1

Onderwerp: Voor de 288e keer, cupcakes hoe?

Ik heb gezocht en gelezen, breng hier heel wat uurtjes door, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ik vraag het nog maar eens een keertje :o
Mijn cupcakes zakken in de oven al helemaal in:(
Ik heb vandaag mijn Kenwood Pattisier ontvangen en natuurlijk gelijk in gebruik genomen.
De machine doet het prima, alleen het resultaat is diep en diep bedroevend. Nu zijn mijn cupcakes altijd heel bedroevend, maar mooi gezien het resultaat van vandaag.
Keurig gemixt, met de klopper,40 gr. in een papiertje keurig afgewogen in een blik gezet en ze kwamen mooi op in de oven, de vlag lag al klaar om uitgehangen te worden ;)  en opeens, totaal ingezakt, tot op die bodem. Ik snap er helemaal niets meer van. Ik heb de oven niet open gedaan, dus dat kan het niet zijn.
Ik heb al diverse recepten geprobeerd, ook van deze site en tot op heden is het nog niet gelukt om mooie cupcakes te bakken.
Mijn vraag:
Mixen met de Kenwood, hoelang, en hoe hoog/hard
Eerst de boter en de suiker, hoelang?
dan 1 voor 1 de eieren erbij, hoelang?
cakemeel, hoelang?

Ik lees dat men de oven temp. opvoerd, is dit aan te bevelen. (Heb een hete lucht oven)
En bestaat het ultieme recept :o

Ik weet het allemaal niet meer :(
Weet iemand wat ik allemaal fout doe. Ben echt geen onervaren bakster, dus het is heeel frustrerend dat in mijn ogen zoiets eenvoudigs als cupcakes niet wil lukken.

2

Re: Voor de 288e keer, cupcakes hoe?

Hmmmm, geen idee!

In principe meng je alles in één keer (met uitzondering van melk meestal) tot dat alle ingrediënten samengevoegd zijn. Denk echt max. 4 minuten.

En wellicht kun je proberen om de cakejes te laten afkoelen in de oven, zodat het temperatuur verschil (met buiten de oven) kleiner is?

Misschien heb je een voorbeeld van je laatste recept? En anders the funcakes cupcake mix gebruiken. Die zijn heerlijk en er gaat echt nooit iets mis mee! (tot nu toe dan..  :rolleyes:)

Don't just dream your life, but live your dreams too!

3

Als je het recept van de Nigella cupcakes gebruikt (hier op de site te vinden), kun je alle ingredienten in 1x mixen. Alleen de melk doe je er op het laatst bij. Je hoeft helemaal niet lang te mixen (zoals bij biscuit voor een taart) en ook niet op de hoogste stand. Gewoon even mixen tot er een glad mengsel ontstaat en dan de melk er bij doen. Nog heel eventjes mixen (halve minuut ofzo).
Na het vullen van de cupcake-bakjes doe ik ze ongeveer 20 min. in de oven op 180 graden. Oven verwarm ik altijd wel voor.
Succes!

Ik heb ook de Patissier.

Vandaag 50 cakejes gebakken:

ik mik alles bij elkaar en mix dat. Simpel ...
Laatste minuut op de laagste stand.

Dan inderdaad zo'n 38-40 gram per cupcake. Dat bak ik in de heteluchtoven op 160 graden en dan zo'n 20-21 minuten (Funcakes-cupcakemix trouwens).

En dan zijn ze perfect.

Groetjes Karine

5

Dank jullie wel voor de info.
Ik ben normaal ook het type van mik maar bij elkaar in. Maar ja....
Gezien de vele mislukkingen dacht ik, ik doe het maar eens volgens de regels.
Ik ga morgen het Nigella recept nog maar eens proberen, de vorige keer was het geen succes.
Ik woon niet in de buurt van een winkel die funcakesmix verkoopt maar als ik het eens tegen kom ga ik dat vast eens proberen. Vroeger heb ik voor de kids zovaak kleine cakejes gebakken, zonder probleem. En dan nu... grrrr.. zo frusterend.

Ik ga jullie advies volgen en ik laat het weten of het gelukt is.
Gr.
karin

6

Ik bak ze vaak met de muffin-mix uit de supermarkt............geen problemen.

7

Ik zou niet alles in één keer erin gooien... je hebt het netjes gedaan. De boter en suiker mix je op redelijk hoge snelheid (niet de hoogste) totdat het luchtig is. Dan zet je de snelheid iets lager (niet de laagste) en doe je één voor één de eieren erbij (als het ei bijna is opgenomen kan de volgende erbij) en dan zet je de snelheid nog iets lager (laagste stand). Voor de bloem geldt, door mekaar is door mekaar. Dus zodra alle bloem erin zit, in 3 of 4 delen toevoegen, zodra je het niet meer ziet, volgende deel erbij. Zodra alle bloem erin zit, stoppen met mixen.

Ik denk echter niet dat het aan je mix-technieken ligt. Heb je een losse oventhermometer? Zet die in je oven en controleer de temperatuur. Heeft je hetelucht oven ook een onder- en bovenwarmte stand? Zo ja... gebruik die stand. Heeft je oven een draaiplateau? Zo ja... dan moet hij wel kunnen draaien. Als de cc's stil staan, gaat het mis.

Nogmaals ik denk dat het aan de oven ligt.

gr. Desiree

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

8

Hé Hé...

Zoonlief is voor mij naar Pipoos geweest, hij woont in Utrecht, en heeft cupcakemix gekocht, en tadaa ze zijn gelukt! Beetje te bruin, dus ik moet nog wat experimenteren met de temperatuur, maar ze lijken op cupcakes!