1 Laatst bewerkt door hj (28-05-2006 21:00)

Onderwerp: allemaal vraagjes

Hallo allemaal

Heb rondgekeken in de webshop en op de site en heb een paar vragen voor de bruidstaart die ik wil gaan maken.

Wat is het verschil tussen de pettinice rolfondant en de decorating icing spul wat ook in het moederdag pakket zit? En wat kan ik het best aanschaffen om roosjes te maken? Moet je de roosjes gewoon laten drogen om hard te worden, hoelang duurt dit? En hoelang kun je ze bewaren?
Als je rozen langs de zijkant van de taart legt, moet je die nog vastplakken oid zo ja waarmee?
Ook wil ik de initialen en ringen op de taart schrijven/tekenen, liefst in goud kleur iemand een idee hoe ik dit kan doen?
Moet  je bij een twee laags taartje ook al stokjes ter versteviging gebruiken?
En is iemand wel eens bij die winkel kaufland in duitsland geweest in Nordhorn of Meppen? Is daar veel keus?

Hannelore

[img]http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=J8RNCZQQ&album=H3WCN8F3[/img]

2 Laatst bewerkt door Car (29-05-2006 10:15)

Re: allemaal vraagjes

Hoi Hannelore,

Ik kan proberen je te antwoorden:

Wat is het verschil tussen de pettinice rolfondant en de decorating icing spul wat ook in het moederdag pakket zit?

Rolfondant is een suikerpasta, vrij stevig materiaal, waar je mee kunt "kleien". Je kunt het uitrollen en over een taart leggen (net als marsepein) en er figuurtjes van maken. Sommigen gebruiken liever rolfondant op een taart, sommigen liever marsepein. Het ligt er ook aan wat je lekkerder vindt. Decorating Icing zoals in het moederdagpakket zit, is kant en klare icing die je kunt spuiten. Je moet het dan iets verdunnen met wat water, en dan kun je er prachtige randjes mee maken, of gewoon de taart mee insmeren, zoals ik bij mijn paastaart heb gedaan.

En wat kan ik het best aanschaffen om roosjes te maken? Moet je de roosjes gewoon laten drogen om hard te worden, hoelang duurt dit? En hoelang kun je ze bewaren?

Roosjes kun je maken van marspein, maar ook van fondant, van icing of van botercreme. Als je ze maakt van marsepein of van rolfondant, dan "klei" je ze. Maak je ze van icing of van botercreme, dan spuit ze je met een spuitzak. Dit laatste vind ik persoonlijk wel moeilijk, maar ik ben niet zo'n ster in icing. Moet meer oefenen geloof ik. Er zijn filmpjes over hoe je roosjes kunt maken, zoals deze (gemaakt van botercreme of icing),
of deze (klik op cake flowers), of deze (dit zijn roosjes van marsepein).
Je kunt ze allemaal volgens mij best lang bewaren, als je ze luchtdicht verpakt. Behalve misschein die van botercreme, maar dat weet ik niet zeker.

Als je rozen langs de zijkant van de taart legt, moet je die nog vastplakken oid zo ja waarmee?

Je kunt ze vastplakken met een beetje icing of botercreme, maar als je een marsepeinen taart hebt, kun je ze vaak ook met een beetje water vastplakken. Heb ik in ieder geval wel eens gedaan. Maar icing is steviger.

Ook wil ik de initialen en ringen op de taart schrijven/tekenen, liefst in goud kleur iemand een idee hoe ik dit kan doen?

Velen hier steken de letters uit met uitsteekvormpjes. Deze kun je dan weer goud kleuren met glanspoeders.

Moet  je bij een twee laags taartje ook al stokjes ter versteviging gebruiken?

Het wordt hier wel altijd aangeraden, maar zelf heb ik nog geen lagentaart gemaakt...

En is iemand wel eens bij die winkel kaufland in duitsland geweest in Nordhorn of Meppen? Is daar veel keus?

Hier heb ik geen antwoord op, ben er nog nooit geweest...

Succes met alles!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

3

Re: allemaal vraagjes

Hoi Hannelore,

De meeste vragen heeft Carry al zeer goed beantwoord. Ik heb nog 1 ding toe te voegen. Van de metallic poeders kun je ook verf maken, door het aan te lengen met wat zeer sterke alcohol kun je zo goud (of zilver natuurlijk) verf krijgen, dat kan soms makkelijker zijn om op de taart aan te brengen als de letters er al op zitten. (en de ringen). Mocht je het eerst erop doen, dus voor de letters op de taart zitten, dan kun je ook met het poeder werken. Moeilijk is dan wel om te zorgen dat je geen goud plekjes op de taart rondom de letters krijgt..... het is gewoon alles even uitproberen wat jou het beste lukt.

Groetjes en succes! Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: allemaal vraagjes

De Kaufland winkel in Duitsland heeft net iets meer dan een gewone Hema/V&D bij ons. Bij ons is hety bijna niks en daar is het niet veel :D
Het is maar wat je zoekt...
Ze hebben net een paar bakvormen meer en als je geluk hebt een taartsnijder en zo maar veel moet je je er niet bij voorstellen.

Dus leuk om even langs te gaan als je er toch bent maar niet echt de moeite waard om er speciaal voor te gaan denk ik...iemand anders een andere mening ???

Groetjes Nicole