Onderwerp: kleuren zelfgemaakte fondant >> korrelig

Ik maak tot nu toe zelf mijn fondant. Als ik het een diepe kleur wil geven moet ik veel kleurstof toevoegen en wordt het fondant erg droog en korrelig. Het is dan eigenlijk niet te verwerken. Ik maak tot nu toe dus veel pastels ??!! Bij zwart is het echt vreselijk!!
Wie weet een oplossing? Water, glycerine of crisco toevoegen helpt niet.

En.....is het eigenlijk ook zo met marshmallowfondant of met de fondants van de webshop?
Of kopen jullie vnl. voorgekleurde fondant??
Heb volgende week opdracht voor 'iets met nijntje'...daar moeten felle kleuren in!!!

Wie weet raad.........

alvast bedankt!

Alice

2

Re: kleuren zelfgemaakte fondant >> korrelig

Ik heb niet echt een antwoord op al je vragen, maar ik vind wel dat zwarte kleurstof de fondant iets droger maakt (en korreliger). Ik doe dan een beetje crisco/trex op m'n handen en kneed het dan door, dan is het weer mooi soepel.
Ik vond marshmallowfondant ook altijd wat korrelig (zelfgemaakt), en voegde dan ook wat crisco toe, maar daar werd het weer heel breekbaar van, dus dat was niet echt een oplossing.
Bij gekochte fondant heb ik er echt geen last van, alleen met heel zwart misschien een heel klein beetje.

Mijn website: Presentaart

3

Ik herken het wel van (heel :+) vroeger toen ik het ook nog zelf maakte. Soms werkt wat extra glycerine of vet, maar het blijft lastiger dan gekochte fondant. En ik lees al dat het bij jou niet voldoende werkt..

Bij zwarte heb ik het niet, juist eerder het tegenovergestelde, maar nu moet ik wel zeggen dat ik de laatste tijd vnl. met Ballina werk en dat wordt juist erg soepel van meer kleurstof. Met MMF heb ik geen ervaring.

Misschien alleen voor deze taart een kilootje kant&klaar bestellen?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Bedankt voor jullie reactie!!

Ja, ik denk dat ik, nu ik het ergste beginnersstadium wat voorbij raak, inderdaad maar eens fondant ga kopen.
Maar welke?? Welke Ballina gebruik jij, Marianne? je hebt toch meerdere soorten.
Wat is jullie ervaring met Pettinice??

Ik heb tot nu toe steeds zelfgemaakt...om de kosten te drukken. Hier in het hoge noorden zijn de mensen wat te nuchter om een hele dure taart te bestellen!!

Ik heb op de T&T wel gevoeld dat de 'kant en klare' veel soepeler is!!
De ene keer lukt m'n fondant trouwens beter dan de andere.

5

Ik gebruik over het algemeen Ballina Vanille paste-to-cover. Maar zeker in vergelijking met zelfgemaakte is hij

6

Marianne schreef:

Ik zou het liefst voor een kruising tussen RegalIce en Ballina gaan, maar ja, die is er (nog) niet :P

Je kan ze toch zelf kruisen? :D

Ik heb nu voor een bruidstaart Ballina en Pettinice gemengd, want vind dat hele zachte ook nog best lastig met bekleden (maar misschien ben ik een z**kerd?). Dan heb je een perfecte kneedbaarheid en ook nog een lekkere smaak vind ik :)

Mijn website: Presentaart

7

mascha schreef:
Marianne schreef:

Ik zou het liefst voor een kruising tussen RegalIce en Ballina gaan, maar ja, die is er (nog) niet :P

Je kan ze toch zelf kruisen? :D

Ja dat is zo en dat ga ik voor mezelf ook wel doen, maar het aantal taartjes dat ik maak buiten workshops om is niet zo groot en om nou voorafgaand aan een workshop, waar ze bij mij mogen kiezen tussen fondant of marsepein, te gaan mengen vind ik weer een beetje te ver gaan ivm zo kort mogelijke tijd tussen orginele verpakking en gebruik en zo :)

De fondant die we in Birmingham hebben geproefd leek trouwens wel een beetje op mijn ideale rolfondant :Y

8

Dat is die nieuwe van PME zeker ? Icecraft Sugarpaste? Ik heb er  nu een stukje van en ik heb ook de indruk dat het een ideale combinatie van de kwaliteiten is.

mmmmmmm...en waar kan ik die kopen???
Ik heb al een flinke bestelling gedaan bij de webshop dus dat ga ik eerst maar uitproberen!!

bedankt allemaal!!

Alice