1

Onderwerp: Planning bruidstaart en allerlei andere vragen over bruidstaart

Hoi meiden,

Vrijdag 4 maart trouwt de neef van mijn man en ga ik een mooie bruidstaart maken voor het bruidspaar. Ik ben niet heel erg ervaren op taartenmaakgebied maar heb al wel een aantal gedecoreerde taarten gemaakt dus ben ook weer niet helemaal groen :-) .

Nu heb ik wat vragen:
- Taart voor 80 man: ik wil 4 biscuits maken van 25 cm doorsnee, 3 lagen. Dat moet toch voldoende zijn? Ze komen op zo'n standaard, schuin boven elkaar.
- Vulling: Mascarponeslagroom, aardbeienconfiture, frambozen en botercreme.
- Kleur: het wordt een vrij basic taart in cremewit met bordeauxrode roosjes.
- Bekleding: hoe krijg ik het beste cremewit? Ik dacht er zelf aan om gewoon witte marsepein te bestellen. Heeft iemand hier ervaring mee?
- Roosjes: kan ik die al een maand van tevoren maken en luchtdicht bewaren? Het is heel veel werk (ik schat in zo'n 150 roosjes), dus ik doe graag zoveel mogelijk van tevoren. Weet inmiddels hoe ik bordeauxrood kan maken dus dat moet goedkomen :-).
- Planning:
Nu: materiaal bestellen
Nu - komende weken: biscuits maken en invriezen
Nu - komende weken: roosjes maken
Wo 2/4: Biscuits ontdooien, vullen en bekleden.
Do 3/4: roosjes bevestigen en laatste details.

Heeft iemand ervaring met invriezen van bruidstaarten en kan dit? Want dan zou ik er wel al eerder aan kunnen beginnen dan een paar dagen van tevoren (scheelt weer stress).
En hoe vervoer je zo'n taart naar de locatie? Heb een grote auto tot m'n beschikking, alleen vraag ik me af of de temperatuurwisseling (in/uit koelkast, in/uit auto) kwaad kan voor zo'n taart.

Ik heb vast nog een heleboel vragen over maar ik houd het even hierbij. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Alvast onwijs bedankt!

2

Re: Planning bruidstaart en allerlei andere vragen over bruidstaart

Ik heb mijn eigen bruidstaart gemaakt, dus kan je vragen wel beantwoorden :D

-als je je houdt aan de snijschema's is 4x25cm niet voldoende. Mijn ervaring is echter dat de taarten meestal toch wat hoog zijn, de meeste mensen zullen  aan een smaller stukje genoeg hebben, dus mij lijkt het voldoende.
-ik vind witte marsepein vreselijk om mee te werken, het lijkt een heel andere structuur dan gewone marsepein te hebben en het wordt al snel viezig. Ik gebruik voor cremewit meestal haff fondant/half blank marsepein. Voor echt wit gebruik ik half fondant/half wit marsepein, ook wel de witte suikerpasta met chocoladesmaak (paste to cover van ballina)
-roosjes kan je op die manier prima bewaren

Je planning ziet er goed uit!
Ik heb, omdat het om mijn eigen bruiloft ging, de taarten bekleed ingevroren (nog niet met de details gedecoreerd!). Ik heb ze denk ik te snel ontdooid, buiten de koelkast, dus dat ging echt zweten en werd er niet mooier op (was de bedoeling om ze eerder uit de vriezer te halen, vergeten door de drukte)Ik heb begrepen, mocht je ze invriezen, 24 uur in de koelkast en dan komt het goed.

Vanuit de koelkast in de auto en op locatie kan zo'n taart prima tegen.

3

Wat de hoeveelheid betreft: is het motto niet 'liever teveel dan te weinig'? Je zal maar te weinig taart hebben  :nooo  Dat risico zou ik zelf niet nemen. Je komt met die taarten aan 72 personen. Of misschien kan je nog wat cc's voorzien, just in case?

Groetjes van Natascha!

4

ik kan je wel als tip meegeven om je fondant/paste/marsepein voor de bloemen in 1x te kleuren, want anders zit je met kleurverschil; ik heb zelf nl. ook eens 80 rozen gemaakt voor op een taart, of je moet dat niet erg vinden...
en 4x 25 cm zou bij mij voor zo'n 60 personen zijn...

Groetjes, Dorothea.

5

Bedankt voor jullie reactie. Hier kan ik mooi weer verder mee, erg fijn!

6

Vicarth schreef:

Wat de hoeveelheid betreft: is het motto niet 'liever teveel dan te weinig'? Je zal maar te weinig taart hebben  :nooo  Dat risico zou ik zelf niet nemen. Je komt met die taarten aan 72 personen. Of misschien kan je nog wat cc's voorzien, just in case?

Hoi Vicarth, ik vroeg me af hoe je aan de som van 72 personen komt. Heb je een snijschema daarbij? Dat zou ik erg handig vinden. Of misschien heb je snijtips?

7

Ik gebruik altijd deze http://www.takesmakescakes.nl/snijschem … hema.html.

Zelf zou ik gaan voor 1/2 extra wit fondant en 1/2 ongekleurd marsepein. Bekleed makkelijk, smaakt lekker en de kleur is gebroken/room wit.
Ik zou het niet durven om bruidstaarten bekleed in te vriezen. Aks dit mis gaat....wat dan?
Je eigen planning vind ik erg goed.

Als ik veel roosjes moet maken, dan gebruik ik de 20stuks eierdozen. Hier passen ze mooi in en ze blijven in vorm.
Deze afdekken met huishoudfolie en dan kan je ze stapelen door ze steeds 1 stukje te laten verspringen. Veel plezier, weinig ruimte.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

8

Lilar schreef:

Ik gebruik altijd deze http://www.takesmakescakes.nl/snijschem … hema.html.

Zelf zou ik gaan voor 1/2 extra wit fondant en 1/2 ongekleurd marsepein. Bekleed makkelijk, smaakt lekker en de kleur is gebroken/room wit.
Ik zou het niet durven om bruidstaarten bekleed in te vriezen. Aks dit mis gaat....wat dan?
Je eigen planning vind ik erg goed.

Als ik veel roosjes moet maken, dan gebruik ik de 20stuks eierdozen. Hier passen ze mooi in en ze blijven in vorm.
Deze afdekken met huishoudfolie en dan kan je ze stapelen door ze steeds 1 stukje te laten verspringen. Veel plezier, weinig ruimte.

Hoi Lilar,
goede tip zeg van die eierdozen, die ga ik zeker benutten.
Ik vind het ook wel spannend om de taarten in te vriezen, heb ook nog geen ervaring met combi marsepein/fondant invriezen dus weet niet hoe dat eruit komt.
Jij ook niet, of wel? Iemand anders?

9

Ik heb nog maar 1x een taart ingevroren en dat was echt pure noodzaak. Ze zouden hem donderdag op komen halen, maar toen werd ik gebeld dat ze per keizersnede in het ziekenhuis lag te bevallen. Heb hem toen in overleg in gevroren tot maandag.

Maar ik vind hem minder mooi uit de vriezer, dus voor een bruidstaart zou ik het niet durven.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!