101

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Lau2012 schreef:

Hoi Karen,

Ik gebruik dit recept vaak en vind het heerlijk, maar het viel me net op de jou vertaling en de engelse versie die je ook geplaatst hebt niet helemaal overeen komen.

In jou versie moet er nog 30 gram maizena bij, dat staat niet in de originele versie. Daar wordt dan weer vanille extract genioemd, die zie ik bij de vertaling niet terug. Heb je de maizena bewust toegevoegd?

Ben benieuwd hoe dit zo gekomen is!

Hoihoi eigenlijk moest er cakemeel in, maar Amerikaans cakemeel is anders dan onze gewone bloem. Nou weet ik niet meer precies waar ik dat heb opgezocht. Zelf cakemeel maken googlen denk ik, maar zo kwam ik op een deel maizena en ongeveer 4 delen bloem.

Inmiddels heb ik het recept ook al vaker gemaakt met alleen maar bloem. (patisseriebloem van koopmans in 5 kilozakken) En dan wordt de textuur iets grover, maar werkt ook hoor.
uiteindelijk voeg je altijd iets van jezelf toe ;)

In het boek staat dat je de melk een smaakje moet geven als smaakmaker van de taart. Dus je kunt een vanillestokje meeverwarmen, OF lekker makkelijk een extract toevoegen...of dat nou vanille of citroen is of wat dan ook maakt verder niet uit. Dus het was inderdaad een beetje van een boekje en een beetje van mij uit ervaring ;)
En recepten vertalen is een stukje lastiger dan ik dacht ;) Dus hier en daar zaten een paar foutjes. Veelal grammatica fouten, wat grote gevolgen kan hebben voor de werkwijze.

Ik heb het originele recept ook op aanvraag toegevoegd, dan kunnen mensen zelf verder spelen met het recept! Dus wees vrij en maak er je eigen versie van ;)
Heb je iets niet in huis? Vervang het door iets creatiefs en wie weet wat er uitkomt ;)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

102

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Dank je wel voor je uitleg, helemaal helder!

103

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Ha Karen,

Ik wil deze week je recept uitproberen. Wijkt het aantal personen erg af van de afmetingen voor biscuit? Een  taartje met biscuit van 20 cm gaat voor 10-12 personen, wat hou je aan met jouw recept?
Alvast bedankt voor je antwoord!

104

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Biggeltaart schreef:

Ha Karen,

Ik wil deze week je recept uitproberen. Wijkt het aantal personen erg af van de afmetingen voor biscuit? Een  taartje met biscuit van 20 cm gaat voor 10-12 personen, wat hou je aan met jouw recept?
Alvast bedankt voor je antwoord!

1 keer het recept is ongeveer 20 personen. Dat reken ik voor een 20 cm vorm. Die dus wel 10 cm hoog is en vaak gevuld met een zware vulling, zoals swiss meringue botercreme of ganache :)

Hou je het luchtig qua vulling, dan kun je grotere stukken snijden zonder dat mensen zich stuk eten. ;) Want een te groot stuk is ook niet lekker.

Het aantal stukken hangt ook een beetje af van de mensen om je heen. Is het in jouw familie normaal om enorme stukken taart te eten? Pas je daarop aan. In de horeca als je taart bestelt, zijn de stukjes ook vaak kleiner dan als je zelf de HEMA vlaaien aansnijdt bijvoorbeeld, maar dat is niet in steen geschreven en hangt dus helemaal van jezelf af. Ik heb voor mezelf deze afspraak gemaakt, dit krijg je voor zoveel personen en gelukkig nog nooit klachten gehad.

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Het staat in de oven!! Fingers Crossed! :)

Het deeg proefde al niet slecht  :9
Heb er wel lang over gedaan (zo voor de eerste keer): 30min..

Ik ben héél benieuwd..

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

106

Re: Tussen cake en biscuit in :)

yvonnevantilburg schreef:

Het staat in de oven!! Fingers Crossed! :)

Het deeg proefde al niet slecht  :9
Heb er wel lang over gedaan (zo voor de eerste keer): 30min..

Ik ben héél benieuwd..

en en en??? Ik durf dat deeg niet te proeven met rauwe eieren erin hoor.... je weet maar nooit....Ik mocht dat vroeger van mijn moeder nooit...Alleen koekjesdeeg met suiker, bloem en boter...haha.

Ik hoop dat hij gelukt is :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Het is GELUKT :)
En lekker! Beter als biscuit en cake voor zo'n versierde taart. Ik had het niet gedacht, maar het is écht een mix tussen biscuit en cake: zalig! Heeft net iets meer smaak als biscuit, en is ook iets beter hanteerbaar.
Bedankt voor het recept dus!  :thumb:


Ter info voor geïnteresseerde: heb een rond taartje gemaakt van 15 cm, het was zeker 8 cm hoog, maar moest er wel 50 min in staan...
(heb overigens niet al in deeg in mijn vormpjes gedaan, dat was te veel)

PS: Ja, ik weet het, niet het allerveiligste dat ongerezen deeg! Maar ik doe niks liever :) Geleerd van mijn papa ;)

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

108 Laatst bewerkt door mirche (25-05-2012 12:16)

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Deze recept is ook ideaal voor de wondermold. Komt net de pan uit. 1 maal recept dus.

109

Re: Tussen cake en biscuit in :)

super...ik wil probeeren... :D

110

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Wat fijn dat het zo goed gelukt is dames!! Graag gedaan :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

111

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Wow ik ben heel erg benieuwd naar dit recept! Kwam er per toeval op de website omdat ik via google iets over isomalt zocht. Briljant als dit zo lekker is zoals iedereen zegt, want ik vind zelf cake veel te zwaar, maar voor het snijden is biscuit te kruimelig. Ga hem snel proberen.

112

Re: Tussen cake en biscuit in :)

gridje schreef:

Wow ik ben heel erg benieuwd naar dit recept! Kwam er per toeval op de website omdat ik via google iets over isomalt zocht. Briljant als dit zo lekker is zoals iedereen zegt, want ik vind zelf cake veel te zwaar, maar voor het snijden is biscuit te kruimelig. Ga hem snel proberen.

Succes!! :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

113

Re: Tussen cake en biscuit in :)

zo dat is wel een lekker recept, deze ga ik snel proberen :)

114

Re: Tussen cake en biscuit in :)

oehhh da's nu écht het recept dat ik zocht om 3d te snijden, en als't zo lekker is zoals iedereen hier beweert dan is dat super! Ga ik zeker proberen!

Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen (Albert Einstein)                  Groetjes van Ineke

115

Re: Tussen cake en biscuit in :)

nou ik kan je zeggen dit recept is top :thumb:  :thumb:

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

116 Laatst bewerkt door Em (24-06-2012 08:39)

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Dit ga ik proberen!! Ik las dat deze taart snel minder lekker is dan biscuit. Dus stel ik bak op dag 1, decoreer op dag 2, is opeten op dag 3 dan nog te doen? Is het ook goed in te vriezen, wordt deze taart daar lekkerder van of juist niet???

117 Laatst bewerkt door Taarterataaa...! (24-06-2012 08:32)

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Oh oh.... Ik voel dat ik deze week weer in de keuken sta te bakken!  :+

Bedankt voor dit recept, hij is eerder volledig aan mij voorbij gegaan...  :o

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

118

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Em schreef:

Dit ga ik proberen!! Ik las dat deze taart snel minder lekker is dan biscuit. Dus stel ik bak op dag 1, decoreer op dag 2, is opeten op dag 3 dan nog te doen? Is het ook goed in te vriezen, wordt deze taart daar lekkerder van of juist niet???

Ik was even op vakantie :) Sorry voor de vertraging, we hebben inmiddels al gemaild, maar toch ook hier even reageren :)
Wat je hierboven zegt is prima. Het helpt ook om de lagen te tremperen met siroop, dan droogt hij ook minder snel uit. Ik vind biscuit na 3 dagen echt niet lekker meer en deze nog wel. Dus hij kan nog ietsje langer. Komt door de boter die erin zit, het vet zorgt er ook voor dat het minder snel uitdroogt. Maar let op, wel goed verpakken en koel en donker bewaren. In de vriezer verliest hij weinig aan smaak en hij wordt zelfs iets beter om te carven. Dat komt door de ijskristallen die de cake structuur veranderen en dat blijft na ontdooien zo. Net als bij vlees. Ik zou de cake niet 2 keer invriezen.
Ik probeer altijd vers te werken, dag 1 bakken en vullen, dag 2 decoreren en dag 3 uiterlijk bezorgen. :) Maar ook ik grijp soms naar mijn vriezer hoor! ;)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

119

Re: Tussen cake en biscuit in :)

De smaak is heerlijk, met recht luchtige cake!

Heb de mega cupcake er mee gevuld en 2 blanda12 en nog een mini restje.

Ik heb de blanda's gelijk omgedraaid, maar t lijkt nog al slap.
De onderkant vd cupcake is in gestort :(
De toef durf ik nog niet om te draaien.

Wat zou t probleem kunnen zijn? Of wordt t past stevig als t helemaal koud is?
Hoop dat iemand kan helpen.
Bedankt alvast.

www.taartenetalage.nl,
De foto etalage van mijn taarten.

120

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Kaatje-Karen schreef:

De smaak is heerlijk, met recht luchtige cake!

Heb de mega cupcake er mee gevuld en 2 blanda12 en nog een mini restje.

Ik heb de blanda's gelijk omgedraaid, maar t lijkt nog al slap.
De onderkant vd cupcake is in gestort :(
De toef durf ik nog niet om te draaien.

Wat zou t probleem kunnen zijn? Of wordt t past stevig als t helemaal koud is?
Hoop dat iemand kan helpen.
Bedankt alvast.

Poeh, dat is moeilijk inschatten zo vanaf een afstand. Waren de blanda's nog een beetje vochtig? Want misschien was het gewoon nog niet lang genoeg gebakken. Ook als je een kleine vorm samen met een grote vorm bakt, je altijd het risico loopt dat ze niet even gebakken zijn. Een blandaatje heeft minder tijd nodig dan een grote cupcake vorm. Ik haal de kleinere vormen er wel eens iets eerder uit en laat de grotere nog even bakken, maar dan kan het wel zo zijn dat je grote vorm instort. Dus daar moet je mee uitkijken.

Ik kan de vormen altijd meteen storten en dan houden ze hun vorm, ze mogen zeker niet instorten, dan zijn ze nog niet gaar van binnen. Na het afkoelen zijn ze wel weer stabieler dan als ze net uit de oven zijn. Dus je kan een bolvorm niet meteen storten op de bolle kant natuurlijk. (Ik neem aan dat je de platte kant van de blanda hebt gebruikt om te storten?)

Ehm....verder schiet me even niks te binnen wat het zou kunnen zijn....Hoop dat het helpt :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

121

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Bedankt voor je antwoord.

Ik ga het gewoon nog een keer proberen.

Ik denk inderdaad dat het toch nog iets langer had gemoeten. De combinatie van kleine en grotere vorm is inderdaad niet ideaal, waarschijnlijk bij t open doen van de oven is de grotere ingestort.
Volgende keer allemaal dezelfde maten bakken!

Het was nu wel erg lekkere "natte" cake! En mn collega's zijn altijd blij met misbaksels   :9

www.taartenetalage.nl,
De foto etalage van mijn taarten.

122

Re: Tussen cake en biscuit in :)

ik ga t ook proberen! :Y

Zonder taart geen feest!

123

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Graag gedaan en succes!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

124

Re: Tussen cake en biscuit in :)

ik wil deze gan proberen te bakken zondag
maar heb een 24 cm vorm
wat is wijheid, 1/5 x het recept erbij Of een minder hoog taartje?

(hartige) taarten bakken is een grote hobby van mij !
Helaas niet veel tijd momenteel..

125

Re: Tussen cake en biscuit in :)

al gevonden !

(hartige) taarten bakken is een grote hobby van mij !
Helaas niet veel tijd momenteel..