1

Onderwerp: banketbakkersroom van te voren klaar maken

Hallo, ik moet zaterdag een taart leveren met o.a. banketbakkersroom volgens recept op deze site.

Kan ik de bbakkersroom vanavond al maken en daar morgen pas de cake mee vullen? Of is dat allemaal te vroeg en moet ik gewoon tot vrijdag wachten?

Als ik over heb, kan ik dat dan invriezen?

2

Re: banketbakkersroom van te voren klaar maken

Ik zou het niet vanavond maken voor een taart die zaterdag geleverd wordt. Er zitten verse eieren in!

Bij de lijst met vullingen staat ook een lijst met vullingen die je in kunt vriezen nl http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=91996
Daar staat dat je het kan invriezen

3

banketbakkersroom kun je nu geloof ik al wel maken
de cake invriezen kan gewoon, door de cake in een taartdoos te stoppen en daar plastic omheen te doen

Ik zou het vrijdag pas maken  :Y

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

5

Banketbakkersroom zou ik vrijdag pas maken. Als je instantpoeder gebruikt kan je de gele room gewoon invriezen. Echter eigen gekookte room (met ei zoals eerder vermeld) kan niet worden ingevroren.

Waarom vrijdag pas maken?

In deze geleroom zit zetmeel voor binding. Dat betekent dat zodra je er water opgooit dat ie opstijft. Maar zetmeel blijft niet eeuwig water binden. De kwaliteit van zetmeel loopt terug. Dit proces heet retrogradatie en gebeurt het snelst bij een temperatuur tussen -7 en +7. Tijdens de retrogratie laat de zetmeel het water los. Gevolg is dat als je vandaag de geleroom maakt, dat je zaterdag een slappe klonterige zooi hebt, in plaats van een mooie gladde room.

Wij in de bakkerij mogen gele room maximaal 1 dag van te voren aanmaken. Wat je vandaag maakt mag je morgen gebruiken en dan moet het weg.

6

duidelijk. Dan maar vrijdag maken en eventuele rest zelf lekker opsmullen. :9

Bedankt allemaal voor de reacties.

7

Heb ik toch nog een vraagje aan Karinth1.

Als je je taart al gevuld hebt met bbakkerroom, afgesmeerd en gedecoreerd, kan je die dan wel in smeren of mag dat ook niet?

en dan heb ik het over de zelf gemaakte bbakkersroom.

8

Insmeren met wat? Ik snap  je vraag niet helemaal

9

Gevuld met room, afgesmeerd met bc, fondant, decoreren, dus een complete taart en dan invriezen?

10

Karinth1 schreef:

Banketbakkersroom zou ik vrijdag pas maken. Als je instantpoeder gebruikt kan je de gele room gewoon invriezen. Echter eigen gekookte room (met ei zoals eerder vermeld) kan niet worden ingevroren.

Misschien een gekke vraag maar je schijnt technisch zeer goed onderlegd zo afgelezen aan je reactie, wat is dan de reden waarom verse eigen gekookte room niet ingevroren kan worden ? Bacterievorming ? Verandert de structuur of dergelijks ?

11

Dames, ik snap iets niet: als ik een taart bij de bakker bestel, verwacht ik dat die VERS is, als iemand bij mij een taart zou bestellen zou ik die dus ook VERS leveren, dus niet al een halve week tevoren gemaakt en invriezen.  Ik snap best dat het soms lastig is, maar ja, dan moet je die verplichting niet aan gaan :| , of zie ik het nu te simpel?

Karinth1 schreef:

Waarom vrijdag pas maken?

In deze geleroom zit zetmeel voor binding. Dat betekent dat zodra je er water opgooit dat ie opstijft. Maar zetmeel blijft niet eeuwig water binden. De kwaliteit van zetmeel loopt terug. Dit proces heet retrogradatie en gebeurt het snelst bij een temperatuur tussen -7 en +7. Tijdens de retrogratie laat de zetmeel het water los. Gevolg is dat als je vandaag de geleroom maakt, dat je zaterdag een slappe klonterige zooi hebt, in plaats van een mooie gladde room.

Wij in de bakkerij mogen gele room maximaal 1 dag van te voren aanmaken. Wat je vandaag maakt mag je morgen gebruiken en dan moet het weg.

HELD!!!  :thumb:

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

13

Baylah schreef:
Karinth1 schreef:

Misschien een gekke vraag maar je schijnt technisch zeer goed onderlegd zo afgelezen aan je reactie, wat is dan de reden waarom verse eigen gekookte room niet ingevroren kan worden ? Bacterievorming ? Verandert de structuur of dergelijks ?

Ik weet het niet meer precies maar alles draait om de zetmeel. Bij zelf gemaakte geleroom krijgt de zetmeel anders behoorlijjk wat de verduren. Eerst koken en vervolgens weer invriezen. Dat kan deze zetmeel niet aan. Zetmeel uit de instant poeders wel. Dit is gemodificeerd zetmeel

14

TofTaartje schreef:

Gevuld met room, afgesmeerd met bc, fondant, decoreren, dus een complete taart en dan invriezen?

Fondant is ook niet een sterk idee om in te vriezen. Goed opletten bij ontdooien ( geld ook voor marsepein) tijdens het ontdooien kan de suiker uit de fondant/marsepein oplossen in het condens wat zich vormt in en op je taart.

Compleet afgesmeerd en afgewerkt zou ik hem niet invriezen. Maak dan een soort van half fabricaat. Je vult je taart met invriesbestendige vullingen, je masceert hem af. En dan verpakken en in de vriezer. Dan op de dag van levering of 1 dag ervoor taart ontdooien bekleden en afwerken

15 Laatst bewerkt door Baylah (21-03-2011 20:10)

Karinth1 schreef:

Ik weet het niet meer precies maar alles draait om de zetmeel. Bij zelf gemaakte geleroom krijgt de zetmeel anders behoorlijjk wat de verduren. Eerst koken en vervolgens weer invriezen. Dat kan deze zetmeel niet aan. Zetmeel uit de instant poeders wel. Dit is gemodificeerd zetmeel

Ik wil je graag op je woord geloven maar we nemen de proef op de som, het toeval treft namelijk :) Vanavond heb ik verse zwitserse room gemaakt van zelf gemaakte banketbakkersroom en hetgeen ik nog over had van bbr in een tupperware in de vriezer geplaatst. Morgen zal ik het ontdooien en dan kom ik er nog op terug  :thumb:

Update:
Het is inderdaad een viezige drap geworden toen het eenmaal ontdooid was.

16

Laatst heb ik bbr ingevroren en dat was idd een vieze bende geworden. Ik wou het toen gewoon een keer uitproberen en ik zeg niet doen.

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

17

omakneeltje schreef:

Dames, ik snap iets niet: als ik een taart bij de bakker bestel, verwacht ik dat die VERS is, als iemand bij mij een taart zou bestellen zou ik die dus ook VERS leveren, dus niet al een halve week tevoren gemaakt en invriezen.  Ik snap best dat het soms lastig is, maar ja, dan moet je die verplichting niet aan gaan :| , of zie ik het nu te simpel?

bij de bakker is vaak zat iets niet vers hoor  :nooo daar wordt echt genoeg ingevroren waar je geen weet van hebt, zelfde geldt voor bijv vlees of vis in de supermarkt

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

18

ja, idd. Je wil niet weten wat je eigenlijk allemaal 'vers uit de diepvries' koopt in de winkel......

19

Dames ik heb de schoolboeken maar weer eens van e plank gehad. Het werkelijke waarom niet invriezen staat er niet in. Kam me iets over die zetmeel herinneren van de leraar. Er staat gewoon in niet invriezen, maar geen reden jammer genoeg. Deze prof. Boeken van de bakkersvakschool geloof ik graag :)

20

ws omdat er minder stabilisator inzit?

en mag ik nog wat kwijt: op school verklaard iedereen de receptenmaker op deze site voor gek want NIEMAND gebruikt bloem in zn gele room, zegt men...

21

Wie heeft het over bloem in de gele room? Niemand.... Het gaat over zetmeel... Zetmeel en bloem zijn 2 verschillende dingen. Als jij het voor elkaar krijgt gele room te maken zonder zetmeel lever ik direct m'n 3 behaalde mbo bakkersdiploma in....

22

daar heb ik t ook niet over maar bij t recept in de receptencategorie staat dat er bloem bij moet...

23

omakneeltje schreef:

YES  :thumb:  (zucht, eindelijk iemand die het snapt)

Met zoete groet! Akire

24

omakneeltje schreef:

nee hoor maar ja  :x

25 Laatst bewerkt door Akire (21-03-2011 21:57)

mmmmmmhhhh... k'weet niet?!!!

Alle bakkers die geen verse spullen leveren ???!!! Alles invriezen ??!!!

Tja, ?!

Met zoete groet! Akire