1

Onderwerp: instortingsgevaar

ik heb nu een paar bescuit taarten gebakken....
en in allerlei vormen. de eerste keren gingen prima. maar mijn laatste 2, allebei stapeltaarten dus 4 taarten zijn ingestort na het bakken. niet dramatisch dat ik ze niet meer kan gebruiken.
van een ronde vorm 26 cm doorsnee en 20 cm doorsnee.
de buitenrand blijft hoog, dan een cirkel stort een cm in en dan in het midden blijft hij op hoogte.

ik bak de bescuit ongveer 45 min. dan is hij droog... haal hem gelijk uit de oven, stort hem om op bakpapier en laat hem afkoelen. binnen enkele minuten zie je die binnencirkel instorten.

iemand enig idee wat ik verkeerd doe? of waar het misgaat?
hopelijk kan iemand me helpen.

de bescuit blijft luchtig. en met goede vulling. in dit geval mona aarbeienkwarktaartpudding kan je het wel wegwerken. en goed afsmeren. maar het hoort niet en ik vraag me dus af wat ik verkeerd doe?

bedankt voor het meedenken in ieder geval.
gr. christa

2

Re: instortingsgevaar

Welk recept gebruik je? Welke oven heb je en op welke temp bak je?

En waarom stort je op bakpapier? En niet gewoon op een rooster (heeft niks met je vraag te maken, maar het viel me op)

Moet zeggen dat ik over het instorten van een cirkel nog nooit iets gelezen heb hier, raar dat het midden wel hoog blijft.
Welke bakvormen gebruik je?

En heb je die 4 bodems achter elkaar aan gebakken, het beslag voor allemaal tegelijk gemaakt of heb je bodems tegelijk in de oven gezet?

3

sowieso zou ik je Biscuit laten afkoelen op een rooster, niet gewoon op bakpapier. Maar ik denk niet dat dat te maken heeft met het instorten. Ik zou zeggen niet volledig gaar? maar dan zakt de biscuit in het midden in. Zoals jij het beschrijft : (buitenkant goed, dan een stik dat naar beneden gaat en dan midden terug hoog)Bak jij met een heating core?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

ik heb er een foto van gemaakt. zal zo even plaatsen.
maar je begrijpt me goed cathy. het is zoals je zegt.

ik gebruik een mix (ergens op internet gevonden) 150 gr. cakemeel, 120 gr. basterdsuiker, 2 zakjes vanille suiker, en 5 eieren.
maar mijn eerste taarten gingen altijd goed.
ik maak de mix voor 2 bodems tegelijk. ik mix ze samen zeg maar. en dan gaan ze om en om de oven in. ik heb een combi oven en bak op 150 graden.
ze zijn goed gaar. want als ik ze doorsnij zijn ze heel mooi luchtig en gelijkmatig. alleen dus een ingestorte rand. dat had ik eerder niet.

ik stort hem op bakpapier omdat dat dan niet plakt. daar maak ik hem helemaal op af. en kan hem zo de taartdoos inschuiven. aangezien ik net begonnen ben en ik verschillende maten bak, wil ik niet overal van die onderkartonnentjes voor kopen. als ik hem op een rooster stort krijg je dan niet al die riggels in je bescuit?

bedankt voor het meedenken meiden.

groetjes christa

5

Nou ik denk dat het wel degelijk te maken kan hebben met storten op bakpapier, taarten laat je altijd op een rooster afkoelen zodat de wasem weg kan, zoals je het nu doet kan er geen vocht aan de onderkant weg.
je krijgt wel een patroon in de onderkant maar je taart bekleed je en smeer je af dus daar zie je niets meer van óf je maakt van je patroonkant je bodem.

Groetjes Melanie

6

Ik denk dat het bakpapier toch niet de reden kan zijn. Ik stort al jaren opbakpapier en niet op een rooster :+ . Ik heb hier nog nooit last van gehad.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Ik stort ook altijd op bakpapier (dat op een rooster ligt)...en gaat ook altijd goed.

8

Wat jij nu beschrijft heb ik dus ook iedere keer
de randen blijven hoog de binnenrand om het dan maar zo
te noemen storten in en de binnenstip blijft ook hoog
ik heb die niet alleen met rond maar ook met vierkante vormen

9

ik heb het rooster op een stenen aanrechtblad staan en daar komen altijd druppels waterdamp op tijdens het afkoelen, dus zoveel wasem moet een taart blijkbaar kwijt. Denk toch dat het daarmee te maken heeft :Y 
:think: Anders eens 10min langer in de oven laten staan, misschien net niet helemaal goed?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Ik denk echt niet dat het te maken heeft met het storten op bakpapier. Ik stort zelfs op een plastic snijplank en dit gaat prima, hij stort niet in.

Ik heb wel eens gelezen als je cake maakt (geen bisquit) dat hij langzaam moet afkoelen en dat als het een te groot tempratuur verschil is dat hij instort. Misschien is dit het?

Succes.

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

11

cakekrummels schreef:

Ik stort ook altijd op bakpapier (dat op een rooster ligt)...en gaat ook altijd goed.

Dat is misschien ook een verschil. En wellicht is dit net zo'n verhaal als de botercrememix en 1:1 smeerders, bij de een gaat het wel en de ander niet ;)

Groetjes Melanie

super dat jullie zo meedenken.
ik ga het zeker de volgende keer anders proberen.
en wat ik me nu herinner is dat ik het eerst vaak op een (houten)snijplank stortte... en nu dus op bakpapier, en voorheen had ik er geen last van.
al sluit dit net zo af. maar misschien is er toch verschil.

ik heb pas eind mei weer een taart te bakken, maar ik ga het zeker even anders proberen. hopelijk licht het daar aan.

super bedankt voor de reacties.
leuk!