1 Laatst bewerkt door Granny W. (13-11-2007 21:59)

Onderwerp: Zoete kastanje creme (creme de marrons)

Ik zag dat iemand zoete kastanje creme had meegebracht uit Frankrijk, dit kun je zelf ook maken, erg lekker.

Ik koop altijd flink wat kastanjes als ze in seizoen zijn, het is even een werkje maar ik vries het in delen inzodat ik het altijd pakklaar heb liggen, verwerken in toetjes , cakes of sticky buns.

Kastanjes inkruisen en in de voorverwarmde oven (zo hoog mogelijk) bovenin op de hete bakplaat leggen en 10 tot 15 minuten poffen.

Af laten koelen tot hanteerbaar en allemaal pellen, kastanjes met zwarte of bruingrijze plekken in  de noot weggooien.

Alle kastanjes in een pan doen met dikke bodem en zoveel volle melk bijgeven zodat ze ruim onderstaan, opengesneden vanillestokje bijgeven en langzaam aan de kook laten komen. Op het laagste pitje laten pruttelen en iedere paar minuten omroeren zodat het niet aan kan zetten, dit kan van een uur tot anderhalf uur duren, soms moet je een scheutje melk hier en daaar bijvoegen als nog niet alle kastanje gaar zijn om aanzetten te voorkomen oomdat de puree te dik is en teveel vocht is verdampt, er onstaat een dikke cremige puree.

Vanille stokje leeg schrapen en stokje verwijderen, schraapsel onderroeren.

Nu even de staaafmixer er doorheen en afzoeten met wat suiker, niet te veel, nazoeten kan altijd nog als je weet waar je het voor gaat gebruiken, ook kruiden achterwege laten, dat kan altijd nog.

Goed af laten koelen en in handzame porties verdelen en invriezen.

Veel plezier.

I believe in Sandy Claws

2

Re: Zoete kastanje creme (creme de marrons)

ik heb m opgeslagen, alleen geloof ik dat het seizoen wel voorbij is (of niet?) het lijkt me heel lekker

Alles goed???? nee 3 fout

3

Is dat nou lekker kastanjes ? ik weet dat de Duitsers er dol op zjn :9 Verleden naar de kerstmarkt in Duitsland geweest en overal kon je kastanjes eten.

Nou misschien ga ik het dan ook maar eens proberen in December als ik weer ga en als het lekker is de vulling maken ;)

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

4

Dat is heel persoonlijk, net als met iedere voeding, heeft een heel eigen smaak.....ik gebruik het vaak als extra vulling in kaneelbroodjes of in sommige toetjes zoals Mont blanc......

I believe in Sandy Claws

5

Granny W. schreef:

Dat is heel persoonlijk, net als met iedere voeding, heeft een heel eigen smaak.....ik gebruik het vaak als extra vulling in kaneelbroodjes of in sommige toetjes zoals Mont blanc......

Granny W. ben je van echte bergen toetjes aan het maken ;) ? :lol: Vertel eens over dat toetje Mont blanc , daar wil ik wel wat meer over weten :think: Ben erg nieuwsierig ;)

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

6

Hmmm.ik heb verschillende recepten maar ik zal de meest gebruikte Italiaanse vorm nemen......maar dan op mijn manier :)

Voldoende voor ongeveer 4 tot 6 personen (vult erg)

Je neemt een stevige portie creme de marrons, ogeveer een half pond, is het koud dan warm eht ven op  in de magnetron (paar keer een 10 seconden hoog, roeren en herhalen tot lauw) neem 80 gram donkere chocolade, smelten au bain marie, toevoegen 2 a 3 el rum en 1 a 2 el suiker (ligt er aan hoe zoet de creme de marrons is)
Roer dit mengsel door de creme de marrons totdat het echt goed gecombineerd is, zet weg in de koelkast tot goed gekoeld.

Klop een kwart liter slagroom met suiker naar smaak en een versteviger totdat het bijna stijf is.

Neem een aardappelpureerder (of een zeef met grote gaten) en druk hier de creme de marrons mengsel doorheen zodat het een 'losse' berg vormt, schep over de bergen de slagroom als zijn de eeuwige sneeuw...voila.....

Andere manier, neem 250 gram creme de marrons, koud, vermeng er een halve tl kaneel doorheen. Klop een 250 ml slagroom met suiker naar smaak en versteviger en klop het stijf, vermeng de helft van de slagroom met de creme de marrons, maak er bergjes van in de glazen/schaaltjes boordjes, verstuif er nog een beetje cacao hier en daar, zet op de bergjes een piek van slagroom en stuif af met wat poedersuiker.....

I believe in Sandy Claws

7

Nou als ik eerdaags naar de kerstmarkt in Duitsland ga dan ga ik het proberen, mocht ik het lekker vinden dan maak ik je recept :9

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

8

hemels...ben een fan :Y