1 Laatst bewerkt door mar10 (20-12-2010 16:41)

Onderwerp: Springvorm, mix en het wil maar niet lukken...wie helpt

Ik wil mijn 5e taartje maken en dit keer wil het niet lukken. Ben al bij een lieve dame in de buurt geweest voor advies.
Ik gebruik een springvorm van 26 cm doorsnede, 6 cm hoog. De biscuitmix (396, 6eieren vooraf in warm water, 40ml water). Ik hou zo'm beetje 170 graden aan en doe hem 40 minuten in de oven. Op de mix staat 180 graden 35-40min
HIj wordt ongeveer 5cm hoog.

Wat doe ik fout?  Te weinig mix? te hoge/ te lage temperatuur?

Hmmm ik heb geen idee en de bedoeling is om morgenavond de taart af te hebben :o

2

Re: Springvorm, mix en het wil maar niet lukken...wie helpt

Waarmee en hoelang mix je?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Marianne schreef:

Waarmee en hoelang mix je?

gewone handmixer van phillips, 10 minuten op hoogste stand en hierna nog 2 min op laagste stand

4

Daar zou het dan ook niet aan moeten liggen  :think:
Heb je al oplopend bakken geprobeerd?
Dus voorverwarmen op 140, na 10 minuten naar 165 en na nog eens 10 minuten naar 180?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Marianne schreef:

Daar zou het dan ook niet aan moeten liggen  :think:
Heb je al oplopend bakken geprobeerd?
Dus voorverwarmen op 140, na 10 minuten naar 165 en na nog eens 10 minuten naar 180?

nee nog niet geprobeerd. Het rare is, een tijdje geledne heb ik een verjaardagstaart voor mijn zoon gemaakt. Geen probleem en afgelopen vrijdag een kersttaartje met 20cm doorsnee. De hoeveelhedne 330, 5eieren, 33ml water aangehouden en geen probleem...ok, het liep iets aan de bovenkant eruit..
Misschien bakpapier wat ik op de bodem heb liggen? Kreeg net ook de tip van onder en bovenwarmte 170 graden...

6

Nee aan het bakpapier kan het ook niet liggen. Als ik een springvorm gebruik heb ik dat er ook in liggen.

Wel vind ik dat je veel eieren gebruikt voor een 20 cm. Ik heb daar maar 3 eieren voor nodig.

Welke mix gebruik je?

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

jolanda71 schreef:

Nee aan het bakpapier kan het ook niet liggen. Als ik een springvorm gebruik heb ik dat er ook in liggen.

Wel vind ik dat je veel eieren gebruikt voor een 20 cm. Ik heb daar maar 3 eieren voor nodig.

Welke mix gebruik je?

Dat dacht ik ook net toen ik je bericht las.
Voor mijn vorm van 20 cm gebruik ik ook maar 3 eieren en 230 gram biscuitmix van funcakes (en een beetje water natuurlijk), hij wordt dan zo'n 7 a 8 cm hoog.

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

8

ik zie in de topic 26 cm staan, maar misschien is het aangepast. daar gebruik ik ook bovenstaande hoeveelheden voor. alleen bak ik langer. ik merk dat ik met springvormen langer aan het bakken ben dan met de originele pme bakpannen. waarschijnlijk is een springvorm dikker en geleidt die minder goed?  26 cm springvorm gaat bij mij meestal 30 min. op 160 gr en dan nog 20 op 180 gr... maar het kan ook aan mijn oven liggen hoor, heb een combi....

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

9

Hmmm, zou bijna denken dat je temperatuur misschien toch afwijkt van wat hij aangeeft.

Ik gebruik trouwens ook 3 eieren voor een 20ø maar dan wel altijd  XL, in plaats van M.  ;)

Tis wel raar dat je met de ingredienten, voor 26ø toch een kapsel krijgt van 5 cm hoog........Want, volgens de tabel van hier, is dat voor een springvorm van 28ø Dus hij zou juist mega hoog  moeten zijn. Hopelijk kom je snel achter het raadsel. Succes.

Groetjes San

10

misschien is de snelheid van je mixer niet goed genoeg? ik roep ook maar wat  :lol:

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

11

nou ik ben eruit, dank zij wat info
heb hem op boven en onderwarmte gezet en 50min op 170 graden laten draaien. HIj ziet er goed uit en is 6cm hoog. Kan misschien nog hoger, maar hier bne ik blij mee.