...).

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2

Re: Waarom hardt mijn fondant (met gom) niet uit?

Carin schreef:

Maar waarom hardt de fondant niet uit?

Euhm.....

Ik heb overigens Ballina gebruikt.

Daarom niet....
Als je paste-to-cover van Ballina hebt gebruikt, hardt het niet uit, ook niet met gom, of anders misschíen wel met een heeeeeelelboel gom of tylose..

Heb je niet nog een restje RegalIce liggen voor een witte strik?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3 Laatst bewerkt door Carin (20-11-2007 00:01)

Carin schreef:

Ik heb overigens Ballina gebruikt.

Marianne schreef:

Daarom niet....
Als je paste-to-cover van Ballina hebt gebruikt, hardt het niet uit, ook niet met gom, of anders misschíen wel met een heeeeeelelboel gom of tylose..

Heb je niet nog een restje RegalIce liggen voor een witte strik?

Oooooooh :s dat wist ik dus niet...

Helaas heb ik geen restje meer liggen. Maar ik weet nu wel wat ik volgende keer weer ga bestellen:Y
Vond de Ballina toch al niet ideaal  :nooo

Over een paar weken nieuwe poging :)

Thanks voor de info :thumb:

Edit: het lijkt nu net of ik mezelf zit te quoten maar ik krijg het niet beter... ben niet zo technisch :D

Groetjes, Carin

4

Nou dan weet ik het voor de volgende keer ook dat je dus ballina daarvoor niet hoeft te gebruiken !!!!!!! Kan je het trouwens wel van marsepein maken ? Of heb je echt fondant nodig ???

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

5 Laatst bewerkt door Carin (20-11-2007 20:32)

Het lijkt mij dat het met marsepein ook wel kan. Ik moet een nieuwe maken... weet nog niet of ik het doe ivm tijdgebrek (maar ik wil toch eigenlijk w

Groetjes, Carin

6

Is mmf een optie?
Ik had laatst een strik ermee gemaakt, was binnen een paar uur hard genoeg om een strik van te bouwen...
Is uiteindelijk nooit keihard geworden, volgende keer probeer ik flowerpaste denk ik, maar voor een snelle oplossing zou ik weer mmf maken.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

7

ik heb het ook een keer met mmf gemaakt (ook omdat ik niets anders in huis had), maar dat werd wel een beetje snel kruimelig met uitsnijden.
Maar als 'laatste' optie zou het wel kunnen.
ik zou toch liever voor de marsepein gaan, die kan je ook wel goed stevig maken met tylose hoor :)

Mijn website: Presentaart

8

Ik ben bang dat ik geen tijd genoeg meer heb voor een nieuwe. Maar volgende keer probeer ik marsepein. Ik baal er wel van wnat hij ziet er prachtig uit! Zelfs het randje op de zijkant is gelukt!
Mmf is niet echt een optie, in ieder geval om zelf te maken. Ik begin er maar niet aan dat zelf te maken met mijn reumahanden... want ik heb altijd begrepen dat dat eerst roeren (dat is al heel moeilijk voor mij) en daarna kneden is (is onmogelijk voor mij).

Enne... Mascha... mijn "hand"ige hulpje kan me momenteel geen "handje" helpen aangezien hij een probleem in zijn arm heeft (alleen is dat, als het meezit, van tijdelijke aard).

Groetjes, Carin

9

Carin schreef:

Ik ben bang dat ik geen tijd genoeg meer heb voor een nieuwe. Maar volgende keer probeer ik marsepein. Ik baal er wel van wnat hij ziet er prachtig uit! Zelfs het randje op de zijkant is gelukt!
Mmf is niet echt een optie, in ieder geval om zelf te maken. Ik begin er maar niet aan dat zelf te maken met mijn reumahanden... want ik heb altijd begrepen dat dat eerst roeren (dat is al heel moeilijk voor mij) en daarna kneden is (is onmogelijk voor mij).

Enne... Mascha... mijn "hand"ige hulpje kan me momenteel geen "handje" helpen aangezien hij een probleem in zijn arm heeft (alleen is dat, als het meezit, van tijdelijke aard).

Ik weet niet of je een goede staande mixer hebt ?
Dan doe je namelijk het eerste stadium in een glazen bak in de magnetron, werkt er de eerste poedersuiker door, mik het zootje in de mixer, kneedhaak erin, aanzetten o eerste versnelling en gewoon de suiker toe blijven veoegen en het kneedwerk aan je mixer overlaten........

Ik heb weke delen reuma dus ik weet dat het erg beperkend is, dus gebruiken die mixer als je ehm hebt en anders eentje van de Klaas eisen dit jaar :))

I believe in Sandy Claws

10

Granny, ik heb geen weke delen reuma maar iets anders. Maar dat maakt voor het resultaat niet uit :nooo  . We zullen dan waarschijnlijk dezelfde klachten hebben.

Ik heb een keukenmachine, ik noem hem altijd mijn surrogaat-Kenwood. Het is namelijk hetzelfde apparaat, maar dan van een ander merk. Van de Klaas eis ik andere h

Groetjes, Carin

11 Laatst bewerkt door Carin (25-11-2007 21:11)

TROUWENS...

De strik is uitgehard inmiddels!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik had hem nog boven op de koelkast liggen... wist eigenlijk niet meer dat 'ie er nog lag... kwam hem vanmiddag tegen... wilde hem weggooien... en merkte dat 'ie uitgehard was!

Bij Ballina duurt het blijkbaar geen 2 dagen maar 2 weken :lol:

Ik ga hem dus alsnog gebruiken. Heb het 2e groene randje er vanavond opgelijmd.
Morgen de onderste rij lussen plakken, overmorgen de 2e rij en de dag daarna de bovenste lus erin zetten.

Alleen is hij door al dat liggen wel een beetje stoffig geworden :+

Groetjes, Carin

12

:) Ik heb een kastje wat ik gebruik om dingen in te zetten om te drogen, zo komt er geen stof op, en als ik ruimte tekort heb, dan zet ik er een vliegenraam overheen, dat helpt ook altijd eht stof te weren.

I believe in Sandy Claws

13 Laatst bewerkt door Carin (25-11-2007 22:54)

Een kastje daar heb ik helaas geen ruimte voor. Er is ook in mijn huidige kasten-assortiment geen centimetertje ruimte vrij. Hoewel we druk aan het ruimen zijn thuis... dus wie weet... (ik wist bijvoorbeeld niet dat onze vliering z

Groetjes, Carin

14

Hoi Carin,
Wil je me nooit meer zo laten schrikken!!!!!!!!! Ik had net ballina met tylose gemengd om een strik te maken, onderwijl ik dit lees was ik aan het kneden.Ook ik wilde een witte strik om het daarna zilver te maken. Ben wel blij met je stukje, heb meteen maar even marsepein met een beetje fondant erdoor gemengd, en ben nu opnieuw gaan kneden en aan het bedenken welke kleur ik hem zal gaan maken.Ik vraag me nu wel af of ik die witte bellina nu langer moet  laten liggen voor ik er een strik van ga maken (ik begrijp dat hij toch uithard toch?

Gr Gurdie

Taartie La Mama

15

Ik heet geen Carin, maar die antwoordt misschien morgen pas ;) Dus ik ga misschien even voor m'n beurt, maar dan wordt ik vanzelf teruggeroepen :)
Als je tylose erdoor mengt dan kan je meteen een strik maken, alleen moet je de Ballina dus blijkbaar wat langer laten drogen. Als je de how-to gebruikt van Lara's site (www.tartacadabra.nl) dan kan je die lusjes nu dus maken, en dat moet dan ff iets langer drogen.
Alleen duurde het zo lang volgens mij dat Carin dacht dat -ie nooit hard zou worden, maar nu ineens toch :D Maar volgens mij had ze dus de lusjes op de koelkast liggen.
Maar wat ik al zei, als ik het verkeerd begrepen heb horen we het vanzelf :)

16

Hoi Mascha,
Dank je wel...!De How -to had ik inderdaad ook al even gelezen.
De strik moet nu toch maar even tot morgen wachten, denk dat ik mijn mandje maar eens op ga zoeken. Ik had nu ook al een stuk marsepein met fondant gemengd dus geef ik binnekort maar een strikken parade HA HA.Kan in iedergeval aardig gaan oefenen.
Eneh, zal ik die lussen dan in de koelkast moeten doen? het lijkt mij dat het dan vochtig wordt.

Gr Gurdie

Taartie La Mama

17

Hoi Gurdie :)
Ik zou de strik niet in de koelkast doen hoor, gewoon aan de lucht laten drogen!
Strikken zien er altijd mooi en feestelijk uit dus daar kan je er niet genoeg van maken ;) (vraag maar aan Kaatje E. ;) :lol: )

18

gurdie schreef:

Hoi Carin,
Wil je me nooit meer zo laten schrikken!!!!!!!!! Ik had net ballina met tylose gemengd om een strik te maken, onderwijl ik dit lees was ik aan het kneden.Ook ik wilde een witte strik om het daarna zilver te maken. Ben wel blij met je stukje, heb meteen maar even marsepein met een beetje fondant erdoor gemengd, en ben nu opnieuw gaan kneden en aan het bedenken welke kleur ik hem zal gaan maken.Ik vraag me nu wel af of ik die witte bellina nu langer moet  laten liggen voor ik er een strik van ga maken (ik begrijp dat hij toch uithard toch?

Gr Gurdie

Ik wil je niet ontmoedigen maar het had bij mij ruim een week gelegen (met de gom erdoor gekneed) voor ik de strik maakte...

Groetjes, Carin

19 Laatst bewerkt door Carin (26-11-2007 09:10)

mascha schreef:

Ik heet geen Carin, maar die antwoordt misschien morgen pas ;) Dus ik ga misschien even voor m'n beurt, maar dan wordt ik vanzelf teruggeroepen :)
Als je tylose erdoor mengt dan kan je meteen een strik maken, alleen moet je de Ballina dus blijkbaar wat langer laten drogen. Als je de how-to gebruikt van Lara's site (www.tartacadabra.nl) dan kan je die lusjes nu dus maken, en dat moet dan ff iets langer drogen.
Alleen duurde het zo lang volgens mij dat Carin dacht dat -ie nooit hard zou worden, maar nu ineens toch :D Maar volgens mij had ze dus de lusjes op de koelkast liggen.
Maar wat ik al zei, als ik het verkeerd begrepen heb horen we het vanzelf :)

Hahaha Mascha, ik dacht dat ik altijd laat naar bed ging (ik ging toevallig gister "vroeg"! Namelijk v

Groetjes, Carin