1

Onderwerp: Tylose, hoe doen jullie het?

Ik heb een vraagje over tylose.
Ik ben nogal een impulsief iemand, zo ook met taarten bakken/decoreren. Als ik zie dan wil ik dat onmiddellijk ook proberen, maar dat kan dan niet, omdat de tylose nog moet harden.
Op het potje staat dat je de tylose er moet onder mengen en dan 2 uur laten rusten.
Meestal heb ik daar op dat moment geen tijd voor.
Hebben jullie altijd een voorraadje marsepein/fondant met tylose klaar staan?
Ik wil het vooral gebruiken voor bloemen en blaadjes die zo mooi rechtop kunnen blijven staan (vooral de omgekrulde blaadjes dan)

En als de tylose dan gerust heeft, kun je dan je blaadjes maken zodat ze onmiddellijk rechtop blijven staan? of moet je ze dan nog eens laten rusten in 1 of andere vorm ofzo? (ik denk nu vooral aan van die kelkbloemen, snap je?)

Het is een beetje een rare uitleg, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel!

Tips zijn welkom!

2

Re: Tylose, hoe doen jullie het?

tylose werkt wel meteen hoor, vind ik in ieder geval, dat het meteen steviger wordt.
Tragant gom moet wel even intrekken, maar ook dan gebruik ik de fondant meteen en laat ik het drogen, en dan wordt het goed hard.
Je kan een blaadje ofzo in de goede vorm 'buigen' en dan laten drogen, dan blijft het gewoon die vorm als het stevig genoeg is.
Ik heb niets doorgekneed op voorraad, maar je kan wel bijvoorbeeld gum paste kopen en op voorraad hebben, is echt superspul vind ik, en je kan er mooi opstaande blaadjes van maken z

Mijn website: Presentaart

3

ik gebruik het ook meteen ik begin met de tylose door de marsepein/fondant te kneden en dan laat ik het rusten en doe ik andere dingen en daarna doe ik gebruik ik de wat uitgeharde marsepein/fondant

4

Bedankt voor de tip van de gum paste!

Ik had een stukje witte fondant liggen met tylose erin (was al harder geworden), ik heb het toen eventjes verwarmd om terug kneedbaar te maken en groene kleurstof doorgekneed. Ik wou er toen rechtopstaande blaadjes van maken, voor de rand van de taart (de blaadjes moesten dus een stukje over de taart uitsteken), maar na uren laten drogen waren ze nog altijd zo slap
(de foto komt binnenkort in de parade)

Zou dat dan komen door het verwarmen of door de kleurstof erbij?

5

ik gebruik de marsepein direct nadat ik er tylose doorheen heb gedaan. Als ik het laat rusten vind ik het niet fijn meer werken.

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties