1

Onderwerp: Biscuit met een gat... help

Hallo allemaal,
Ik probeer voor de eerste keer een mooie taart te maken.
Ik loop alleen tegen het volgende probleem aan...
Als ik mijn vierkante taartvorm vul met de mix de funcakes komt hij maar een klein beetje omhoog (3 cm) ik gebruik dan de hoeveelheid van 500 gram mix zoals deze in de tabel hier op de site staat.
De hoeveelheid die in de tabel stond voor een vorm van 24 cm was veels te weinig (net aan de bodem bedekt).
Maar naast dat hij maar 3 cm om hoog komt, komt er ook een gat (ronde bolling) onderin mijn taart waardoor de biscuit niet meer te gebruiken is.
Nu mijn vraag:
Hoe laat ik mijn taart meer ophoog komen?
Hoe kom ik van dat gat af?

www.Leoniestaarten.nl
Omdat er altijd wel een reden voor een taart is!

2

Re: Biscuit met een gat... help

Beste leonie ik zorg ervoor dat ik mijn mix goed mixt met warme eieren ( even in heet water zetten ) en als ik het in mijn bakvorm doet dan probeer ik de lucht eruit te halen, door eerst een beetje met een spatel duwen, wel zachtjes. dan probeer ik altijd dat het beslag  zonder bobbels in de vorm zit door een klein beetje  te 'schudden'  dat het in de bakvorm verdeeld is. Als dat is gedaan laat ik mijn tempratuur altijd oplopen (mijn oven eerst op 130 graden, daarna 150 graden en dan naar 170 graden), zo komt ie bij mij op de 10 cm hoog uit. Ook doe ik de hoeveelheid mix iets meer aanmaken dus 24 word 26, zo heb je wat meer beslag in de vorm maar komt ie wel mooi omhoog.
Ik hoop je duidelijk en voldoende te hebben geinformeerd.

Groetjes miranda  :)  :)  :)

taart in Alphen aan den Rijn
http://www.zoetegedachte.nl

3

Heb je 10 minuten gemixt? Dat is in ieder geval heel belangrijk om het goed luchtig te houden.
En wat voor oven heb je? Ik heb zelf een heteluchtoven, en ik gebruik altijd een oventhermometer omdat de stand niet overeenkomt met de werkelijke temperatuur.
Ik gebruik ook de mix van funcakes en dat gaat altijd goed.

Groetjes, Monica

4

Hoe groot is de vierkante vorm?
Hoe lang gemixt?
Hoe warm was de oven?

Hoe meer we weten, hoe beter de adviezen zullen zijn en des te mooier je volgende kapsel!

5

Nu alvast bedankt voor alle adviezen!
mijn vorm is 24x24 vierkant
Ik heb mijn beslag ruim 10 minuten gemixt maar dit niet met warm eieren (gewoon kamer temperatuur)
En mijn over staat op 180 graden.
Ik heb een combi oven wat het wel lastig maakt om de temperatuur op te laten lopen....
Ik ga jullie adviezen meenemen en kijken wat er dan komt!

www.Leoniestaarten.nl
Omdat er altijd wel een reden voor een taart is!

6

Voor een 24x24 vierkant zou 400 gram mix voldoende moeten zijn. Ik zou het gewoon nog eens proberen en dan heel goed controleren of je wel de juiste hoeveelheden hebt. En de oven niet op 180 maar lager zetten, rond 140-150 zou beter zijn. Dan maar wat langer bakken, maar wel gelijkmatiger.
En echt 10 minuten mixen. Eieren op kamertemp is prima.
Succes en ik ben benieuwd!

7

Mijn eieren zijn ook altijd gewoon op kamertemperatuur. En ik laat ook de oventemperatuur nooit oplopen, ik bak gewoon op de temperatuur en de tijd die op de verpakking van de mix staat.
Heb je een oventhermometer? Die kun je bij de Blokker voor een paar euro halen. Dan weet je in ieder geval zeker dat de temperatuur goed staat.

Groetjes, Monica