1

Onderwerp: Fruity ganache

Dit is de premiere van een lijn ganache recepten die straks op mijn eigen site komen te staan en jullie krijgen de eerste :

Ingredienten:

Let op, alles in grammen
60 gram slagroom
60 gram fruitpuree (bvb mango, frambozen of een ander fruit met geprononceerde smaak)
30 gram boter.

25 gram eidooier
30 gram fijne suiker

115 gram donkere chocolade

Chocolade breken, hakken of gallets gebruiken en in de staande mixer doen en de vlinder installeren.

Slagroom, fruitpuree in een pannetje zachtjes tot de kook laten komen en intussen in een mixkom de eierdooier en de suiker mixen tot licht gekleurd en cremig.

De warme vloeistof nu, onder goed mixen, rustig en in een dun straaltje bij het eimengsel geven.

Terug in de pan doen en rustig aan de kook brengen intussen goed blijven roeren en de bodem schoonvegen met een pannenlikker.

Nu de vloeistof door een zeef op de chocolade gieten, de vlinder op een laag tempo, daarna op medium zetten en zo een ganache draaien, daarna af laten koelen maar niet hard laten worden, nu met de vlinder op hoogste stand romig kloppen.

Geschikt voor vulling, mits in de taart gevuld kan de taart wel een dagje buiten de koeling.

Verwerken tot truffels:
Een plat plaatje of bord bekleden met een velletje bakpapier, de ganache in een spuitzak (bvb snoepzak) doen en hiermee bolletjes spuiten met een doorsnede van ongeveer 1.5 tot 2 cm.

Nu onbedekt in de koelkast zetten voor de nacht zodat ze opstijven en de buitenkant lichtjes opkorst.

Volgende dag uit de koelkast halen, wachten tot de condenscyclus voorbij is en ze er 'droog' uitzien.

Donkere chocolade temperen en  een bakje klaarzetten met cacao, een bolletje op een vorkje nemen, door de chocolade halen, even af laten druipen en  de onderkant van de vork even langs de rand van de bak halen en daarna in de cacao laten vallen, even de bak met cacao schudden totdat het geheel bedekt is. Maak er zo een serie en plaats ze daarna op een bord, werk zo door tot ze allemaal zo bewerkt zijn, zet op een koele plaats om af te harden.

Bewaren in een schaaltje etc, op een droge koele plaats, zo blijven ze minimaal 2  weken goed (als ze dat halen :))

I believe in Sandy Claws

2 Laatst bewerkt door lune (16-11-2007 18:03)

Re: Fruity ganache

hee, dit topic had ik gemist..mmmmmmm dat klinkt lekker en ben vereerd dat wij de primeur krijgen

Alles goed???? nee 3 fout

3

wat een lekkere ganache is dit met fruitsmaak(nooit gedacht dat dat kon). bedankt voor het recept granny.
en alle andere informatie die ik eerder gelezen heb,volgens mij weet je best veel van ingredienten.

groetjes hanane
O..ja kijk ook op http://olalataarten.mijnalbums.nl

4

Het is mijn 'vak', ik heb deels een kook en bak opleiding gedaan heel lang geleden en daarna altijd doorgegaan om mijn kennis te verbreden en ik ben er iedere dag minstens 6 uur mee bezig....en volgend jaar weer verschillende cursussen van leermeesters etc......

Zo als jullie nu tijdelijk volzitten van taart in je hoofd, zit ik al meer dan 40 jaar met voeding van allerlei soort in mijn hoofd en leven....

Tel daar bij op dat ik al 38 jaar op een speciaal dieet sta, sportdieten en afvaldieten heb gemaakt voor anderen etc.......

Voedsel is leuk en de feestelijke kant is dan eht leukst en eigenlijk het moeilijkste omdat het vaak nauw luistert.....en aan anderen die kennis doorgeven is altijd leuk :)

Ik ben gewoon voedsel varslaafd en omdat ik het niet of nauwelijks mag eten ben ik er maar mee aan de slag gegaan en dat is bevredigend genoeg :)

I believe in Sandy Claws

5 Laatst bewerkt door hanane (18-11-2007 20:56)

interessant!

groetjes hanane
O..ja kijk ook op http://olalataarten.mijnalbums.nl

6

hanane schreef:

interessant!

Nah.niet echt maar ik draaf wel eens door in mijn enthousiasme :))

I believe in Sandy Claws