1

Onderwerp: Glutenvrij marsepein?

Hoi,

Ik ben me aan het verdiepen voor het glutenvrij taart maken, heb namelijk een aanvraag gekregen voor een meisje van 6 met glutenallergie.
Ik heb al verschillende recepten gevonden voor het kapsel te bakken, vullen gaat ook nog wel lukken,
Maar dan het marsepein.... Nooit aan gedacht dat daar ook wel eens gluten in kunnen zitten....
Ik heb marsepein van Hereca Select (makro) is 1/3. Er zitten de volgende ingredienten in:
Suiker 56,7 %, amandelen 33 %, glucose 5,2 %, stabilisator glycerol E422 4,2 %, sorbitol E420i minder dan 1 %.

Heeft glucose met gluten te maken?? Sorry ik weet er niks vanaf, wij hebben gelukkig helemaal geen allergieen.

Maar ik vind het zo sneu voor dat meisje, ze heeft nog nooit een taart gehad op haar verjaardag, dat ik me er in wil verdiepen.

En nu moet de marsepein gekleurd worden.... Ik heb de kleuren van Wilton, zit daar nog iets in wat niet kan?

Alvast bedankt voor hulp!

Gr, Risje

2

Re: Glutenvrij marsepein?

Hoi,

Als ik zo de ingredienten lees zit daar niks in. En de kleurstoffen zijn ook te gebruiken, MAAR\

Let goed op je materialen(bakvorm, uitstekers, oven, tools enz) dat die goed en dan ook goed schoon zijn anders krijg je kruisbesmetting en word het kindje ziek op haar verjaardag.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3

De kleuren van Sugar Flair zijn in ieder geval glutenvrij.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

Glucose heeft niets met gluten te maken, wel met suiker. Zetmeel en gemodivseert zetmeel kunnen wel gluten bevatten ( ten zij ze van mais, rijst of soja zijn)

Ik heb dit weekend voor mijn oom een glute vrije taart gebakken en bekleed. Heel veel werk want al je gereedschap moet je, ook al staat hetschoon in de kast, nog een keer afwassen. Er kannammelijk best kruimeltjes/ sporen van gluten bij gekomen zijn. Ook het complete aanrecht moet je dubbel zo goed schoonmaken, maizena van koopmans mag je niet gebruiken en gebruik alleen maar dichte, niet aangebroken verpakkingen. Pak schoone keukendoeken, en let er op dat jeook een schoon schort voor doet.

Al met al gewoon heel voorzichtig zijn dus.

Mijn oom was overigens blij verast met zijn taart

Claudia

5

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik had al gelezen dat je heel voorzichtig moet zijn en alles extra schoon moet maken, dat is geen probleem.