1

Onderwerp: Kan iemand me vertellen hoe ik geen bolling op mijn bescuit krijg???

Als ik mijn bescuit bak krijg ik aan de bovenkant een bolling, dus als ik hem later omdraai zit de bolling beneden met als gevolg, schuine taart of ik moet er een stuk afsnijden.

Nu heb ik hier eens ergens gelezen dat je door de temeratuur te langzaam te verhogen je geen bolling krijgt kan iemand me misschien tips geven??

Bak de bescuit nu 30 min op 170 graden.

Liefs Nance

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!

2

Re: Kan iemand me vertellen hoe ik geen bolling op mijn bescuit krijg???

Ik ben altijd blij met een bolling! Zodra ik het kapsel op de kop op het rooster stort dan duw ik hem gelijk goed recht. Nooit scheve taarten!

Jacqueline

3

Doe ik ook maar of hij zakt niet goed naar beneden of het bescuit scheurt??

springt hij als je hem naar beneden hebt geduwd nooit weer een stukje naar boven??

4

Doe ik ook maar of hij zakt niet goed naar beneden of het bescuit scheurt??

springt hij als je hem naar beneden hebt geduwd nooit weer een stukje naar boven??

5

Ja, af en toe komt 'ie weer een beetje op, maar als je hem daarna vult heb je er geen last meer van.

Jacqueline

6

Ok ga ik zeker proberen, ik blijf dan twijfelen en ga er dan ik snijden etc.....THANX!

7

Je moet niet duwen maar gewoon onderste boven laten staan dan zakt hij vanzelf recht!

8

Met duwen bedoel ik natuurlijk wel met beleid...

Jacqueline

9

Op zoek naar iets heel anders zat ik gisteravond in een al wat ouder bakboek te bladeren, daar stond in hoe je die bolvorming kunt voorkomen tijdens het bakken van biscuit.
Eigenlijk heel simpel, de zijkanten van de vorm niet invetten !
ik ga het zeker de volgende keer proberen.

Christine.

10

keukentje schreef:

Op zoek naar iets heel anders zat ik gisteravond in een al wat ouder bakboek te bladeren, daar stond in hoe je die bolvorming kunt voorkomen tijdens het bakken van biscuit.

Gaat het dan niet vast zitten aan de zijkanten? Of zou je dan bakpapier moeten gebruiken?

Dat is toch een TAART waard!

11

Ik heb ook altijd een bolling. Deze snijd ik er gewoon af als ik hem ga gebruiken. En dan eet ik die zelf lekker op  :9
Je taart is dan weer kaarsrecht. Het afgesneden stuk doe ik aan de onderkant.

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

12

Een bolling kun je verminderen door wat langer op een iets lagere temperatuur te bakken en als je het beslag in de vorm doet, het beslag naar de zijkanten duwen, zodat er in het midden een kuil ontstaat, tijdens het bakken trekt dit dan weer recht.
Een natte theedoek om je bakvorm en dan in je oven wil ook wel helpen.

Groetjes, Elly

13

@ppeltje schreef:
keukentje schreef:

Gaat het dan niet vast zitten aan de zijkanten? Of zou je dan bakpapier moeten gebruiken?

Het boek zegt dat je na het bakken de biscuit met een warm mes, tussen biscuit en bakblik, even los moet snijden.
Een reep bakpapier zal ook wel kunnen, denk ik.

Christine.

14

ik bak tegenwoordig op 160 graden en is de bolling een stuk minder .

15

Omkeren wil een hoop verhelpen zoals Yakefrank al zei, en mocht het nog iets te bol zijn gewoon na afkoelen nog even terug in de bakvorm en dan het deel wat uitsteekt afsnijden.. hou je mes mooi horizontaal dan heb je een prima basis..

Maar meestal komt het wel goed als je de temp iets lager zet, en meteen vanuit de oven op zijn kop zet!

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

16

ik zou ook zeggen, temp net wat lager

Groetjes, Dorothea.

17

Ik bak mijn cakes én mijn cupcakes altijd op 150°c en heb dan nooit een bolling. Want dat bolle deel moet je er maar afsnijden en dat lekkere cake die je moet weggooien. Zonde! :9

18

Hoe lang bak je dan langer dan 30 min?

19

keukentje schreef:
@ppeltje schreef:
keukentje schreef:

Het boek zegt dat je na het bakken de biscuit met een warm mes, tussen biscuit en bakblik, even los moet snijden.
Een reep bakpapier zal ook wel kunnen, denk ik.

Heel soms zit mijn biscuit vast aan de bakpan. Maar daar ben ik niet blij mee  :nooo . De zijkant is niet glad, dus kruimelig na het lossnijden. Dan eerder bakpapier. Maar ligt het daar wel aan? Ik denk ook eerder aan te hoge temperatuur. Ik bak een 25 cm wel 55 min op 150 graden hetelucht. Volgens mij krijg je een bolling doordat de temperatuur te hoog is waardoor het beslag te snel rijst.
Ik stort mijn biscuit ook gelijk op zijn kop op een rooster  :Y

20

Niet lossnijden met een scherp mes. Heb vandaag voor het eerst met een mes tussen mn cake en het bakblik gezeten, n.a.v. dit topic, alleen heb ik een scherp mes gepakt. En nu zitten er allemaal krassen in mn PME bakpan :S Had ik van te voren natuurlijk ook wel kunnen bedenken :S maar dat deed ik dus niet. Dom van me.

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

21

Ik gebruik deze http://www.deleukstetaartenshop.nl/bakv … -2942.html

22 Laatst bewerkt door taartjesdroom (09-02-2011 19:43)

Ik leg er altijd 10 seconden een plaat bovenop en vervolgens stort ik hem ondersteboven op een rooster.

23

Almie schreef:

Niet lossnijden met een scherp mes. Heb vandaag voor het eerst met een mes tussen mn cake en het bakblik gezeten, n.a.v. dit topic, alleen heb ik een scherp mes gepakt. En nu zitten er allemaal krassen in mn PME bakpan :S Had ik van te voren natuurlijk ook wel kunnen bedenken :S maar dat deed ik dus niet. Dom van me.

Ik citeerde het boek nog wel zo goed, met een WARM mes los snijden. :s Echt balen dus.

Christine.

24

keukentje schreef:
Almie schreef:

Ik citeerde het boek nog wel zo goed, met een WARM mes los snijden. :s Echt balen dus.

Ik denk niet dat een WARM mes minder krast hoor!
Het blijft altijd tricky om met een mes in je bakpan te gaan!

25

Samantha975 schreef:

Ik gebruik deze http://www.deleukstetaartenshop.nl/bakv … -2942.html

Ik heb op een voorlichtingsfilmpje op youtube gezien dat het ook werkt met repen badhanddoek die bevochtigd zijn. Die moet je dan ook vastzetten rondom de bakpan. Heb het alleen nog niet uitgeprobeerd. Ga ik volgende week denk ik doen, als ik voor het eerst mijn ø30 vorm ga gebruiken.  :rolleyes: