1

Onderwerp: maat cakeboard

ik werk meestal met kartons tussen een stapeltaart, maar wil nu ook wat cakeboards bestellen.

Ik vraag me alleen af welke maat dan goed is. Mijn kapsels krimpen altijd en zijn dus iets kleiner dan de bakvorm. tussen 2 lagen taart gaat dat denk ik uitsteken. Hoe doen jullie dit? Kun je ze net als karton knippen?

ik heb in de zoekfunctie gezocht maar kom er niet uit. Als ik iets over het hoofd heb gezien hoor ik het ook graag :Y

dank alvast!

Vandaag is mijn lievelingsdag!
www.label6.nl

Re: maat cakeboard

Cakeboard kun je niet knippen. Ik heb geen flauw idee hoe ze dat hebben, want mijn biscuits krimpen ook altijd, vraag me af hoe je dat mooi krijg.

3

Iris Zijlstra schreef:

Cakeboard kun je niet knippen. Ik heb geen flauw idee hoe ze dat hebben, want mijn biscuits krimpen ook altijd, vraag me af hoe je dat mooi krijg.

ja precies, lijkt me niet mooi als het uitsteekt, maar lees toch wel dat het dezelfde maat moet zijn als je taart.... by the way, ik vind jouw stapels altijd zo mooi, maar ik begrijp dat jij dus geen cakeboards gebruikt, ook niet bij je bruidstaarten?

www.label6.nl

4

altijd een maatje kleiner.. dus bij een kapsel van 15 cm een board van 12,5 gebruiken  :Y

5

jup, dat doe ik ook :)

Maar is het dan weer niet te klein? Of vul je die rand met botercrème en dan meebekleden?

7

Nee hoor ik vul niks bij... wel opletten dat je je dowels dus onder de board hebt zitten...

8

Ik gebruik altijd passende drums. Dus voor een 20 taart, een 20 drum. Gaat ook altijd perfect eigenlijk....

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

9

Even voor de duidelijkheid:

Cakedrums zijn 4 mm en daar wordt vaak mee gestapeld
Cakeboards zijn 10 mm en daar staat de taart vaak op. Voor grotere megastapels worden boards wel eens gebruikt om te stapelen. Ik gebruik ook passende drums om te stapelen.
Dus 20 cm taart is 20 cm drum.

:)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

10

Misschien heeft het te maken met waar je in bakt. Mijn springvormen zijn niet exact de maat die ze zeggen te zijn, en dan is je karton/board dus groter dan je taart.
Dat is misschien bij de bakpannen niet?

11 Laatst bewerkt door Iris Zijlstra (22-04-2011 10:44)

mamakaat schreef:

Cakeboards zijn 10 mm en daar staat de taart vaak op. Voor grotere megastapels worden boards wel eens gebruikt om te stapelen. Ik gebruik ook passende drums om te stapelen.

Aha! Goed dat je het zegt, want het was voor mij niet duidelijk.

Maar je bekleed dus de board gewoon mee als je er een megastapel mee stapelt?

12

Iris Zijlstra schreef:
mamakaat schreef:

Aha! Goed dat je het zegt, want het was voor mij niet duidelijk.

Maar je bekleed dus de board gewoon mee als je er een megastapel mee stapelt?

Jep! Issie dus extra hoog! :)

13

mamakaat schreef:

Volgens mij is het precies omgekeerd  ;)  cake boards van 4 mm dik gebruiken om te stapelen, ik gebruik dezelfde maat.

Groet, Jolanda

14

Volgens mij is de drum 10 mm hoog en de board 4 mm. het ging mij inderdaad om de 4 mm boards voor tussen de stapellagen. Ik begrijp dat de meesten toch gewoon dezelfde maat gebruiken... en aangezien ik nooit uitstekende boards zie ;)  ga ik dat ook maar doen.

dank allemaal!

www.label6.nl

15 Laatst bewerkt door mamakaat (24-04-2011 14:02)

Hihihi ja inderdaad, beetje ongelukkige typefout!  :o

Het is precies andersom!

Dankje Jo! sorry Bo!   :)

EditL Trouwens wel heel graapig dat ik met mijn voor de duidelijkheid iedereen nog meer in de war heb gebracht...Zie je mijn wijsneus? Die is bij deze weer een stukje gegroeid...
:lol:

16

ik gebruik ook altijd dezelfde maat cakeboard als taart, het zal er dan dus vast aan liggen wat voor soort pan je gebruikt (bij springvormen is vaak de buitenrand gemeten, bij pme pannen de binnenkant, doorsnede dus) en hoeveel je kapsels krimpen.
Mijn kapsel krimpen bijna niet, en volgens mij krimpen kapsels als ze te lang in de oven staan of te lang in hun hete bakvorm blijven staan

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

17

tipsytaartje schreef:

ik gebruik ook altijd dezelfde maat cakeboard als taart, het zal er dan dus vast aan liggen wat voor soort pan je gebruikt (bij springvormen is vaak de buitenrand gemeten, bij pme pannen de binnenkant, doorsnede dus) en hoeveel je kapsels krimpen.
Mijn kapsel krimpen bijna niet, en volgens mij krimpen kapsels als ze te lang in de oven staan of te lang in hun hete bakvorm blijven staan

Dank nog voor deze aanvulling. ik gebruik de PME bakpannen, dus dat moet dan goed gaan!

www.label6.nl

18

nu heb ik dus een probleempje,

ik heb een stapel 30-20-10

20cm hebben ze wel maar 10cm niet. en wat doe ik er dan tussen??

19

ik heb voor mijn eerste bruidstaart afgelopen week cakeboard gepakt die dezelfde maat hadden als mijn bakvormen. En dat paste dus niet  :grr: . Mijn kapsels krimpen ook maar ik heb de cakeboard met veel moeite wel op maat kunnen knippen met een stevige keukenschaar. Dus knippen kan wel maar ik denk dat snijden nog beter zal gaan met een hobbymes oid.

Volgende keer neem ik een maatje kleiner!

20

mamakaat schreef:

thanks voor deze tip ;) athans ik las al dat de boards 4mm zijn en de boards 10, maar voor de rest super bedankt. want ik wou al een nieuwe topic plaatsen over wat nou waarvoor gebruikt wordt :D:D
ik ben helemaal blij ;)
en als ik het dus goed begrijp, bij een taart van 20cm gebruiken jullie een maatje 17,5 en voor 25 cm een 22,5 etc.... ???

liefs moor1984

21

grappig, de meningen zijn dus toch verdeeld, uiteindelijk dus maar gewoon proberen :-)

www.label6.nl