1 Laatst bewerkt door kristien (06-02-2011 21:36)

Onderwerp: carnaval Topsy turvy - ingezakt!!

http://img.photobucket.com/albums/v603/kristienhenckaerts/moz-screenshot-13.png
Hier de topsy die ik voor ons familiefeest gisteren had gemaakt. Eigenlijk een verlate kerst, maar met een kerstthema kon ik toch niet meer aankomen. Toevallig kwam ik de narretjes-topsy van Tom Poes weer tegen, en dat vond ik zo'n mooi ontwerp dat ik ook zoiets wilde maken (bedankt Yvonne voor de uitleg over het boetseren!)
Dan nog effe zoeken naar de link die Mamakaat gaf, van hoe je een echt topsy moet snijden. En van haar ook weer veel tips gekregen, bedankt!
So far, so good, gisteren met 3 afzonderlijke onderdelen in de auto gestapt. Toen ik aankwam was de onderste laag helemaal gaan verzakken!! Help! Natuurlijk weerstaan dan de bovenste lagen ook niet aan de zwaartekracht en ging alles overhellen. We hebben dus maar snel iets achter de taart gezet zodat hij niet kon omvallen. En gelukkig konden we 15 min na het stapelen al met eten beginnen. Met de smaak was niets mis, gelukkig.
Nu vraag ik me af, ligt het aan het feit dat het biscuit is? Of teveel laagjes gesneden (zodat de laagjes onderling gingen schuiven)? Geen idee, ik denk dat mijn volgende weer een rechte taart wordt.

En hier nog een foto die mijn tante me net doorstuurde: de cakeballetjes erbij die ik met de afgesneden stukken had gemaakt:
http://img.photobucket.com/albums/v603/kristienhenckaerts/image001.jpg

2

Re: carnaval Topsy turvy - ingezakt!!

Jammer dat hij inzakte,want het is wel een leuke taart!
Misschien te warm gestaan zodat hij is gaan smelten en daardoor is gaan schuiven?

If life gives you lemons, make lemonade!

3 Laatst bewerkt door Guus (06-02-2011 22:07)

zak eens lekker door !!  Zak eens lekker door , das goed voor de lijn !! :P

4

wat jammer, de taart was hartstikke leuk! :Y

Wat voor vullingen en hoeveel per biscuit heb je gebruikt?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

ik gebruik altijd cake voor een topsy vooral als ik hem maak van boven breed naar smal toegelopen.

maar hij was wel leuk!

meer foto's op me site www.taartschuur.nl en op www.facebook.com/detaartschuur bedankt voor het kijken.

6

GEWELDIG en die kleuren echt stoer. Dat ie ingezakt is doet gelukkig niks aan de smaak! Die cakeballetjes zijn geinig.

Niemand is volmaakt, en daar ben ik het perfecte voorbeeld van!
Liefs Ilona

7

heel leuk gedaan!! en die cakeballetjes zijn ook erg leuk!
jammer dat hij inzakte!!

8

Erg mooi... Ik heb geen ervaring met topsíes, maar ik denk dat de combinatie van scheef stapelen, taps bijsnijden en biscuit gebruiken een lastige combi is :D Waarmee had je gestut?

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9

De onderste laag waren 3 biscuits van 25 cm op elkaar, de twee onderste 2x gevuld, de bovenste schuin gesneden en 1x gevuld. Samen met de lagen tussen de taarten zijn dat dus 7 lagen vulling...
Middenste waren 3 biscuits van 20 cm (zonder bijsnijden) met hetzelfde vulschema. Bovenste maar twee taarten op elkaar, elk 2x gevuld. Allemaal mokka botercreme. Biscuit zeer licht getrempereerd met koffielikeur.
Uit de diepvries in koelkast van 4°C ontdooid. 40 min rijden naar locatie.
Gestut met houten duvels van zo'n 7 mm schat ik, maar de onderste was dus al verzakt voordat ze gestapeld werden, het ligt dus niet aan het stapelen van de lagen op elkaar, maar (zoals Jozien zegt) aan scheef stapelen in 1 laag zelf + snijden + biscuit + dan nog het aantal vullingen.
Volgende topsy gewoon ongevulde cake, als ik er nog aan begin :)