1

Onderwerp: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

aan de ene kant vind 't stom ,maar wil toch ff zeker weten,had al zeker 40 jaar een Braun keukenmachine met alles erop en aan,maar die deed af en toe rare geluiden maken en vorige week was de Kenwood in de aanbieding bij de Makro,dus heb mezelf toch maar verwent,maar mijn vraag is ;;;voor de botercreme de ballon en voor de biscuitdeeg die klopper,dacht het wel maar wil toch ff zekerheid en aangezien de meeste van jullie zo;n machine hebben.
alvast bedankt Carla

2

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Voor het biscuit de bolgarde en voor de botercreme die vlindergarde! :)

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

3 Laatst bewerkt door Alinimini (03-02-2011 15:29)

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Nee, andersom.
Alles zonder boter, wat luchtig moet zijn, met de ballonklopper. Dus biscuit.
Al het andere met de witte K-klopper.
Zo staat het in het boekje.

Dit betreft dus de openingspost, dus niet de post van Etspaghet. Aangezien die hetzelfde zegt als ik.  :)

4

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

:lol: De meningen zijn verdeeld zie ik al. Ik gebruik zowel voor de botercreme als voor biscuit de ballonklopper. Voor Cakedeeg en ed, dus zwaarder deeg de K-klopper en voor kneeddeeg de deeghaak. Dit doe ik al ca 20 jaar en het gaat nog steeds goed! ;)

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

5

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Bij de banketbakker heb ik geleerd dat de vlindergarde (of K-klopper) de botercreme luchtiger slaat. :)

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

6

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Heidimaris schreef:

:lol: De meningen zijn verdeeld zie ik al. Ik gebruik zowel voor de botercreme als voor biscuit de ballonklopper. Voor Cakedeeg en ed, dus zwaarder deeg de K-klopper en voor kneeddeeg de deeghaak. Dit doe ik al ca 20 jaar en het gaat nog steeds goed! ;)


ik doe het ook zo..maar geen 20 jaar :D

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

7

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Een garde mag je niet gebruiken bij boter! is te zwaar..
Garde is alleen geschikt voor eieren op te kloppen of beslag op basis van eieren..

Vorige week toevallig kenwood aan de foon gehad omdat mijn garde bijna kapot is na 4 maanden!

8

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

In de gebruiksaanwijzing staat toch echt dat je met de garde geen boter mag mixen.
Maar als het al 20 jaar goed gaat, zal het de komende tijd ook wel goed gaan. Maar ik heb al een paar keer hetzelfde verhaal als van Joyce84 langs zien komen, dus ik zou het risico niet nemen.  :D

Dit heb ik uit de gebruiksaanwijzing gekopieerd:
de menghulpstukken en hoe ze gebruikt kunnen worden:

klopper  Voor het bereiden van taarten, koekjes, gebakjes, suikerglazuur, vullingen, éclairs en aardappelpuree.

garde  Voor eieren, room, beslag, vetloos eiergebak, meringue, kaastaart, mousse, soufflé. Gebruik de garde niet voor zware mengsels (bijv. boter en suiker vermengen), omdat de garde daardoor beschadigd kan raken.

deeghaak  Voor gistmengsels.

9

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Alinimini schreef:

In de gebruiksaanwijzing staat toch echt dat je met de garde geen boter mag mixen.
Maar als het al 20 jaar goed gaat, zal het de komende tijd ook wel goed gaan. Maar ik heb al een paar keer hetzelfde verhaal als van Joyce84 langs zien komen, dus ik zou het risico niet nemen.  :D

Dit heb ik uit de gebruiksaanwijzing gekopieerd:
de menghulpstukken en hoe ze gebruikt kunnen worden:

klopper  Voor het bereiden van taarten, koekjes, gebakjes, suikerglazuur, vullingen, éclairs en aardappelpuree.

garde  Voor eieren, room, beslag, vetloos eiergebak, meringue, kaastaart, mousse, soufflé. Gebruik de garde niet voor zware mengsels (bijv. boter en suiker vermengen), omdat de garde daardoor beschadigd kan raken.

deeghaak  Voor gistmengsels.

Die van mij is niet kapot door boter hoor ;) maar dit was de discussie die ik met de telefoniste had omdat zij dacht dat ik hem verkeerd gebruik ;) ik heb gewoon pech gehad met de garde of ik bak structureel te veel  :think:  :D

10

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

jeetje nou weet ik het nog niet  :lol: ,wacht nog ff op meer  :lol: .maar jullie alvast bedankt  :thumb:

11

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Ik gebruik voor biscuit de K-klopper en voor dun beslag of mengsels de ballongarde.

Christine.

12 Laatst bewerkt door Heidimaris (04-02-2011 12:17)

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Alinimini schreef:

In de gebruiksaanwijzing staat toch echt dat je met de garde geen boter mag mixen.
Maar als het al 20 jaar goed gaat, zal het de komende tijd ook wel goed gaan. Maar ik heb al een paar keer hetzelfde verhaal als van Joyce84 langs zien komen, dus ik zou het risico niet nemen.  :D

Dit heb ik uit de gebruiksaanwijzing gekopieerd:
de menghulpstukken en hoe ze gebruikt kunnen worden:

klopper  Voor het bereiden van taarten, koekjes, gebakjes, suikerglazuur, vullingen, éclairs en aardappelpuree.

garde  Voor eieren, room, beslag, vetloos eiergebak, meringue, kaastaart, mousse, soufflé. Gebruik de garde niet voor zware mengsels (bijv. boter en suiker vermengen), omdat de garde daardoor beschadigd kan raken.

deeghaak  Voor gistmengsels.

Is wel afhankelijk van hoe hard de boter is natuurlijk. Ik gebruikt voor de botercreme het liefst hele zachte boter en dan is het geen probleem voor de garde. Voor cakedeeg moet je bv eerst de boter met de suiker doorroeren, dan let ik niet zo op de zachtheid van boter (1 uurtje uit de koelkast is dan voldoende) Dat doe ik dus met de K-klopper. Maar je merkt het ook wel aan je machine of die het er moeilijk mee heeft of niet, dan pak je gewoon een andere klopper  ;)

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

13

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Ik gebruik voor de biscuit gewoon de garde omdat de taart dan veeel luchtiger wordt en meereed omhoog komt :Y

Voor de producten met boter gebruik ik dat vlinder ding


Gr.

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

14

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Ik gebruik voor boter, biscuit en cake, de ballon garde

groetjes Hanneke

15

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Heb ik als enige de gebruiksaanwijzing gelezen van de mixer zeker ;)

Daar staat letterlijk in..
Eieren of eiwitten klop je met de garde.. zo ook dus beslag van biscuit op basis van eieren..

Cake ed met boter (dus ook botercreme) doe je met de K-klopper.

Zwaar deeg zoals bijvoorbeeld koekjes deeg doe je met de haak!

16

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Doe in ieder geval geen icing met je ballongarde.........dat gaat zeker mis :D :D O-)  O-)

Alles goed???? nee 3 fout

17

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

lune schreef:

Doe in ieder geval geen icing met je ballongarde.........dat gaat zeker mis :D :D O-)  O-)

Je reactie ziet er uit alsof je ervaring op hebt gedaan?  :lol:


Ik maakte mijn botercreme trouwens ook gewoon met de ballongarde, tot ik las dat dat toch niet echt de bedoeling is. Ging overigens wel gewoon goed maarja, liever het zekere voor het onzekere dan maar.  ;)

18

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

lune schreef:

Doe in ieder geval geen icing met je ballongarde.........dat gaat zeker mis :D :D O-)  O-)


Ok....Dat doe ik dus ook al ruim een jaar met de ballongarde en tot nu toe is dat altijd nog goed gegaan
:think: Zou dat komen omdat de mijne ca 20 jaar oud is :think:

Net als ik: Niet stuk te krijgen!! :lol:

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

19

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Heidimaris schreef:
lune schreef:

Doe in ieder geval geen icing met je ballongarde.........dat gaat zeker mis :D :D O-)  O-)


Ok....Dat doe ik dus ook al ruim een jaar met de ballongarde en tot nu toe is dat altijd nog goed gegaan
:think: Zou dat komen omdat de mijne ca 20 jaar oud is :think:

Net als ik: Niet stuk te krijgen!! :lol:

ouderwetsche kwaliteit? haha

ik zie de ballongarde van de KA ook nog niet zo snel kapot gaan van zachte boter. Toch een stuk steviger dan een slappe losse garde. maar je weet t niet he..

20

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

Heidimaris schreef:
lune schreef:

Doe in ieder geval geen icing met je ballongarde.........dat gaat zeker mis :D :D O-)  O-)


Ok....Dat doe ik dus ook al ruim een jaar met de ballongarde en tot nu toe is dat altijd nog goed gegaan
:think: Zou dat komen omdat de mijne ca 20 jaar oud is :think:

Net als ik: Niet stuk te krijgen!! :lol:


ik denk het wel, de wasmachines van vroegâh gingen ook langer mee dan vandaag de dag

Maar, ik heb dus ervaring met icing en de balongarde, de spaken (hoe zeg je dat van een garde :D) sprongen los (en hij was pas 2 maanden oud, dus nog garantie)

Alles goed???? nee 3 fout

21 Laatst bewerkt door carol (05-02-2011 11:51)

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

nou meid kom ook uit de west :lol:  en vroegâh :lol:  was toch sterker.mijn braunkeukenmachine 40 jaar in gebruik (vaak gebruikt) en nu pas doet het raar,vandaar nu de kennie,maar ga voorzichtig wel aan de slag en allemaal bedankt  :thumb:

22

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

ik gebruik voor boter creme beide, eerst de garde voor de eiren met suiker en dan de menghaak als de boter erbij gaat.

Meestall kom je er zelf wel achter wat het makkelijkste gaat en vaak staat het ook bij de recepten.

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

Re: ja sorry ,als het dom over komt !!!!

hoi,

toeva;;ig heb die van mij ook bij de makro gehaald afgelopen week.
Ik begin dan met de ballon en daarna over met de garde zullen we maar zeggen   werkt perfect.

Wat ook prettig is hij maakt geen lawaai, heerlijk.

gr miriam