1

Onderwerp: 1e taart: hoe?

Na mijn cupcake-ervaringen denk ik dat ik nu klaar ben om weer eens een poging te doen een taart te maken :) Als het goed is komen vandaag of morgen mijn spulletjes uit de webshop binnen. Ik heb onder andere het rechthoekige bakblik en behoorlijk wat regalice fondant besteld. Voordat ik aan de slag ga, wil ik jullie nog even om wat raad vragen...
1. Ik heb geen smoother, kan je dan het fondant ook wel strak krijgen?
2. Ik heb ook de icing mix besteld, kan ik daar ook DE vlinders goed mee doen, en hoe lang moet ik dan ongeveer mixen voor de juiste consistentie?
3. Wat zijn jullie ervaringen met de regalice fondant?
4. Wat zijn jullie favoriete combinaties qua vulling en tremperen?
5. Ik snap nog steeds niet helemaal hoe jullie dat nou doen met die plaatjes van fondant/marsepein op de taart maken...Je zoekt een goed plaatje op internet, legt die in een showtas en dan puzzel je em bij elkaar? Snij je de verschillende onderdelen dan gewoon uit met een mesje? Maar hoe moet ik me dat voorstellen?

Nou, ik hoop dat iemand zin en tijd heeft zich even te buigen over deze vragen...Bedankt!

2 Laatst bewerkt door ria (09-06-2006 08:28)

Re: 1e taart: hoe?

Hoi,

als je geen smoother hebt zou je het met  je deegroller en een plastic deegschapertje(zo'n wit bijna vierkant platic gevalletje) kunnen doen: met de deegroller rol je met lichte druk even over de bovenkant en met het deegschrapertje kan je dan de zijkanten glad maken. (het is dan een smoother zonder handvat ;) )

voor de icing moet je eerst de gebruiks aanwijzing volgen. een deel erafnemen  iets afslappen maar wel stevig houden om de contouren te spuiten en voor het invullen moet je het zover verdunnen dat als je een mes er door haalt, het met 10 tellen weer glad is.

Ik heb zelf geen ervaring met regalice fondant.

Ik cobineer het liefste banketbakkers creme (met verschillende smaakjes) en jam. Voor het tremperen gebruik ik een vruchtensap, ik heb laatst zelfs wat dubbel frizz gebruikt ;)

Voor de plaatjes: kleur bolletjes fondant in de kleuren die je nodig hebt, maak een showtas licht vet met plantaardig vet, dun laagje. Rol je fondant/marsepein uit(kan ook met de pastamachine) en snij met een mesje of cutting wheel de stukjes uit en puzzel het geheel in elkaar. kijk maar eens bij show of van groentje

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: 1e taart: hoe?

Dank je wel Ria! Weet jij toevallig ook hoe ik kan uitrekenen hoeveel biscuitmix ik nodig heb voor een vierkante taart van 25 cm? Bestaat daar een formule voor ofzo?

4

Re: 1e taart: hoe?

Kijk eventjes op de website van Wietske en Anette. www.felicitaartjes.nl
Die hebben een heel handig tabel gemaakt, super.

5

Re: 1e taart: hoe?

hoi roos,

Ik ben ook net begonnen met deze verslaving en ik gebruik een aardappelschilmesje met scherpe punt om de puzzelstukjes uit te snijden.

Met icing heb ik ook nog geen ervaring..ik wacht op (wat ze hier op het forum HET BOEK noemen) Hoe versier ik een lekker koekje?
Die komt woensdag binnen en dan ga ik ook weer aan de slag....eerst maar genieten van het heerlijke weer.

Ria, kun je zo goed zien dat ik heb lopen puzzelen dan??  hihi
Het is dan wel mijn eerste taart maar het moet toch wel een beetje lijken

Veel succes met je taarten.

groetjes,
Sasja