1

Onderwerp: zacht worden van fondant/marsepein

Ik heb vandaag een Nijntje taart gemaakt (al met al best leuk geworden al zeg ik het zelf, zal hem straks ffies plaatsen bij de taartenparade). Maar daarvoor had ik gister al de letters en bloemtjes enzo voor gemaakt, ivm de tijd die ik vandaag had. Nu doe ik dat altijd van fondant en marsepein door elkaar. Na een dagje staan was het toch veel plakkeriger en zachter als toen ik het gister gemaakt had.
Kan dit komen door de luchtvochtigheid die wat hoger is door de weersomstandigheden?

Hebben jullie nog tips om te voorkomen dat dit de volgende keer weer gebeurd? Of is dit niet altijd te voorkomen???

Ook leuk de laag die over de hele taart ging tijdens het bewerken ook steeds meer plakkering / 'zweterig' te worden......
Hier nog tips voor?

2

Re: zacht worden van fondant/marsepein

Ligt waarschijnlijk aan het weer, hoge luchtvochtigheid....kun je niet zo heel veel aan doen, beetje maisena wil soms helpen (in een kaasdoekje doen en dichtknopen, dan kun je er hele kleine beetjes uitkloppen).

Wat nog beter helpt is een airco aanzetten, deze haalt het vocht uit de lucht. Maarja mijn man vindt het niet goed als ik in de auto voor het huis de taart ga bekleden  :nooo , ergens anders ook niet hoor  ;)

Claudia

3 Laatst bewerkt door MC Claud (21-06-2011 14:52)

Ligt waarschijnlijk aan het weer, hoge luchtvochtigheid....kun je niet zo heel veel aan doen, beetje maisena wil soms helpen (in een kaasdoekje doen en dichtknopen, dan kun je er hele kleine beetjes uitkloppen).

Wat nog beter helpt is een airco aanzetten, deze haalt het vocht uit de lucht. Maarja mijn man vindt het niet goed als ik in de auto voor het huis de taart ga bekleden  :nooo , ergens anders ook niet hoor  ;)

ClaudiA

4

Dank je wel voor je reactie....lees nu dat er meer mensen last van soortgelijke problemen hebben (in bekleden en decoreren) dus ik ben gelukkig niet de enige!

Als andere nog tips hebben: ze zijn van harte welkom!