1 Laatst bewerkt door Kiruiv (19-02-2011 21:24)

Onderwerp: Wie kan mij HET antwoord geven?

Lieve baksters, HELP! Ik heb een uur via de zoekfunctie mijn antwoord proberen te vinden, maar ik ben er niet helemaal zeker van of ik dat nou heb gekregen... :think:

3 maart ben ik uitgerekend van ons kindje en ik wil ipv beschuit met muisjes koekjes serveren. Vandaag heb ik (na de uitstekers in de té leuke, nieuwe winkel van De Leukste Taarten Shop gekocht te hebben :lol: )  60 koekjes volgens het recept van Peggy Porschen gebakken, en die wil ik de aankomende week gaan decoreren met Royal Icing. Maar... ik heb natuurlijk geen koektrommel waar ik 60 koekjes in kwijt kan.  Zouden jullie mij willen helpen en mijn vragen beantwoorden?

1) Klopt het dat ik de ongedecoreerde koekjes het beste in een open bakje kan bewaren?
2) Zo nee, hoe wel?
3) Hoelang kan je ongedecoreerde koekjes bewaren?
4) Kan ik de gedecoreerde koekjes in een kartonnen taartdoos bewaren en moet de deksel dan dicht of open?
5) Zo nee, hoe wel?
6) Kan ik de gedecoreerde koekjes stapelen, met bakpapier ertussen, in deze doos?
7) Hoelang kan dit?

De hormonen gieren door mijn lijf en ik ben zo lekker onzeker. Ik vind het zo'n leuk idee, wil graag dat het lukt... Weet echt niet hoe ik dit nou moet aanpakken en jullie zijn met z'n allen zo goed!!!

"There are far, far better things ahead than any we leave behind" - C.S. Lewis

2

Re: Wie kan mij HET antwoord geven?

Ik heb geleerd dat je suikerkoekjes luchtdicht verpakt in bijv. folie ongeveer een maand kunt bewaren. Met folie bedoel ik die plastic koekjeszakjes. Maar dan zijn ze dus per stuk verpakt.

Groetjes, Elly

3

Ik heb ook even een zoekfunctie gebruikt, maar zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende antwoorden.  :rolleyes:

Groetjes, Elly

4

Helaas weet ik hier ook niet alles van... er staat me wel bij dat in Cookie Craft staat dat je onversierde koekjes het beste in een diepvrieszakje in de vriezer kan bewaren, misschien kan iemand dit bevestigen? Ik decoreer ze eigenlijk altijd binnen een dag of twee na het bakken. Wanneer ze eenmaal versierd zijn bewaar ik ze gewoon onbedekt op een schaaltje. Ik ben nu bij mijn ouders, maar morgen heb ik de gelegenheid koekjes te proberen die nu een maand liggen, ik laat het je weten ;). Ik heb in elk geval gelezen dat ze versierd ongeveer 1-2 weken echt lekker blijven, maar nog veel langer goedblijven.

Als je ze individueel wil verpakken beveel ik je trouwens een tripje naar de Wibra aan. Bij de kaartensectie liggen plastic zakjes om kaarten in te doen. Kunnen ook heel goed koekjes in! Ze zijn maar 2 euro voor 100 stuks.

Als de versierde koekjes eenmaal droog zijn (ik laat ze 24 uur drogen) kun je ze zonder problemen stapelen, eventueel met wat bakpapier ertussen om de decoraties te beschermen.

Hopelijk helpt dit een beetje, als ik er aan denk zal ik morgen even proeven of koekjes die een maand oud zijn nog smaken :).

5

bedankt elly en stephl!inderdaad zoveel tegenstrijdige antwoorden... stephl ben erg benieuwd naar jouw bevindingen! keep me posted! :thumb:

6

Op het forum van de site van de koekjesfee kun je alle antwoorden vinden

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

7

Ik heb net letterlijk de proef op de som genomen en ik zeg: kan prima. Ze smaken wel echt het beste als je ze binnen twee weken opeet, maar je kan ze ook na vier weken nog gerust opeten.

8

Okee, bedankt! Dus gewoon bewaren in een kartonnen doos moet kunnen?

9

Ik denk het wel, bij mij liggen ze niet eens in een doos, maar op een bordje. Misschien wel goed om te vermelden: ik heb niet het recept van Peggy Porschen gebruikt, maar het zijn wel ook suikerkoekjes. Het belangrijkste verschil met koekjes die zeg maar een week oud zijn vind ik dat de royal icing een stuk harder lijkt. Maar er zat ook wel een flinke laag op. En zoveel eet ik niet van mijn eigen koekjes, dus vergelijken is lastig ;). Misschien kan het geen kwaad om voor de zekerheid ook op het forum van de koekjesfee rond te vragen, daar zitten denk ik mensen met meer ervaring met koekjes bewaren dan ik!

10

Ik gebruik het recept van de koekjesfee, en bewaar de koekjes soms heeeeeel lang (blijven heeeeel lang goed en lekker - mijn ouders bewaren de koekjes heel lang als ze ze mooi vinden, ze hebben er ook al gegeten van 1 jaar oud en dat ging goed  :) ).
Ik doe ze in afgesloten plastieken dozen. Als je moet stapelen kan dat idd met een stukje bakpapier ertussen, ook als ze gedecoreerd zijn. Of als je ze in zakjes wil kado geven, kan je ze alvast in deze zakjes doen.
Met een laagje icing worden de koekjes volgens mij toch nooit keihard.
En zo lang hoef jij ze niet meer te bewaren hé.
Succes met de koekjes, en met de bevalling!!!

11

Ik bewaar mijn koekjes altijd in een glazen wekpot met een bodempje rijst. Die potten koop je voor een paar euro bij Blokker. Gedecoreerd en gestapeld. Ik heb toevallig gisteren het laatste koekje van mijn dochters verjaardag (4 weken geleden ;) ) (http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=131851) opgegeten en was nog prima. Ik heb ook het Peggy Porschen recept gebruikt en gedecoreerd met Royal icing van Funcakes.

12

djehr schreef:

Ik bewaar mijn koekjes altijd in een glazen wekpot met een bodempje rijst. Die potten koop je voor een paar euro bij Blokker. Gedecoreerd en gestapeld. Ik heb toevallig gisteren het laatste koekje van mijn dochters verjaardag (4 weken geleden ;) ) (http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=131851) opgegeten en was nog prima. Ik heb ook het Peggy Porschen recept gebruikt en gedecoreerd met Royal icing van Funcakes.

Dat is een supertip.
Leg je de koekjes dan gewoon op de rijst?

groetjes karin

13

Oke, bedankt!!! Wat een goede tips allemaal, erg blij mee!!! Zal inderdaad nog even rondneuzen bij de koekjesfee... En als de koekjes klaar zijn zal ik een foto posten!
@ Kristien, nee ik hoef niet zo lang meer te wachten... ;)

14

kaatje1 schreef:
djehr schreef:

Ik bewaar mijn koekjes altijd in een glazen wekpot met een bodempje rijst. Die potten koop je voor een paar euro bij Blokker. Gedecoreerd en gestapeld.

Dat is een supertip.
Leg je de koekjes dan gewoon op de rijst?

:Y, gewoon op de rijst. Je hebt maar weinig nodig, hoor. Ik doe er ongeveer een eetlepel in. De rijst neemt vocht op zodat de koekjes niet zacht worden (zelfde effect als rijst in het zoutpotje)