1

Onderwerp: Vierkante taart van een beginner..

Hoi!

Ik ben nog niet zo lang bezig met taarten maken maar liep de vorige keer dat ik een vierkante taart maakte wel tegen een probleem aan.

Ik zal eerst even een stommiteit van mezelf bekennen: Ik heb gewoon 2 cakes van de dirk gekocht toen en daar geprobeerd 1 geheel van te maken..

* De vulling was van slagroom met frambozen erin gedrukt maar die zakte steeds in waardoor de taart ook scheef trok. Hoe voorkom je dat de slagroom in de vulling (met in dit geval diepvries frambozen) inzakt?

Daarnaast had ik hem dus bekleed met icing. En dat werkte ook niet echt super door de structuur van de cake en de slagroom bleef er aan plakken bij de randen.

Nu moet ik eind mei een vierkante taart maken voor het dochtertje van onze schoonmaakster.. Deze wil ik dus wel bekleden met marsepein. Van binnen wil ik de sinaasappelcreme gebruiken uit het onderdeel recepten. En dit keer bak ik zelf braaf (lees: als het lukt) een biscuitcake in een vorm.

**Nou vraag ik me af, als je een vierkante taart gaat bekleden, hoe doe je dat dan met de hoeken?

***En als ik de taart wil afsmeren kan ik daar dan ook die sinaasappelcreme voor gebruiken?

De vorige keer dat ik botercreme gemaakt had (uit z'n mix van FunCakes), voor op cupcakes, werd hij door meerde mensen als te boterig ervaren ondanks dat ik wel de aanwijzingen had opgevolgd.

****Is het anders een andere optie om af te smeren met botercreme en dan daar een beetje sinaasappelsap doorheen te doen voor de smaak? Of weet iemand een lekker alternatief (geen chocola en rood fruit ivm allergie) met botercreme waardoor ik de taart wel netjes af kan smeren voordat de marsepein erop gaat?

***** En weet er iemand hoe ik makkelijk ballonnetjes uit kan steken/maken voor op de taart, gewoon 2D? Zelfde geldt voor een grote 4..

Super bedankt alvast!

~* Iemand vertelde mij ooit eens dat elke nieuwe dag een reden is voor een feestje. Houdt dat in dat elke nieuwe dag ook reden is voor een taart?! Dan ben ik voor!! *~

2 Laatst bewerkt door sypeyu (05-05-2011 15:20)

Re: Vierkante taart van een beginner..

Ik zou eerst oefenen met een een biscuit bakken.

Ja er is een alternatief kan je vinden in de zoekfunctie zoeken op afsmeren.

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

3

Ik ga ook zeker van de week die biscuit eerst even bakken. Anders bak ik weer gewoon een simpele ouderwetse cake.  :P (Dit keer dus niet gekocht bij de Dirk!  O-) )

~* Iemand vertelde mij ooit eens dat elke nieuwe dag een reden is voor een feestje. Houdt dat in dat elke nieuwe dag ook reden is voor een taart?! Dan ben ik voor!! *~

4

vierkante taart bekleden: beginnen met de hoeken, daarna de rest.......

afsmeren met sinaasappelcreme: geen idee, er zit wel water in, dus er is een risico dat je marsepein ervan gaat smelten.......bij de FAQ's staan meerdere alternatieven om mee af te smeren. Je kan aan de botercreme een smaakje van Patidess toevoegen........... :Y

ballonnetjes en de 4.............of uitstekers kopen of uitsnijden met een mesje............

Succes met je taart! En wel showen als ie af is?

5

Karin09 schreef:

vierkante taart bekleden: beginnen met de hoeken, daarna de rest.......

afsmeren met sinaasappelcreme: geen idee, er zit wel water in, dus er is een risico dat je marsepein ervan gaat smelten.......bij de FAQ's staan meerdere alternatieven om mee af te smeren. Je kan aan de botercreme een smaakje van Patidess toevoegen........... :Y

ballonnetjes en de 4.............of uitstekers kopen of uitsnijden met een mesje............

Succes met je taart! En wel showen als ie af is?

Tuurlijk laat ik hem zien als hij af is. Maar ik ga hem pas 31 mei maken.. Wel alvast voorbereidingen treffen voor die tijd want ik moet hem 's avonds maken.. Iets met studie enzo..

Hoe bedoel je met beginnen bij de hoeken? Moet ik de plak over de bovenkant heen leggen en dan eerst de hoeken rond maken en dan de rest of moet ik eerst met losse stukken de hoeken bekleden en dan pas de bovenkant erop leggen zoals bij een ronde taart?

Mn vierkante bakblik van PME is binnen, das al heel fijn :)

6

Hoekn rond maken gaat niet lukken denk ik  :D

Uitrollen, dan over de taart leggen en eerst de hoeken aanduwen/strijken, vervolgens de rest van de taart........zo bedoelde ik het.

Bij een ronde taart leg je toch ook de bovenkant er niet pas later op? Of snap ik nu iets niet?

7

Je kan even google'en op how to cover a square cake (kijken bij video's), daar staan hele duidelijke filmpjes   :)

8

Karin09 schreef:

Hoekn rond maken gaat niet lukken denk ik  :D

Uitrollen, dan over de taart leggen en eerst de hoeken aanduwen/strijken, vervolgens de rest van de taart........zo bedoelde ik het.

Bij een ronde taart leg je toch ook de bovenkant er niet pas later op? Of snap ik nu iets niet?

Hmm als ik het zo lees klinkt het inderdaad wel stom wat ik zei. :D

k bedoelde meer zo van, Maak je eerst met losse stukjes de hoeken en doe je dan het geheel en snij je daar de hoeken uit. Maar nu snap ik het :D

Bij een ronde taart leg je idd ook niet pas later de bovenkant erop.. Ik snap mezelf geloof ik niet meer.. Maar bedankt in iedergeval :D

9

Hullie schreef:

Je kan even google'en op how to cover a square cake (kijken bij video's), daar staan hele duidelijke filmpjes   :)

Thanks, dat zijn inderdaad hele duidelijke filmpjes :) Nu weet ik wat ik moet doen en dat ik de volgende keer ook eerst effe op filmpjes kan googlen :P

10

Om een sinaasappelsmaak botercreme te maken zijn er een aantal opties..

Het vocht om de mix aan te maken vervangen voor sinaasappelsap..

Patidess Sinaasappelsmaak toevoegen na het maken van de botercreme

LorAnn Olie sinaasappel toevoegen na het aanmaken van de botercreme

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

Als je je vierkante bakblik al beinnen hebt zou ik zeker eerst een aantal keer oefenen op je bakblik voordat je het op je taart doet. Eerst de hoeken van de lap marsepein glad op het bakblik/biscuit glad strijken en daarna de zijkanten.
Succes!

Life is what you bake it.

12

Bommeltje schreef:

Om een sinaasappelsmaak botercreme te maken zijn er een aantal opties..

Het vocht om de mix aan te maken vervangen voor sinaasappelsap..

Patidess Sinaasappelsmaak toevoegen na het maken van de botercreme

LorAnn Olie sinaasappel toevoegen na het aanmaken van de botercreme

Kan je met die Patidess Sinaasappelsmaak ook gewoon 1:1 botercreme (das toch met roomboter en poedersuiker?) gebruiken? Of wordt het dan een rommeltje?

Botercrememix kan je dat gebruiken voor het afsmeren of is dat ook te nat voor de marsepein?

13

Ja hoor, je kunt zowel patidess als LorAnn toevoegen aan 1:1.. maar daarmee smeer je zo dun af dat ik me afvraag of dat wel zin heeft.. je laagje om af te smeren is als het goed is maar hooguit 1 a 2 mm dik.

Je kunt prima afsmeren met de botercreme mix, in al die jaren is het bij mij maar 1 x mis gegaan.. Zorg wel dat je de mix minimaal 1 uur laat staan voor je hem aan de boter toevoegt, desgewenst is het ook mogelijk om maar 150 gr water toe te voegen i p v 200 gr... dan zit er iets minder vocht in..

1:1 smaakt idd erg boterig!

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

14

Bommeltje schreef:

Ja hoor, je kunt zowel patidess als LorAnn toevoegen aan 1:1.. maar daarmee smeer je zo dun af dat ik me afvraag of dat wel zin heeft.. je laagje om af te smeren is als het goed is maar hooguit 1 a 2 mm dik.

Je kunt prima afsmeren met de botercreme mix, in al die jaren is het bij mij maar 1 x mis gegaan.. Zorg wel dat je de mix minimaal 1 uur laat staan voor je hem aan de boter toevoegt, desgewenst is het ook mogelijk om maar 150 gr water toe te voegen i p v 200 gr... dan zit er iets minder vocht in..

1:1 smaakt idd erg boterig!

Vanwege die boterige smaak wil ik er juist iets van sinaasappelcreme indoen. Ik kreeg de vorige keer met mn cupcakes het commentaar dat de botercreme mix niet zo lekker was. Ik had er toen niets bij gedaan.

Thanks voor je tips :)