1

Onderwerp: checklist eerste taart maken

lieve bakkers, baksters, lezers en lezeressen,

een dagtaak heb ik (wil ik hebben) aan het lezen en leren van dit (letterlijk en figuurlijk) lekkere forum! Wat een nieuwtjes, ideeen, tips, trucs en how to's!
Ik hoop dat iemand, en misschien staat deze vraag er al honderduuzend keer op, mijn onderstaande werkvolgorde lijstje wil nakijken en evt. corrigeren zodat ik maandagavond de eerste taart helemaal zelf kan maken (heb er al 4 onder begeleiding gemaakt). Excuses als deze vraag al gesteld is, maar het nadeel van zo'n geweldig groot en uitgebreid forum is dat je niet alle posts kunt nazoeken!

- kapsel is klaar
- 2 lagen vullen, twijfel nog tussen monchou/slagroom alleen en dan 2 lagen of ook nog laag chocomousse (TIPS??)

stap 1) vullen eerste laag, dijkje van botercreme en vulling aanbrengen, tweede laag erop (ik doe "altijd" (pff, klinkt als ervaren  :o ) herkenningsinkepinkje)...

stap 2) vullen 2e laag, idem als boven

stap 3, afsmeren met botercreme (evt. nog even in koelkast om daarna af te strijken met warm mes????)

stap 4) marsepein soepel kneden, kleuren en uitrollen (heb geen criso, dus moet poedersuiker worden) en over taart draperen

stap 5) afsnijden

stap 6) decoreren

stap 7)  :+  :+  zo trots als een aap met 7 ..... zijn op mijn eerste, echte zelfgemaakte taart!!

Hoop ik!

Ik wacht jullie reacties met smart af, tips, kritiek of support.. WELKOM!!

Groeten,
JGMarije

** Waarom wist ik niet eerder dat taarten zo leuk is, dan had ik er mijn beroep van gemaakt!! **

2

Re: checklist eerste taart maken

Is helemaal niets mis met je planning, ik zeg doen!
Misschien nog een stap 5a: marsepein smootheren/glad maken!
Met een smoother of anders met je handen!

Succes en ben benieuwd naar het resultaat.

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Je vergeet helemaal stap 8 t/m 12!!!

8. foto maken

9. nog even trots het resultaat bewonderen

10. de taart showen aan wie er maar is

11. heerlijk gaan zitten met een kop koffie en taart :+

12. nagenieten van de foto en deze plaatsen op DLT :Y 

Veel succes :thumb:

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Haha, inderdaad stap 8 tm 12!

En ik zou de taart na het afsmeren sowieso even in de koelkast zetten, niet eventueel.  :)

Don't just dream your life, but live your dreams too!

5

het smootheren wist ik wel, maar wel goed dat je hem nog even noemt!

stap 8 t/m 12 is net zo belangrijk en zal ik toevoegen aan mijn werkschema! maandagavond zal ik met grote trots mijn "tattaa"taart showen. (tattaa is de knuffel van onze dochter, en haar grootste favo op het moment!)

Bedankt voor jullie lieve reacties!

** Waarom wist ik niet eerder dat taarten zo leuk is, dan had ik er mijn beroep van gemaakt!! **

6

Ottolien schreef:

Je vergeet helemaal stap 8 t/m 12!!!

8. foto maken

9. nog even trots het resultaat bewonderen

10. de taart showen aan wie er maar is

11. heerlijk gaan zitten met een kop koffie en taart :+

12. nagenieten van de foto en deze plaatsen op DLT :Y 

Veel succes :thumb:

:lol:  :lol:  :lol: Je hebt helemaal gelijk. dat zijn eigenlijk de meest belangrijke stappen  :thumb:

je planning ziet er goed uit. Bij stap 3 (koelkast en glad maken) zet je een vraagteken, maar moet je gwoon doen hoor. Hoe strakker je ondergrond, hoe strakker je taartje eruit ziet. Succes!!! Ben benieuwd naar je eerste ' kindje'  ;)

7

:o  :o  :o
stom hè, maar ik kan niet wachten tot ik mag beginnen!! alleen de vulling vind ik lastig! Wilde niets met glycerine doen, vandaar idee combi manchou/slagroom en kersen.

Het lijfje van de knuffel, is het een idee om deze van een wat dikkere laag marsepein te maken en over het hele lijfje de knoflookpers in te duwen, zodat ik een harig/wollig effect krijg?
http://www.difrax.nl/nl/shop/knuffels-e … buik-beest

( :s  ik krijg de foto van de knuffel niet zichtbaar!!)

8 Laatst bewerkt door SweetTooth (25-06-2011 19:13)

jgmarije schreef:

( :s  ik krijg de foto van de knuffel niet zichtbaar!!)

http://www.difrax.nl/thumb.php?width=298&height=271&fitMethod=fill&bgColor=FFFFFF&image=/client/difrax/upload/module/ecommerce/{B7AC67C0-6A42-43C4-9C9B-3FD2B60BDD24}_webshop%20illustratie%20275x25027.jpg&errorImage=/client/difrax/images/nopicture.jpg

(Als je op het plaatje van -in dit geval- de knuffel staat, en dan je rechtermuistoets doet, dan zie je -bij nederlandstalige versie- "afbeeldingslocatie kopiëren". Dat moet je doen en dan hier plakken (ctrl-v) tussen '[img]' en '[/img]')

Voor wat betreft het wollige: er staat hier op het forum - ik denk bij 3D -  een beertje, wat door de betreffende bakster "wollig" is gemaakt door er allemaal knipjes in te zetten. Misschien een idee?

Deze: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=154050

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

9

dank u! Hij is mooi geworden, maar nog niet af! Ik voel me sinds gisterochtend erg buikgrieperig, met hoogtepunt gisteravond. De knuffel ligt erop, vanavond nog ff pimpen met naam, bloemtjes etc. en dan komt de foto!!