1

Onderwerp: Botercreme: teveel, te machtig, te boterig?

Onlangs een taartje gebakken en bekleed met marsepein; daarom afgestreken met botercreme. Ik vond alleen dat aan de buitenkant erg veel botercreme zat. Had het dijkje ook niet helemaal aan de rand gespoten omdat ik las dat het dan soms naar buiten kwam, maar vond het nu wel erg veel botercreme. Mensen vonden hem - volgens mij daardoor, want de vulling viel nog wel mee- erg machtig. Hebben jullie dat ook? En aan de buitenkant had, voor het strakke, zelfs nog wel wat meer gekund merkte ik met bekleden.

Hebben jullie trucjes om niet teveel botercreme te moeten smeren? Misschien had ik het dijkje toch wat meer naar buiten moeten spuiten? Of alternatieven voor botercreme? Ik las dat iemand witte chocopasta gebruikte, hoeveel heb je daar dan van nodig? En waar haal je die, ik ken alleen die van de ah, weet niet of ze het op andere plekken ook hebben?

Nu denk ik wel dat ik de volgende keer mijn botercreme wat langer moet mixen, misschien helpt dat ook. Mijn mixer vertoonde kuren en ging uiteindelijk stuk, dus gisteren een nieuwe (betere) gekocht. Ik kan er ook smaakjes door doen natuurlijk, maar dan blijft het wel machtig als er zoveel botercreme tussen zit... Tips?

Hoop vragen, hoop dat jullie advies hebben!!

2

Re: Botercreme: teveel, te machtig, te boterig?

Ik spuit het dijkje botercreme gewoon op de rand...wordt toch plat met afsmeren en inderdaad lekker lang mixen!!!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

3

Volgens mij is het ook heel persoonlijk of iemand het erg machtig vind. Ik gebruik altijd die van de webshop en ze eten het hier nog dikgespoten op een cupcakeje,en dan willen ze nog wel een tweede. En ook onder rolfondant of marsepein heb ik geen klachten gehad.

Groetjes,Jennie

Wat de toekomst brengen moge,.......
Groetjes, Jennie

4

Strijk je de botercreme aan de buitenkant goed glad met een WARME spatel? Daar wordt het glad van en hoef je niet te veel te gebruiken.
Ik gebruik zelf ook de mix van de webshop, mix die heel lang op de hoogste stand en iedereen vind het heerlijk!
Groetjes Wendy

5

Ik heb het idd gladgestreken met een warme spatel; volgens mij was het vooral bij de vulling dat er veel zat, dus de volgende keer spuit ik het dijkje gewoon verder naar de rand. Die mix van de webshop, daar hoor ik dus meer mensen over, maar ik hoor verschillende geluiden over of die nu te gebruiken is om de taart mee af te smeren. Sommigen zeggen dat marsepein/fondant ervan gaat smelten?

6

tipje. als je de botercreme te boterig vind. gebruik altijd roomboter!!!! en doe er een fris smaakje door zoals lemon-curd.

bij mijn eerste taart had ik hem met de blauwe strik gemaakt en dat was toch echt een stuk minderlekker.

met heb nu zelfs als ik botercreme over heb dan gaat het in de koelkast en gebruiken we het op een eierkoek. heerlijk

7

Bedankt voor de tips :) Ik gebruik sowieso altijd roomboter (ook omdat ik zelf enorm van roomboter hou, het is zo erg dat ik rustig een stukje van de boter zo puur snoep tijdens het bakken :D); een fris smaakje is idd een goed idee, lemon-curd, koop je dat gewoon bij de super?

8

bij Appie H. hebben ze in elk geval lemoncurd. Je kunt het ook zelf maken. Het is niet zo moeilijk. Ik denk dat hier ergens op het forum wel een recept staat.

Succes

9

Je kunt de webmix botercreme gewoon voor het afstrijken gebruiken hoor. Doe ik ook altijd en heb absoluut geen problemen.

10

lemoncurd en orangecurd hebben ze ook bij super de boer. En ook ik gebruik botercreme gewoon bij het afstrijken. Geen probleem bij marsepein of rolfondant.

Groetjes, Jennie

Wat de toekomst brengen moge,.......
Groetjes, Jennie

11

Ook ik gebruik de mix van de webshop gewoon voor het afstrijken van de taart. Mijn marsepein is er nog nooit van gesmolten en wat de rest ook al zegt, de botercreme is echt heerlijk!!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

12

Een beetje geraspte citroenschil door de botercreme is ook lekker fris.

Groetjes,
Efje

Groetjes,
Efje

13

Ik heb gisteren ook maar eens webshopmix-bc gebruikt om af te smeren en had inderdaad ook geen enkel probleem! :D

14

Nou, bedankt jongens, dan ga ik gewoon voor de webshopmix :D Alleen niet bij de volgende taart, want ik had net besloten het niet te wagen en dus fondant en alles besteld, beetje zonde van de verzendkosten... Heb net bij de c1000 een grote pot witte chocopasta gekocht, dus ga het bij de eerstvolgende taart daarmee proberen... En dit gaat zeer snel komen, want een goede vriend van me is gisteren vader geworden, moet je raden waar ik die gelegenheid voor ga aangrijpen :D (hoezo verslavend!)

Goed, nu ga ik weer mooie taartjes bewonderen (even inspi opdoen ;))

15

Ik kreeg dezelfde klachten, maar niet meer sinds ik de webshop botercreme gebruik voor een dijkje en afsmeren.
Als je hem nog niet in huis hebt, is wat vanille of citroenaroma van Dr Oetker door de botercreme een goede oplossing, dan verdwijnt die botersmaak een beetje.

16

Ik doe zelf een flinke scheut limoensap of citroensap (uit zo'n flesje) in de botercreme, dat maakt het wel een stuk frisser. Maar ja, het blijft vrij machtig natuurlijk.

Mijn website: Presentaart