1

Onderwerp: Merinque creme veilig?

Misschien een domme vraag, maar ik stel 'm toch maar...Ik maak als ik voor volwassenen taart maak vaak merinque creme om mee af te smeren en te vullen, voor kinderen gebruik ik vaak banketbakkerscreme.
Dit doe ik vooral ivm de rauwe eiwitten in de merinque creme. Maar eigenlijk vind ik de merinquecreme veel en veel lekkerder, leuker om te maken dan de "gewone bbcreme" en prettiger om mee te werken.
Door de suikerstroop van 121 graden erbij te doen, "kook" ik toch eigenlijk ook de rauwe eiwitten? Zijn ze dan nog wel rauw?
Mijn vraag is dus eigenlijk, kan ik de merinquecreme ook gebruiken om een kindertaart mee te vullen ivm veiligheid enzo?
Alvast bedankt ....

2 Laatst bewerkt door Granny W. (17-11-2007 19:51)

Re: Merinque creme veilig?

In principe zijn de eiwitten gepaasteurizeerd door de hoge temp van de siroop die je erbij giet. Ik heb geen problemen mee om dit kids voor te zetten.

Zorg dat je eiwitten op kamertemp zijn voor je ze klopt, wil je toch op veilig spelen gebruk dan gepoederd eiwit zoals ovafine ea.

I believe in Sandy Claws

3

Hoi Granny,
Bedankt voor je reactie! Als jij er geen problemen mee hebt om dit kids voor te zetten, dan heb ik dat ook niet meer. Wilde toch even een "second opinion", voel ik me wat zekerder bij. Zoals ik al schreef vind ik merinquecreme zelf zo lekker (en fijn werken) dat ik 'm liever maak dan bbcreme...
Die ovafine waar je over schrijft, is dat net zoiets als eiwitpoeder of eiwitkristal? En zo niet, waar kan ik dit dan krijgen?
Ik heb trouwens al verschillende keren jouw recept van caramelsaus gemaakt (ook door de creme), is hier helemaal een grote hit! De

4

Bij sligro kun je ook pakken gepasteuriseerd eiwit kopen. Dan speel je helemaal op safe

Lieve taartgroetjes van Annemieke!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=ITO7BKL3

5

Baukje schreef:

En misschien moet ik hier eigenlijk een ander topic voor openen, maar nu we het toch over vullingen hebben :) heb jij misschien idee

I believe in Sandy Claws

6

Baukje schreef:

Die ovafine waar je over schrijft, is dat net zoiets als eiwitpoeder of eiwitkristal? En zo niet, waar kan ik dit dan krijgen?

Is gewoon eiwitpoeder, ik denk dat het een merknaam is, is wat banketbakkers gebruiken als eiwit vervanger.

Maar je kunt ook de 1.2.3. meringue maken, dan warm je de suiker met de eiwitten op tot een temp van tussen de 70 en 75 graden al rustig mixend, dan zijn de eiwitten gepasteurizeerd en de suiker gesmolten, daarna dik stijf en glanzend mixen en daarna blokjes gewijze de zachte boter toevoegen en blijven mixen totdat je dus een meringue creme hebt........

Maar als je het op je normale manier doet (een italiaanse meringue heet dat geloof ik) dan stop er voor de gein aar eens een termometer in je beslag als je net klaar bent met gieten tijdens eht mixen, dan zul je merken dat je dan ook boven die 70 graden uitkomt........

Voordeel van eiwitpoeder is dat je geen eigelen overhoudt :))

Maar zoals Miekje zei kun je ook werken met kant en klaar gekochte gepasteurizeerde eiwitten, te koop in de betere supermarkten (zeker met de feestdagen in het zicht) en de horecagroothandels....voor zover ik weet kun je eiwit ook invriezen als je over hebt.

I believe in Sandy Claws

7

Hoi Granny en Miekje,
Nou ja, wat :grr: dom van mij...Natuurlijk kan ik inderdaad ook gepasteuriseerd eiwit gebruiken. En met de feestdagen eraan komend moet dat toch te krijgen zijn in de supermarkt?

Maar ik ga toch ook eens doen wat jij zegt Granny, (ook dom dat ik zelf niet op het idee ben gekomen) , de volgende keer dat ik m.creme maak zal ik na het gieten van de suikersiroop bij de eiwitten de thermometer eens in het mengsel houden. Als ik weet hoe heet "het goedje" dan is dan zal ik het melden...

En het idee van de chipolata is inderdaad wat je zegt; het zit in de ingredienten. Ik heb tot nu toe de botercreme van de webshop nog niet gebruikt, maar zal dat bij een volgende bestelling toch eens proberen. Iedereen is er zo enthousiast over :)

Die 1.2.3. merinque had ik nog niet eerder van gehoord, maar ben er ook benieuwd naar. Weer een recept op mijn lijstje van uit te proberen recepten, had een dag maar 36 uur ofzo :)

8

Ik lees hier over de meringue creme. Lijkt me lekker, maar ik kan nergens het recept terugvinden. Heb je dat recept voor mij, Baukje?

Groetjes Jolanda

Wil je zien wat ik ervan gebakken heb.
http://www.makingcake.mijnalbums.nl/

9

Hoi Jolanda,
Ik wil absoluut niet met andermans veren pronken, dus het is niet mijn idee maar dat van Lara. Op haar site staan naast de prachtige foto's ook heerlijke recepten. De merinque creme wordt ook wel merinqueschuim genoemd, zo heet het dus ook op haar site :) Daar staat het recept ;)
Wil ook nog steeds een keer die dulce de Leche uitproberen, lijkt me ook :9
Groetjes
Marieke

10

Nu ik erover nadenk, volgens mij noem ik wat ik gebruik verkeerd, want in creme zit natuurlijk vet (boter of plantaardig) en hierin niet. Dus, sorry voor de verwarring. Ik bedoel dus echt merinqueschuim (en inderdaad, het is zijdezacht! :)

11

Oh bedoel je de meringue schuim. Ja dat ken ik natuurlijk wel. Ik ben gek van meringue. Maar ik dacht dat je met dat schuim een soort creme had gemaakt. Maar nu is het me duidelijk wat je bedoelt.

Groetjes Jolanda

Wil je zien wat ik ervan gebakken heb.
http://www.makingcake.mijnalbums.nl/

12

Ik had laatst die gepastureerde eiwit gebruikt voor royal icing en om meringues te maken, nu, het is allemaal in de vuilnisbak beland, wat viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiies. Daarna de meringues weer met gewoon eiwit (en wat mocca extract) gemaakt, en ze waren weer heerlijk!

13

O jee, Neeltje, en ik wou het net dit weekend proberen :( Ga dat denk ik toch maar doen en kijken wat lekkerder is :)
Jammer toch dan dat veilig en lekker niet altijd samengaan :) (ga maar niet uitrekenen hoe hoog het cholesterol gehalte van mijn taarten is denk ik :)

14

Baukje schreef:

O jee, Neeltje, en ik wou het net dit weekend proberen :( Ga dat denk ik toch maar doen en kijken wat lekkerder is :)
Jammer toch dan dat veilig en lekker niet altijd samengaan :) (ga maar niet uitrekenen hoe hoog het cholesterol gehalte van mijn taarten is denk ik :)

Eiwitten (kippen vers of droog) beinvloeden het cholesterol gehalte niet.......

I believe in Sandy Claws

15

Nee, maar al het andere dat ik nog wel eens in vullingen stop (bv....boter in de bbcreme) helaas wel :) Was niet helemaal duidelijk van me wat ik bedoelde :)
En dan lik ik ook nog eens veel te vaak de spatel af (en helaas is dat niet alleen bij het bakken van taartjes...:D Maar probeer dat nu minder te doen om mijn dochtertje het goede voorbeeld te geven ("nee, dat is niet lekker om te eten, in cakebeslag zit rauw ei...") Jong geleerd is oud gedaan h

16

Maar op zich zijn rauwe eieren niet gevaarlijk. Alleen voor inderdaad jonge kinderen en oudere mensen en voor mensen waar de weerstand laag voor is. Ik zou niet  graag de keren tellen in m'n leven dat ik het restant van het deeg dat in de bak achterbleef heb opgegeten, van jongs af aan al.

17

Neeltje schreef:

Maar op zich zijn rauwe eieren niet gevaarlijk. Alleen voor inderdaad jonge kinderen en oudere mensen en voor mensen waar de weerstand laag voor is. Ik zou niet  graag de keren tellen in m'n leven dat ik het restant van het deeg dat in de bak achterbleef heb opgegeten, van jongs af aan al.

Maar dat is vrij vers Neeltje.het gevaar zit um dus niet in vers klaargemaakte rauwe eieren, (behalve voor de zwakkeren onder ons) maar als het dus klaar gemaakt is, rauw blijft en bewaard wordt...

Onder de goede omstandigheden vermenigvuldigt zich een salmonella bacterie razendsnel zoals bvb bij iemand die de cake een dag lang op de tafel laat staan tijdens een verjaarda, dan kan het hard gaan bij kamertemp.

Is er maar genoeg bacterieaantal aanwezig dan wordt gewoon iedereen ziek, het is en blijft een risico.....berucht zijn verse mousses, en verse mayo's die niet ged bewaard zijn of te lang bewaard zijn waar een besmetting in zat...

De besmetting zit dus aan de buitenkant van het ei, hoe verser het ei, hoe minimaal de besmetting, hoe ouder het ei, hoe meer kans dat de besmettinge zijn weg heeft gevonden naar binnen maar kan ook in het begin stadium bij het breken en verwerken van het ei al kruisbesmeting geven naar eiwit en eigeel. Die besmetting is minimaal en als je regelmatig dit soort kleine besmettingen binnekkrijgt kan je immuunsysteem daar goed mee klaarkomen, het probleem zit um dus in de besmetting met een hoog aantal bacterien veroorzaakt door te lang bewaren en vaak niet bij de goede temp.

Dus eimengsel met blijvend rauw ei snel consumeren en anders goed gekoeld absoluut niet langer bewaren dan 48 uur...

I believe in Sandy Claws

18 Laatst bewerkt door mascha (22-11-2007 11:32)

Granny W. schreef:

Onder de goede omstandigheden vermenigvuldigt zich een salmonella bacterie razendsnel zoals bvb bij iemand die de cake een dag lang op de tafel laat staan tijdens een verjaarda, dan kan het hard gaan bij kamertemp.

Maar een cake is toch gewoon gebakken en dan is het toch niet meer gevaarlijk (de salmonella gaat toch dood bij zulke hoge temperaturen? Of ben ik nou gek?

Oh laat maar, ben inderdaad een beetje dom :) Je bedoelt denk ik een cake m

Mijn website: Presentaart

Berichten [ 18 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Merinque creme veilig?