1

Onderwerp: Creme au beurre??? ?

hoi allemaal,

Ik had een vraagje over creme au beurre.
Ik ben naar een taartwinkeltje geweest en vroeg daar om botercreme, ik kreeg creme au beuree.
en men zei dat dit botercreme is.

er staat het volgende op;
150 gram mix
150 gram poedersuiker
300 gram roomboter,
300ml water

meng de poeder suiker en water  tot een massa  10 min late ruste dan boter toevoege en opkloppe tot gewenste volume roer evt 150 ml banketbakkersroom door de creme voor minder vet resultaat.

als de botercreme klaar is en ik het op de biscuit smeer moet ik dan direct daarna de marsepijn uitollen en op de botercreme zeten?
Of moet ik wachten?

Heb in het verleden alleen slagroom en monchou taartjes gemaakt dus werken met marsepijn is helemaal nieuw voor mij!
hoop dat iemand mij kan helpen.
Wil vrijdagavond een taartje maken voor een neefje die zijn B diploma heeft.

En over 2 weken bevalt mijn zus en wil ik een babytaart maken voor haar.

Nou ik hoop dat iemand mij kan helpen en alvast heel erg bedankt!

2

Re: Creme au beurre??? ?

De mix die je hebt gekregen is geschikt om te vullen. Je kunt dan bijvoorbeeld een laagje jam doen en een laagje van deze mix. Lekker lang, 10 min!, mixen, dan wordt je creme mooi luchtig.
Om af te smeren is dit minder geschikt omdat er water in zit, hierdoor zou je marsepein kunnen smelten. Voor het afsmeren kun je het beste 1:1 botercreme maken. Dus een deel boter en een evengroot deel poedersuiker. Ook lekker lang mixen, dan is het goed uit te smeren over je taart.

3

Waarom maak je zelf niet gewone botercreme of zelfs Zwitserse botercreme (heerlijk glad en luchtig), dat is echt niet moeilijk. Er zijn 'How to's en recepten hier op de site te vinden. Ik ken de kant en klare mixen niet.

Beurre is frans voor boter, dus je hebt id botercreme-mis meegekregen. Deze is lekker om mee te vullen! Zelf maak ik idd zelfs botercreme, maar de mix is ook lekker.

Voor afsmeren kan je waarschijnlijk beter botercreme 1:1 maken.
(evenveel boter als peodersuiker en dat dan minimaal 10 minuten mixe, zodat het een gladde, goed smeerbare creme wordt)

(enne, marsepein schrijf je dus met 'ei' en niet met 'ij' :) )

Groetjes Karine

5 Laatst bewerkt door dina84 (18-01-2011 11:56)

hoi dames,
dus ik kan het het beste terug brengen?
want voor de vulling had ik al een ander idee!
dan heeft ze tegen me gelogen, want zij gaf aan dat het geschikt was om daarna marsepijn over te doen.

JUllie hebben gelijk, ik ga proberen mijn eigen botercreme te maken, als ik een biscuit kan maken dan moet botercreme niet zo moeilijk zijn denk ik !
dan ga ik nu per direct terug om de creme au beurre terug te brengen heb het bonnetje nog dus hoop dat ze niet moeilijk doen.

wat betreft marsepein, foutje ;) het was al laat dus lette niet meer zo op de "taal"hihi maat bedankt zo vergeet ik het nooit meer!

6

misschieen een hele domme vraag maar 1:1 wat betekent dat ? :o

7

1:1 betekent 1 deel boter op 1 deel suiker, dus 250g boter en 250g poedersuiker ;)

Groetjes van Bianca

8

Als je in België 'botercrème' zegt dan weten de meesten niet waar je het over hebt. Hier is het 'crème-au-beurre' ! In de bakkerijwereld wordt over het algemeen ook crème-au-beurre gezegd. Het is gewoon hetzelfde hoor.

Je hoeft het toch niet terug te brengen. Bewaar het dan voor de volgende taart die je gaat maken!

Groetjes Karine

10

BiancaB schreef:

1:1 betekent 1 deel boter op 1 deel suiker, dus 250g boter en 250g poedersuiker ;)

thanx .. weer wat wijzer geworden... :D

11

CakeStudio schreef:

Als je in België 'botercrème' zegt dan weten de meesten niet waar je het over hebt. Hier is het 'crème-au-beurre' ! In de bakkerijwereld wordt over het algemeen ook crème-au-beurre gezegd. Het is gewoon hetzelfde hoor.

hmm ok..  hem al wel terug gebracht

nee heb m terug gebracht, gebruik eigen vullingen en geen risico lopen dat mijn marsepijn smelt...
en het is weer 6.50 erbij in mn portomonee... 
:D

12

dina84 schreef:
BiancaB schreef:

Uhmmm, dat had ik in mijn berichtje ook al uitgelegd  :D  :D

Groetjes Karine

13

Kaatjekikker schreef:
dina84 schreef:
BiancaB schreef:

Uhmmm, dat had ik in mijn berichtje ook al uitgelegd  :D  :D

\\klopt, maar wist niet wat een deel was.. dus dat het 250 is ;)

en dames nog een vraagje';
na de botercreme te hebben gesmeerd, moet ik dan wachten en de taart in de koeling zetten of kan ik meteen met de  marsepein aan de slag?

alvast bedankt

14

"een deel" is natuurlijk niet 250 gram... Het betekent dat je gewoon net zoveel boter als poedersuiker moet gebruiken, dus van beide 100 gram/250 gram/of hoeveel je dan ook nodig hebt.

15

Mirand@ schreef:

"een deel" is natuurlijk niet 250 gram... Het betekent dat je gewoon net zoveel boter als poedersuiker moet gebruiken, dus van beide 100 gram/250 gram/of hoeveel je dan ook nodig hebt.

aah oke  :o 
dus 250 = gelijk aan 250
of 100 - 100 dezelfde inhoud dus... nu vat ik m  :o  ( sorry maar het kwartje viel niet zo snel bij mij )

en ik zit nog steeds met een vraag  :o
en dames nog een vraagje';
na de botercreme te hebben gesmeerd, moet ik dan wachten en de taart in de koeling zetten of kan ik meteen met de  marsepein aan de slag?

alvast bedankt dames! morgen is het zover!! mijn eerste taartje ( marsepein.

16

Als je hem afsmeert en daarna even een tijdje in de koelkast zet wordt hij weer wat harder, dat is wel prettig tijdens het bekleden. Gewoon doen dus  :thumb: .

17

Mirand@ schreef:

Als je hem afsmeert en daarna even een tijdje in de koelkast zet wordt hij weer wat harder, dat is wel prettig tijdens het bekleden. Gewoon doen dus  :thumb: .

oke, super bedankt! dan laat ik hem een uurtje in de koelkast voordat ik de marsepein erop zet..

bedankt! :thumb: